Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapinlahden metsästysrikokset ja yhteisön hyväksyntä

Vierailija
05.02.2024 |

Onko mahdollista elää Lapinlahdella tietämättä törkeistä metsästysrikoksista ja siitä keitä metsästäjät on? Mitä tapahtuu nyt kun osa on avannut suunsa? Hirveätä kostamista niinkö, kun huvittelutappamiseen puututtiin?

Kommentit (193)

Vierailija
81/193 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienellä paikkakunnalla ilmiantaminen on vaarallista, koska joskus poliisi on jonkun sukulainen tai harrastusystävä. yksi mahdollisuus on nimetön ilmianto kirjeellä jonnekkin toiselle paikkakunnalle. tai toiseen poliisipiiriin.

poliisit saattaa, myös suojella esim. korruptiovirkamiehiä ihan avoimesti,siksi ihmiset ei luota poliisiin enää suomessa.

myös väkivaltaisia tyyppejä annetaan kulkea ilman pelkoa tuomioista,koska suomessa tuomiot on vaarallisen huonoja.

Vierailija
82/193 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti näitä alkaa nyt tulemaan enemmän ilmi ja tuo yhteisöjen hiljainen hyväksyntä hiljalleen loppumaan.

Täällä meillä on myös vahva salametsästys kulttuuri, vaikka ei noin räikeää. Tietty porukka neljän eri seuran sankareita. Kaikki vaikenee, kun noita oikeasti pelätään. Ovat kostoksi tap paneet muiden koiria, kun ovat kertomisen uhalla kieltäneet salakaatamasta. Uhkailua ja ilkivaltaa. Minuakin monesti seurattu aseiden kanssa metsässä tai autolla perässä metsätietä madellen.

Kun vaan kaikki uskaltaisivat nousta vastaan, mutta kun kyseessä kunnan silmäätekeviä ja muita henkilöitä joilla on valtaa, niin kukaan ei uskalla.

Koita nyt tehdä jotain hyvä ihminen. Vaikka nimettömänä ilmiantoja että homma lähtee jotenkin aukeamaan.

Mitäpä luulet kuinka paljon auttaa, kun paikallinen poliisi on ringissä mukana? Ja mitäpä luulet mitä minulle ja minun lemmikeille sen jälkeen tehdään? 

Koita tulla elämään yksin nuorehkona naisena tänne maaseudulle ja kulje metsässä ja pelloilla bongaamassa lintuja. Sinut tunnetaan heti naapuripitäjiä myöten ja sinut on leimattu heti kettutytöksi. Jos joku tekee ilmiannon, minun oven takanani ne hullut ovat.

Kyllä tässä tarvitaan koko yhteisön tuki taakse, jotta ihmiset uskaltavat käyttää ääntään. Mutta täällä katsotaan pois. Poika on hullu, mutta antaa olla, kun vanha äitinsä elää vielä ja asuu vanhaa tilaa. Ei kestäisi sitä häpeää vanhoilla päivillä jne. Siellä on naapuritilan isäntä mukana, mutta ei voi tehdä mitään kun ottaa vuokraamassa pellot pois ja oma tila ei pysty turvautumaan taloustilanteen takia pelkkään ostoviljaan. Siellä on naapurikylän pahapäiset veljekset, mutta ei voi käräyttää kun isoisänsä pelasti kerran Kannaksella. Jne jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/193 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää että miten poliisi pääsi salametsästäjien jäljille alun alkaen. Hyvä että tälle saatiin loppu. Nyt on salametsästys kitketty pois paikkakunnalta kokonaan. 

Vierailija
84/193 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen et gps järjestelmät pystyy selvittään ja puhelimen olinpaikka rikostapauksissa.

Vierailija
85/193 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset muodosti tän porukan ytimen. Samoin Pietarsaaren seudulla auton ikkunasta kaikkea mahdollista kissoista peurouhin ampunut porukka oli lestadiolaisia.  Siksi nää pysyy salassa niin pitkään

Nuoret miehet kokeilevat rajojaan ja hakevat jännitystä.

Höpö höpö, tämä mikään nuorten kepposteluporukka ollut

Vierailija
86/193 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestäytynyttä rikollisuutta johon liittyy laajat verkostot, uhkailu, kiristäminen ja ties mitä. Rikosvälineet eli kaikki mitä on laittomuuksiin käytetty, aseista ja ajoneuvoista lähtien, tulisi takavarikoida valtiolle. Kaikkien tapettujen eläinten määrät tulisi vähentää metsästyskiintiöistä kertautuvasti, jos on tapettu kolme ilvestä niin kiintiöstä vähenee kuuden ilveksen kaatolupa jne. Salametsästyksen takia kaatolupia pitääkin vähentää, jos niitä elälmiä kuitenkin tapetaan enemmän kuin on sallittua.

Aivan kertakaikkisen sairasta pahuutta. Oikeasti todella vaikeaa käsittää tällaista. Miten joku voi vihata luontokappaleita noin paljon? En pysty edes ajattelemaan mitä tuollaisten päässä liikkuu. Että lintuja, joutseniakin ovat tappaneet. 

Tietenkään Essayah, meidän hieno ministerimme, ei tuomitse tällaista. Sanoo vain että metsästyskiintiöitä pitäisi nostaa. Haluaa siis palkita rikollisten touhut, kertakaikkisen vastuullinen ministeri, not. Hyi helv...

Vierailija
87/193 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämähän se just on. Mikään ei ole kauempana todellisuudesta kuin maalaisten itsensä kertoma kansallisromanttinen lore maaseutuelämästä. Ja mitä suuremmaksi tämä ikä- ja sukupuolijakauma syvenee, sitä pahemmaksi tilanne menee.  

Täällä nauretaan halveksuen kuinka itsekkäät kaupunkilaiset eivät tunne naapureitaan ja kävelevät vaikka sairauskohtauksen saaneen ohi auttamatta. Samaan aikaan täällä kyllä tunnetaan naapurit, mutta suljetaan silmät naapurin harjoittamasta perheväkivallasta, salametsästykselle ja rattijuopumukselle annetaan hiljainen hyväksyntä ja kylän omaa p edaria puolustellaan toteamalla "se on nyt vaan semmonen".

Olen maaseudulla kasvanut ja muutin pois teini-ikäisenä tyttönä. Kuvaus ei voisi pitää yhtään enempää paikkansa.

Jouduin jopa oman isoveljeni ja tämän kaveriporukan pahoinpitelemäksi, koska puutuin kissanpentujen ampumiseen ja kidutukseen. Kaikki tiesivät, että mopoporukka ammuskelee ilmakivääreillä ihan mitä tahansa, mutta kukaan ei uskaltanut tähän puuttua. Olen sen verran traumatisoitunut taustastani, etten ole perheeni kanssa missään tekemisissä vieläkään. Edes vanhempani eivät puuttuneet tähän, vaan sanoivat etten hakeutuisi tahallaan hankaluuksiin.

Asun nykyään yliopistokaupungissa, jossa ihmiset uskaltavat sanoa mielipiteensä ääneen, eikä ketään hakata sen takia. Kaupunkilaiset eivät ole välinpitämättömiä, vaan auttavat kyllä kaatuneita mummoja ja eläimiä hädässä kuten normaalilta ihmiseltä voi odottaa.

Ei enää ikinä maaseudulle, vaikka terveitäkin pikkupaikkakuntia varmasti on olemassa. Itse olen nähnyt pohjatonta julmuutta, mielenterveydellisiä ongelmia, seksismiä, alkoholismia ja vaikenemisen kulttuuria.

Vierailija
88/193 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet maalla: on kumma kun tänne ei tule naisia miksei pakoteta naisia muuttamaan tänne ihan hyvä täällä olisi asua näkee luontoa ja voi liikkua luonnossa

Miehet maalla myös: ampuu kaiken luonnon mikä liikkuu. Ulkona ei voi metsästysaikaan käytännössä liikkua ilman autoa, koska joku trigger happy ampuisi vaikka olisi päästä varpaisiin neonpunainen.

Sukua on Lapinlahdelta. Siellä oli jo varmaan 10 vuotta sitten tapaus, missä pihoissa liikkunut susi lopetettiin - sitä oli ammuttu aiemmin haulikolla, eikä se pystynyt enää liikkumaan ja etsi siksi ruokaa tunkioilta.

Vierailija
89/193 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo koskaan ymmärtäny miks ihmiset laittaa Facebookkiin kuvia kun on ampunut jonkun eläimen, siis metsästystä harrastavat. Mulla on muutamia tuttuja

Onko se oikeasti niin kovaa olla haulikko kädessä ja ampua eläin mikä ei saa edes tilaisuutta koittaa tapella takaisin??

Ennen nää asiat sentään tehtiin kunnioituksen kautta, eläin metsästiin ruuan takia ja sen eteen tehtiin oikeasti töitä. 

Facebookissa levis myös yks suosittu video missä mies "demonstroi" miten kaloja kannattaa kalastaa purosta, hän ampuu haulikolla varmaan 100 kertaa siihen, kalat saa sätkyn ja kuolee ja tulee pinnalle. Ihmiset oikeasti hurras tälle. 

Ja kaupan tehotuotetuilla eläimillä on ollut "tilaisuus tapella takaisin"??

Antakaa kun arvaan: asuinpaikka Helsinki, puoluekanta Vihreät. Osuinko oikeaan? 

Vierailija
90/193 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo koskaan ymmärtäny miks ihmiset laittaa Facebookkiin kuvia kun on ampunut jonkun eläimen, siis metsästystä harrastavat. Mulla on muutamia tuttuja

Onko se oikeasti niin kovaa olla haulikko kädessä ja ampua eläin mikä ei saa edes tilaisuutta koittaa tapella takaisin??

Ennen nää asiat sentään tehtiin kunnioituksen kautta, eläin metsästiin ruuan takia ja sen eteen tehtiin oikeasti töitä. 

Facebookissa levis myös yks suosittu video missä mies "demonstroi" miten kaloja kannattaa kalastaa purosta, hän ampuu haulikolla varmaan 100 kertaa siihen, kalat saa sätkyn ja kuolee ja tulee pinnalle. Ihmiset oikeasti hurras tälle. 

Öö. Tuo kirjoittaja nimenomaan kritisoi huvikseen tappamista eikä ruoaksi tappamista. Etkö ollenkaan näe, että hän kritisoi aivan aiheellisesti hupitappamista? Mun asuinpaikka ei ole Helsinki enkä äänestä vihreitä, mutta minulla ei ole mitään Helsinkiä tai vihreitä vastaankaan. Ei tarvitse olla kovin ihmeellinen järjen jättiläinen ymmärtääkseen, mikä tuossa kuviossa on pielessä. Minulla on metsästyskortti, eikä ole koskaan ollut tarvetta esitellä Facebookissa miten pistin parit linnut kylmäksi ja pataan. On valitettava tosiasia, että metsästäjien joukossa on liikaa ahneita ja välinpitämättömiä urpoja, joilla ei ole mitään kunnioitusta luontoa kohtaan ja he pilaavat kaikkien maineen.

Anna mä arvaan, että olet mies maalta, etkä ole koskaan saanut naista etkä ole koskaan käynyt Helsingissä?

Vierailija
91/193 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli laajalti ihmiset on tienneet tästä, niinkö? Vaimot tietää missä ja mitä oma rakas mies öisin saalistaa?

No kuka hemmeti se nyt puolisonsa käräyttäisi?

Mä ottaisin eron ja sitten käräyttäisin.  Jos olisin siis jotenkin eksynyt Savoon ja vielä naimisiinkin.  Häipyisin nopeasti.  

Vierailija
92/193 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa järkyttävää touhua.  Ei olisi pitänyt lukea uutista,  alkoi oksettamaan.  Tällaiset saastat pitävät itseään miehinä? 

Vierailija
93/193 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa järkyttävää touhua.  Ei olisi pitänyt lukea uutista,  alkoi oksettamaan.  Tällaiset saastat pitävät itseään miehinä? 

Tähän se johtaa, kun nuoret naiset muuttavat pois syrjäkyliltä. Kai muistat, että kaikki maalaismiesten käytösongelmat ovat viime kädessä naisen syytä!

Vierailija
94/193 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan että Venäjä hyökkää Itä-Suomeen ja tyhjentää tuollaiset "Lapinsalmet" alkuasukkaistaan. Kukaan ei jää kaipaamaan.

Vierailija
95/193 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla ja metsästysporukoissa on uskomattoman paljon ihmisiä jotka vähät välittää eläimistä. Ylistetään luontoa ja eläimiä mutta eivät itsekään tajua miten nurin kurista heidän käyttäytyminen on. Karu totuus on että osa porukasta on niin todella kylmiä eläviä olentoja kohtaan.

Olen itse pieneltä paikkakunnalta, en maalta mutta nähnyt sitä touhua. Työpaikoilla ollut paljon metsästäviä ihmisiä työkavereina.

Maaseudulla pidetään eläimistä huolta (jos sitä nyt huolenpidoksi voi kutsua) kunhan ne tuovat rahaa. Eri asia vaikkapa kissojen kanssa. Kissoja ei leikkauteta joten ne lisääntyvät ja sitten niitä ihan huoletta tapetaan julmasti.

Metsästäjät eivät arvosta edes koiriaan jos se rekku ei "toimi" metsästyksessä. 

Vierailija
96/193 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aina niin hauskaa, kun metsästystä ja metästäjien sikailua puolustellaan vetoamalla tehotuotettuihin eläimiin. Fakta on se, että ne metsästäjät eivät ole tuon taivaallista kiinnostuneita niistä tehotuotetuista eläimistä. Päin vastoin, monet heistä on karjatilallisia itse.

Vierailija
97/193 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa kun arvaan: asuinpaikka Helsinki, puoluekanta Vihreät. Osuinko oikeaan? <

Kommentoisin kuitenkin sen verran, että se jos saaliin kuvaa someen, ei vielä kerro mitään siitä kuinka paljon töitä sen eteen on tehty. Itse en metsästä, mutta koiraharrastuksen kautt tiedän kuinka esim lintukoirissa on harrastajia, jotka satoja harjoittelutunteja vastaan saavat koiralle riistatilanteen tai pari vuodessa. Saavutus on silloin koiralta onnistunut riistatyö kaiken harjoittelun kruununa. Ja kun riistaa saadaan, niin sitä ei jauheta makkaraksi, vaan se valmistetaan juhlatilaisuuteen hyödyntäen kaiken syötävän mitä ruhosta saadaan irti. Tunnen mm erään koiraharrastajan ja ns freeganin, joka ei käytä maitotuotteiden lisäksi muita eläinperäisiä tuotteita kuin riistaa, ehkä kerran kolmessa viikossa omasta saaliista valmistettavalla aterialla. Voitte kuvitella ilmeeni kun joku kaupunkilainen vouhottaa metsästyksen epäeettisyydestä kun tunnen tämän vähemmän puhutun puolen lajista.

Vierailija
98/193 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla ja metsästysporukoissa on uskomattoman paljon ihmisiä jotka vähät välittää eläimistä. Ylistetään luontoa ja eläimiä mutta eivät itsekään tajua miten nurin kurista heidän käyttäytyminen on. Karu totuus on että osa porukasta on niin todella kylmiä eläviä olentoja kohtaan.

Olen itse pieneltä paikkakunnalta, en maalta mutta nähnyt sitä touhua. Työpaikoilla ollut paljon metsästäviä ihmisiä työkavereina.

Maaseudulla pidetään eläimistä huolta (jos sitä nyt huolenpidoksi voi kutsua) kunhan ne tuovat rahaa. Eri asia vaikkapa kissojen kanssa. Kissoja ei leikkauteta joten ne lisääntyvät ja sitten niitä ihan huoletta tapetaan julmasti.

Metsästäjät eivät arvosta edes koiriaan jos se rekku ei "toimi" metsästyksessä. 

"Metsästäjät eivät arvosta edes koiriaan jos se rekku ei "toimi" metsästyksessä. ". Anteeksi nyt mutta suurempaa p*skapuhetta en ole toviin kuullut. Se jos joku 40-luvulla syntynyt jäärä on joskus tiettävästi laittanut huonosti ajavan ajukin monttuun, ei ole mitenkään yleistettävissä siihen noin 300'000 henkilöön, jotka omistavat tänä päivänä metsästyskoiran. Voit tarkistaa asian vakuutusyhtiöiden tai kennelliiton tuottamista raporteista, joissa on tutkittu syitä metsästyskoirien ennenaikaisiin kuolemiin.

Vierailija
99/193 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa kun arvaan: asuinpaikka Hel

Sinun tuttavasi joka sekä metsäsätää että hyödyntää eläintuotantoa ei taida olla kuitenkaan ihan riittävä otanta. Vallankin kun jo pelkästään tässä yhdessä vyyhdissä on kymmeniä metsästäjiä. Että isestäsi teet vaan tyhmän tuolla ilmeilyllä. Tuo on vähemmän puhuttu puoli lajista, koska se on täysin marginaalinen ilmiö.

Vierailija
100/193 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämähän se just on. Mikään ei ole kauempana todellisuudesta kuin maalaisten itsensä kertoma kansallisromanttinen lore maaseutuelämästä. Ja mitä suuremmaksi tämä ikä- ja sukupuolijakauma syvenee, sitä pahemmaksi tilanne menee.  

Täällä nauretaan halveksuen kuinka itsekkäät kaupunkilaiset eivät tunne naapureitaan ja kävelevät vaikka sairauskohtauksen saaneen ohi auttamatta. Samaan aikaan täällä kyllä tunnetaan naapurit, mutta suljetaan silmät naapurin harjoittamasta perheväkivallasta, salametsästykselle ja rattijuopumukselle annetaan hiljainen hyväksyntä ja kylän omaa p edaria puolustellaan toteamalla "se on nyt vaan semmonen".

Ihan sama kokemus! Ihan pimeää porukkaa. Näin itse vaivaa pienellä paikkakunnalla susien ym. salakaadoista. Minuakin uhkailtiin vuosia "ei kannata tulla keskustaan" jne. Myös tuolla poliisi oli mukana kuvioissa. Eräs mies kidutti ja hakkasi pientä koiraansa. Kun näin siitä vaivaa, veljeni pahoinpiteli minut henkihieveriin, koska mies oli veljeni tuttava. Pakkasin tavarani ja lähdin. En ole päivääkään katunut, tai taakseni katsonut. Tämä siis lähellä Turkua.