Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudisasuntojen ja talojen pohjat pitkälti samanlaisia, ei eteisiä, ei keittiöitä, isosta monitoimitilasta ovet suoraan makkareihin

Vierailija
05.02.2024 |

Makkarit levottomia kun ovet on suoraan olkkarista ja äänet kantautuu, yleensä vaikea sisustaa muuten kuin yhdellä tavalla, paskahuusi jossain keittiön kulmalla ja sohva ruokapöydän vieressä kun ei muuten sovi jnejne. Mitä on tapahtunut asuntojen ja talojen suunnittelulle. Talotehtaidenkin pohjapiirustukset samanlaisia, vaikea löytää esim erilliskeittiöitä, edes osittain erotettua oleskelutiloista. 

Kommentit (552)

Vierailija
401/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa on uudet asunnot poissuljettu, kun nykyään ei tehdä eteiseen ulko-oven pariksi sitä sisäänpäin aukeavaa sisäovea. En voisi asua asunnossa, jossa rappukäytävän mölinä on vain yhden oven päässä.

Muuten kyllä tykkäisin uusista asunnoista, ja haluan asua tosi pienesti.

Oho, joko tällaisiakin on? Asun 10v vanhassa kerrostalossa ja tässä sentään vielä on se sisäovi. Ja on sikälikin välttämätön, koska koira tuhoaisi välittömästi kaiken ulottuvilleen eteiseen putoavan postin.

Vierailija
402/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa on uudet asunnot poissuljettu, kun nykyään ei tehdä eteiseen ulko-oven pariksi sitä sisäänpäin aukeavaa sisäovea. En voisi asua asunnossa, jossa rappukäytävän mölinä on vain yhden oven päässä.

Muuten kyllä tykkäisin uusista asunnoista, ja haluan asua tosi pienesti.

Oho, joko tällaisiakin on? Asun 10v vanhassa kerrostalossa ja tässä sentään vielä on se sisäovi. Ja on sikälikin välttämätön, koska koira tuhoaisi välittömästi kaiken ulottuvilleen eteiseen putoavan postin.

Tällaista olen minäkin kuullut. Näissä asunnoissa on väliovat ja hyvä niin vaikka tosi rauhallinen paikka onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet ovet eivät päästä ääniä läpi!!

Vierailija
404/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylpyamme olisi hyvä mutta uusista asunnoista sitä ei löydy.

Uuden kämpän jos ostat ennakkomarkkinoinnista, niin kannattaa kysyä voiko esim suihkun tai saunan tilalle vaihtaa ammeen. Naapuri teki sen ratkaisun.

Vierailija
405/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on, monessa uudiskohteessa makuuhuone on niin pieni, ettei sinne mahdu työpöytää, hyvä että edes yöpöytä.

Käytännössä tällöin on pakko hankkia vähintäänkin kolmio kahdelle, ehkä jopa 4h+k, jos meinaa mahtua töitä tekemään. Tosin uudiskohteiden kolmiot onkin nykyään ihan kaksion kokoisia

Toisaalta monessa 50-luvun tai vanhemmassa kerrostalokolmiossakin yksi mh on ns. palvelijanhuone eli minimakkari, johon ei esim. parisänky mahdu, vaan se on mitoitettu sinkkuvuoteelle ja yöpöydälle. No työhuoneena tai pikkulasten huoneena voi mennä, teini varmaan jo sellaisessa ahdistuu.

Vierailija
406/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta oma okt niin tilaa on!

Mullakin ahdas stadin 22 m2 luukku vaihtui cooliati 120 m2 taloon maalla. Elämäni paras päätös.

Sopii ehkä, jos kaikki sosiaaliset piirit ovat jo valmiiksi siellä. Itse kyllä hajoaisin yksinäisyyteen, jos tulisi yhtäkkiä maalle muutto eteen.

Vierailija
407/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 50 luvun pohja, pari pientä makuuhuonetta, valtava olkkari ja kyökki on vähän erillään. Mä oon vähän sommitellu, että voisko kyökin siirtää olkkariin, siihen missä ruokaryhmä on nyt erkkelin kohdalle. Ongelma on kyökin viemäri, että miten sen saa johdettua. Tässä on kyllä alalaatta välipohja, jonne vois pujottaa. Mitään pummppusysteemiä en kyllä asuntoon halua. Siinä ois sitten kolme makkaria eli meille kaikille oma huone. Mä nukun nykyään siis olkkarissa sohvan takana. Toisaalta muksut on kaikki viikonloput äitillään ja varmaan kohta muutta pois, että kannattaako sittenkään? Miten te tekisitte?

Älä ala noin isoon muutostyöhön. Kallis, hankala. Miten sitten sommittelet sisustuksen, esim mihin mahtuu ruokapöytä, oleskelu sohvineen kun keittiökin on laitettu samaan tilaan jnejne. Ilmanvaihto? 

Vierailija
408/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudet ovet eivät päästä ääniä läpi!!

Kyllä päästää tai sitten ne on ne paperinohuet seinät. Tytär asuu aivan uudessa kerrostaloasunnossa, josta väliovi puuttuu ja kaikki äänet rappukäytävästä kuuluu sisälle. Naapuripariskunnan asiat on aika tarkkaa selvillä kun kumpikin osapuoli harrastaa rappukäytävässä puhelimeen puhumista. Halusi tai ei tyttären ja varmasti muidenkin naapureiden tiedossa on melko hyvin tämän puhelinpariskunnan elämänkulku. Eivätkä siis mitenkään huuda puhelimiinsa vaan puhuvat ihan normaalisti. Ei ole kiva, kun ei ole mitään rauhaa omassa asunnossa. Harmi että asunto on oma, niin ei voi niin helposti vain muuttaa pois.

Vierailija
409/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kaikki tilat vois yhdistää: WC, makkarit keittiö ja sauna samassa isossa huoneessa?

Mun mielestä se olis vähän tylsää ja ehkä epäkäytännöllistäkin. Asunnossa on parasta se että avataan ovi ja mennään ihan eri maailmaan.

Vierailija
410/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet palomääräykset eivät salli sisäänpäin aukeavaa porraskäytävän sisäovea. Syynä on tulipalosta aiheutuva paineisku porraskäytävään päin, joka estää oven aukaisemisen huoneistoon päin.

Vierailija
411/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien asuntojen arvot nousee. Kohta kaikki haluaa 60- ja 70 -lukujen asunnon ja uudet jää myymättä. 

Vierailija
412/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien asuntojen arvot nousee. Kohta kaikki haluaa 60- ja 70 -lukujen asunnon ja uudet jää myymättä. 

Tavallaan pidän niistä tietyistä .Nostalgia? mutta ainakin kaksi asiaa mitä en ymmärrä suunnittelun kukkasissa..wc ulko-oven vieressä vrt ulkohuussi pihan perällä. Käynnin keittiöön ymmärrän paremmin mutta en mä ainakaan haluu keväisen paskan ja eteisen läpi mennä veskiin tai keittiöön. Enkä ole mikään likaherkkä.

Vierailija
413/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avokeittiöissä en tykkää siitä ruoan hajusta! Eikö suurinta osaa ihmisistä häiritse se, että koko olohuone haisee lohenrasvalta kokkauksen jälkeen? Tai onko teillä jotain kikka kolmosia, joilla sen hajun saa nopeasti pois?

En teidän kodista tiedä mutta kun meillä oli erillinen keittiö niin se lohenrasva haisi koko kämpässä ihan yhtä lailla kuin avokeittiössä. Avokeittiöstä se vaan haihtui nopeammin koska ilmanvaihto oli uudessa asunnossa aivan eri luokkaa kuin vanhassa. Kikkakolmonen on nyt tässä uudessa kodissa hyvä liesituuletin ja muutenkin hyvä ilmanvaihto jota voi itse säätää kovemmalle aina tarvittaessa.  Tämä ei meidän vanhassa rivarissa onnistunut kun säädöt tuli jostain "ylempää" ja oli pelkkä ilmanpoisto. Itse ei pystynyt vaikuttamaan miten tehokkaasti poistaa ilmaa. 

Huutonaurua uusien talojen ilmanvaihdon erinomaisuudelle. Tässäkin kämpässä, josta koetan päästä eroon tilanne on se, että teoriassa kaiken pitäisi toimia hienosti koneellisen tulon, poiston ja esilämmityksen/talteenoton suhteen. Vaan käytäntö on toinen. Laitat liesituulettimen päälle, niin se puskee asunnosta ilmaa tosiaan niin tehokkaasti pullotiiviiksi tarkoitetusta asunnosta ulos, että vinkuna kuuluu, kun sitä imeytyy ikkunatiivisteiden ym. rakojen välistä ulkoa paikkaamaan alipainetta. Varmaan kerää hvät kosteuspommitkin sinne rakenteisiin. Välillä tunnet kasvoilla jäätävän henkäyksen tuloilmahormista, kun esilämmitys jostain syystä päättääkin olla toimimatta. Jne...

Vierailija
414/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudet palomääräykset eivät salli sisäänpäin aukeavaa porraskäytävän sisäovea. Syynä on tulipalosta aiheutuva paineisku porraskäytävään päin, joka estää oven aukaisemisen huoneistoon päin.

Muutaman millin ilmarako sinne oven alaosaan, niin ei ole tällaista ongelmaa.

Vierailija
415/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 50 luvun pohja, pari pientä makuuhuonetta, valtava olkkari ja kyökki on vähän erillään. Mä oon vähän sommitellu, että voisko kyökin siirtää olkkariin, siihen missä ruokaryhmä on nyt erkkelin kohdalle. Ongelma on kyökin viemäri, että miten sen saa johdettua. Tässä on kyllä alalaatta välipohja, jonne vois pujottaa. Mitään pummppusysteemiä en kyllä asuntoon halua. Siinä ois sitten kolme makkaria eli meille kaikille oma huone. Mä nukun nykyään siis olkkarissa sohvan takana. Toisaalta muksut on kaikki viikonloput äitillään ja varmaan kohta muutta pois, että kannattaako sittenkään? Miten te tekisitte?

Jälkiasenteinen viemärin laittaminen jonnekin alalaattaan kuulostaa juuri sellaiselta asialta, jossa on potentiaalia vahingonkorvauskäräjille sitten kun se joku kaunis päivä alkaa vuotaa sinne.

Aika monia kiinnostaa 50-luvun taloissa myös ajan henki ja sen mukaiset autenttiset tilaratkaisut, rajusti muokattua voi olla hankalampi myydä eteenpäin.

Vierailija
416/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman millin ilmarako sinne oven alaosaan, niin ei ole tällaista ongelmaa.

On siinä se ongelma, että kysymyksessä on määräys, jota on pakko noudattaa. Ei saa rakennuslupaa kyseiselle ovelle, eikä lopputarkastusta, vaikka mitä tekisi. Ovet pitää olla näytettynä kokoineen ja avautumissuuntineen rakennuslupapiirustuksissa. Poistumistiet ovat yksi pyhimpiä asioita, joita rakennusvalvonta tarkastelee. Niiden suhteen ei juuri kannata mussuttelemaan mennä.

Vierailija
417/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ettei tätä sääntöä ole muualka, esim Briteissä ja Jenkeissä kaikki ovet aukeaa väärin sisäänpäin. 

Vierailija
418/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavanomainen uusi pikkukaksio, eteisessä ei näyttäisi edes olevan mitään naulakkoa/kaappia ulkovaatteille. Lähin kaappi taitaa olla jääkaappi, joka onkin heti kosketusetäisyydellä ulko-ovesta.

https://www.etuovi.com/kohde/70021649

Vierailija
419/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tavanomainen uusi pikkukaksio, eteisessä ei näyttäisi edes olevan mitään naulakkoa/kaappia ulkovaatteille. Lähin kaappi taitaa olla jääkaappi, joka onkin heti kosketusetäisyydellä ulko-ovesta.

https://www.etuovi.com/kohde/70021649

Ennen jääkaappia on komero. No onhan tuo eteinen pieni

Vierailija
420/552 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisusta oma soppesi siihen erkkeriin.

Jos lapset ei enää kauan asustele kanssasi, turha kovin suuria muutolsia tehdä.