Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoilla vanhemmilla vaikeuksia tiedostaa yli 50vuotiaan lapsensa ikää eli minun.

Vierailija
04.02.2024 |

Puhuvat sekavia joka puhelussa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. En olekkaan siis ainut, huh. Olen 53 vuotias nainen, ja äitini lässyttää puhelimessa aivan kun ei ymmärtäisi kuka sielä toisessa päässä on. Puhuu esim. monista asioista sanalla "jännää" ja sanoo sen kuin 5v lapselle. Tekee turhan usein mieli sanoa, että "Olen 53 vuotias, minulle ei monikaan asia ole enää "jännää". Varsinkaan esim. joululahjan saanti. ....   Olen ajanut autolla 18v asti ja nyt vasta parin viime vuoden aikaan on alkanut jopa 2km ajo matkasta sanomaan, "Voi, voi, kun pitkä matka. Pitää olla varovainen"'.  Ennen ei välittänyt yhtään, vaikka jouduin millaisessa lumisateessa ajaa toiselle puolelle suomea. Kaikke tällaista jatkuvasti. Syö kyllä itsetuntoakin kun kohdellaan näin, eikä huvita oikein soitella, kun jutut aina tällaisia. Äitini on 79v. ja isäni 83v. 

Vierailija
2/8 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne sun vanhemmat tietää omasta kokemuksesta että ihminen alamäki on raju kun viidenkympin rajapyykki ylittyy. Kognitiiviset taidot rapautuvat, fysiikka rapistuu, mm. näkö huononee ja vaikka kuvittelet olevasi hyvä kuski, todellisuudessa reatiokykysi on dramaattisesti huonompi kuin vain 5 v aikaisemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voi olla myös muisitsairauden oire. Omalla äidilläni on Alzheimerin tauti, ja joitakin vuosia sitten, kun olin vähän yli 50, hän luuli että olen 15-vuotias. (Kysyin tätä häneltä.) Hän myös uskoi asuvansa lapsuudenkodissaan omien vanhempiensa kanssa (jotka kuolivat jo 1970-luvulla). Kysyin mikä vuosi nyt on. Hän sanoi että ei tiedä, mutta oli ihan varma että on 1900-luku.

Vierailija
4/8 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat eivät koskaan tajunneet, että musta tuli aikuinen. Olen 46v kahden teinin äiti.

Vierailija
5/8 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini 84 v. pitää minua 53 v.  kahden aikuisen lapsen äitiä taitamattomana tenavana. Välillä tosin aikuisenakin koska olen kuulemma typerä nainen. Äitini on kauhea ihminen; aina moittimassa ja haukkumassa ihmisiä selän takana. Minua moitti tosin päin naamaa. Taitaa olla masentunut, mutta ei suostu lääkäriin. Hänessä ei ole mitään vikaa omasta mielestään. Toivottavasti kuolee pian.

Vierailija
6/8 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on herttaisella tavalla hössöttäjä - ja annan hänen olla...

Vierailija
7/8 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ole tosissanne että suututte oikeasti tuollaisesta höperehtimisestä? Menen lähes takuisiin, että ap:n äidillä on alkava muistosairaus. Mun mutsi, kohta 80, luulee ja höpöttää tollasia. Hänellä on diagnosoituna kaksikin muistisairautta.

Vierailija
8/8 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama kokemus, tosin äitini oli 12 vuotta sinun äitiäsi vanhempi ja nyt jo luojan kiitos vainaa.

Tuon ikäluokan naisilla aika harvoilla oli mahdollisuus käydä kouluja ja edetä itsenäisesti elämässä. Tärkeintä oli löytää kunnollinen mies. Tyttölapsilla ei ollut muuta arvoa kuin oletus vanhempiensa ja suvun muiden jäsenten piikomisesta koko elämänsä läpi. 

Oma äitini oli minulle kateellinen, koska minulla oli yhteiskunnan tuen kautta paljon paremmat mahdollisuudet menestyä kuin hänellä aikoinaan. Ja niin myös tein. 

Vähän veikkaan, että sinunkin äitisi kohdalla on sama tilanne. Mutta eihän sellaista voi ääneen sanoa, että on kateellinen omalle lapselleen, koska äitimyytti. Kaikki äidit rakastavat lapsiaan pyyteettömästi ja pyhimysmäisesti ilman mitään omia henkilökohtaisia itsekkäitä tunteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi