Mitä ajattelet henkilöstä, joka omasta halustaan tekee vain keikkatyötä pari päivää viikossa,
eikä ota vastaan pitempiä työjaksoja, koulujen loma-aikoina ei tee lainkaan työtä. Perustelut että haluaa aikaa perheelle. Ja ei nosta tytöttömyyskorvausta. Onko ihan ok ratkaisu?
Kommentit (23)
Jos kerran talous kestää, niin tuohan on hieno tilanne. Ja ei kuulu kyllä mitenkään kenellekään ulkopuoliselle.
Minä teen näin. Mun vuokra on 470€ kuussa ja tienaan tekemällä 10 päivää kuussa töitä melkein 2000€ verojen jälkeen. Mun menot on todella pienet. Vuokra, opintolainan maksu ja laskut vie max 800€/kk. Jää vielä 1000€ elämiseen. En nosta Kelasta tai työkkäristä mitään tukia niin ei pitäis olla kenenkään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen näin. Mun vuokra on 470€ kuussa ja tienaan tekemällä 10 päivää kuussa töitä melkein 2000€ verojen jälkeen. Mun menot on todella pienet. Vuokra, opintolainan maksu ja laskut vie max 800€/kk. Jää vielä 1000€ elämiseen. En nosta Kelasta tai työkkäristä mitään tukia niin ei pitäis olla kenenkään ongelma.
Hieno tilanne. Sasko kysyä, millaista työtä teet?
Minun mielestä elämä on tärkeämpi. En enää suostuisi vaihtamaan koko elämääni oravanpyörään. Teen töitä sen verran kuin elämääni sopii. Nyt koen hieman kuormitusta joten aion pitää vapaata.
Niin kauan kun ei työnnä kättään muiden taskuun, niin ihan ok - oma asiansa.
Ihan ok se on jos kerran tulee toimeen vähemmälläkin. Tein mäkin lyhyempää viikkoa lasten ollessa pieniä.
Se on hänen oma asiansa.
Haistan kateutta aloittajalta.
Miksi mun pitää siitä jotain ajatella, jos en ole hänen suuntaansa elatusvelvollinen?
Onhan se viisas, tähän pyrin itsekin.
Mäki haluisin tehdä noin. Nyt on pääomatulot tonnin kuussa ja jos siihen vielä tonnin kuussa sais keikoista ansiotuloja, niin ois hyvä. Mistään ei vaan saa osa-aikaa tai keikkaa josta sais lähellekään tonnia kerrytettyä. Siivoustakin pitäs tehdä täydet tunnit että pääsee tuhanteen euroon, vaikka muuten ihan kiva työ onkin.
On ok. Ja olisi ok nostaa tukia, jos tekee vähemmän työtä sen takia ettei terveys kestä enempää.
Ei ole hyvä. BKT ei kasva tällä tavalla
Olen jo pitkään tehnyt niin, että olen siirtänyt tulokertymääni ansiotuloista pääomatuloihin.
Aloitin sijoittamalla rahastoihin, sitten ostin myös osakkeita ja vakuutustuotteita, välillä pidin vuokrakiinteistöjäkin, mutta oli vähän työläs eikä enää kovin hyvin tuottanut, niin nyt enää vain ne kiinteistöt missä asutaan itse.
Palkkatöitä teen koko ajan vähemmän. Eläkettä ei pääomatuloista kerry, mutta toisaalta pääomatulot jatkuvat myös sen jälkeen kun siirtyy eläkkeelle palkkatöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno tilanne. Sasko kysyä, millaista työtä teet?
Sijaisopen hommia isossa kaupungissa. Tuntipalkka on noin 30€/h, josta menee sitten verot eli ihan niin paljon ei jää käteen siitä. Lisäksi opetan kansalaisopistolla yhtenä iltana viikossa. Niistä yhteen laskettu on yleensä se vähän vajaa 2000€. Välillä otan enemmän sijaisuuksia, jos edellisen kuun tulot jäi turhan mataliksi.
Ap, miksi tämä ei mielestäsi ole ok?
Onko ok että ihminen tekee aina ylitöitä, onko ok että perheellinen tekee reissutyötä, onko ok, että älykäs ihminen ei etene urallaan, onko ok ok
Rasittavia ihmisiä.
Vihjaileeko aloittaja että tuo on laiskuutta:D
Ja jos olisikin niin miksi se muita haittaisi. On muuten jännä jos mainitsen etsiväni vain osa-aikatöitä niin varsinkin näillä keskustelupalstoilla aletaan huutamaan laiskuutta. Palkkatyön tekeminen ei kyllä kerro ihmisen ahkeruudesta pätkääkään. Olen nähnyt töissä äärettömän patalaiskoja ihmisiä ja taasen työttömiä jotka aina tekevät ja ovat menossa. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen. Kotonakin riittää kyllä tekemistä kun asuu oktalossa, ei laiska pärjäisi.
Ihan hyviä ajatuksia. Jos en itse pitäisi työstäni, tekisin varmasti samoin.
Näin ei kuitenkaan välttämättä ole aina niin pyrin tilanteeseen, jossa voin halutessani vähentää työtunteja ja loput elämään vaadittavista tuloista ottaa ennakkoon säästetyistä ja sijoitetuista varoista.
Mitä enemmän ikää tulee, sitä enemmän myös vaatii palautumisaikaa eikä nuorenakaan ole fiksua polttaa loppuun itseään tavoitellessaan tilaa, jossa voi olla taloudellisesti riippumaton niin pikku hiljaa työelämästä pitäen sitä kohti.
Ihan siis hyvältä kuulostaa. Onko ap:llä samat pohdinnat vai alatko vasta kyseenalaistamaan työnteon merkityksellisyyttä?
No mikse, varsinkin kun ei nosta sitä työttömyyskorvausta. Itsellänikin alkaa olla asiat niin mukavasti, että voin vähentää työntekoa. Jos se on jollekin ongelma, niin siinähän on. Minulle ei.