Tuetteko opiskelevia lapsianne?
Kun itse olin opiskelija, ei opiskelukavereista kovin moni saanut kotoa tukea tai sitten hyvin pienimuotoista: Jollakin vanhemmat maksoivat puhelinlaskun tai vakuutuksen, joku sai sata markkaa toisinaan tai muuta vastaavaa. Pari kolme tiesin (noin sadasta), jotka asuivat vanhempien ostamassa asunnossa.
Miten nykyään? Onko sama meininki nykyopiskelijoilla vai tukevatko vanhemmat nykyään enemmän? Kun omat lapset lähtevät opiskelemaan, voiko olettaa, että pärjäävät vai pitäisikö varautua tukemaan?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vähän epäreilusti vasta kolmatta on varaa tukea. Hän saa 200e/kk meiltä opintotukea. Opinnot kestää viisi vuotta ja koitetaan ettei kertyisi maksimilainat.
Jos nyt on vasta varaa, niin autatte varmaan sitten niitä kahta muuta lainojen maksussa? Muuten on tosiaan epäreilua.
Lapsi on vielä pieni, mutta aion tukea ehdottomasti. Lapsi on tekemällä tehty tai oikeastaan ihan ICSI:n kautta teetetty. Häntä ei ole teetetty tänne kituuttamaan.
Minulle vanhemmat ostivat yksiön Helsingistä, jotta pystyin keskittymään pääsykokeisiin lukemiseen. Sitten äiti maksoi minulle osan lääkiksen kirjoista, siis kalliita anatomian oppikirjoja.
Tuntuu kyllä aika epäreilulta elämältä, kun muiden vanhemmat tukee ruoka kuluissa, ostaa jopa ajokortin, kun itse joutunut ottamaan lainaa lukio-ajoilta asti. Kyllähän tämä opiskelua haittaa kun vanhempiaan ei voi valita ..
Lapsilla on aika isot ikäerot. Vanhimmalla ei ole lainaa ja toisella on parempi palkka kun minulla. Opiskelevan lapsen lisäksi alaikäinen asuu vielä kotona. Toivon kolmosen olevan omillaan (töitä opintojen ohessa) kun nelosen opinnot autetaan alkuun.
Minkälaisia asioita ostitte? Eikö nuori saa sängyn, maton, kirjahyllyn ja työpöydän kotoaan? Jos muuttaa soluun, on siellä yleensä ruokapöytä valmiina. Astiat vaan, mutta ei niitäkään kovin paljoa tarvita.