8h junassa. Kestääkö persus? Miten saa ajan kulumaan?
Kommentit (42)
Ota mukaan virsikirja. Mahtuu pieneen tilaan. Veisaa se läpi niin monta kertaa kuin ehdit.
Ekstra-luokassa voi rauhassa soitella kaikki tutut ja sukulaiset läpi ja vaihtaa kuulumiset, siihen saa kulumaan hyvin 8 tuntia. PS. muista puhua oikein kovalla äänellä, että kuuluu hyvin sinne toiselle puolelle, eikä junan kolkutukset häiritse.
Kesäyönä junassa valveilla, usva nousee ja hevosia plus lehmiä laitumella, kivoja taloja vähän väliä. Tai ota makuuvaunu, nukut matka-ajan.
Kyllä pystyy lataamaan leffoja ja sarjoja,ettei tarvitse nettiä.
Miksi lähtisin matkalle lukeakseni, katsoakseni elokuvia tai kuunnellakseni musiikkia? Maisemiahan matkalla kuuluu katsoa ja tutustua vaikka siihen tuntemattomaan vieruskaveriin. Niin minä ainakin tein.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa! Olisi aikaa lukea, neuloa, kuunnella äänikirjaa, katsoa jonkun leffankin.
Junassa nyt voi vähän liikkuakin.
Eihän tuo ole matka eikä mikään.
Miten tuo eroaa siitä miten sinä läski muutoin vietät vapaa-aikasi?
Vierailija kirjoitti:
Kesäyönä junassa valveilla, usva nousee ja hevosia plus lehmiä laitumella, kivoja taloja vähän väliä. Tai ota makuuvaunu, nukut matka-ajan.
Oletko puoleen vuoteen katsonut almanakkaa?
Onko junaan osallistujat ennestään tuttuja? Onko liukuvoidetta varattu tarpeeksi? Ainahan juna on persukselle käynyt, pitää vaan kestää, jos leikkiin lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähtisin matkalle lukeakseni, katsoakseni elokuvia tai kuunnellakseni musiikkia? Maisemiahan matkalla kuuluu katsoa ja tutustua vaikka siihen tuntemattomaan vieruskaveriin. Niin minä ainakin tein.
P0rnoa kannattaa katsella läppäriltä. Ja äänet täysille tietysti. Ah ah uh uh aah.
Valitsin paikan, jossa oli edessäni varattu tilaa vauvanvaunuille ja pyörätuoleille. Kun ei ollut sellaisia matkustajia, tilaa riitti.
Ai tää olikin joku Pekan pressanvaalitapahtuma.
Joku pikkutyyny kannattaa ottaa mukaan, jos haluaa vaihtaa asentoa, nojailla, tai tarvitsee selän taakse tai polvien alle tukea, koska samassa asennossa istuminen voi alkaa jumittamaan ja puuduttamaan paikkoja.
Söisin kunnolla ravintolavaunussa ja ottaisin viiniä. Katsoisin elokuvia. Surffaisin netissä. Kävisin kahvilla.
Mun pisin junamatka kesti kolme vuorokautta. Se oli työnantajan järjestämä ja maksama virkistysmatka HKI-Imatra-Svetogorsk-Terijoki-Viipuri ja sama toisinpäin.
Tosin mennen tullen muistaakseni poikettiin kylpylään uimaan ja ryyppäämään, käytiin jossain saaressakin ryyppäämässä ja Terijoella uitiin ja ryypättiin, mutta Viipurissa vasta ryypättiinkin. Poikettiin myös jossain Salpalinjan korsussa, jossa löin pääni valurautaiseen ilmanvaihtoputkeen. Svetogorskin asema oli jostain syystä suljettu (vuodesta 1944), joten jouduimme käymään vessassa miehet aseman vasemmalla, naiset sen oikealla puolella ja jokuhan oli siellä ollut samoissa asioissa aiemminkin. Sirpa meinasi saada täysosuman kyykistyessään varomattomasti katkaistuun koivunvesaan.
Meillä oli oma juna, jossa ryypättiin ja syötiin pitsiverhojen takana samettipenkeillä.
Ei siinä ollut paljonkaan kestämistä. Ja se on jännää, että vaikka mulla oli kotiin tullessa reppu täynnä kuohuviiniä, lompakko ei ollut huvennut yhtään. Tein junassa bisnestä opettelemalla henkilökunnalta sen verran venäjää, että pystyin toimimaan tulkkina kun väki osti heiltä drinkkilipuilla viinaa. Maksun sain työkavereilta drinkkilippuina, joilla ostin ne tuliaisskumpat.
Ja seuraavana aamuna virkeänä töhin.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas varaan kaikki vieruspaikat itselleni, koska en halua ketään outoa vierasta lähelleni.
Vierailija kirjoitti:
Söisin kunnolla ravintolavaunussa ja ottaisin viiniä. Katsoisin elokuvia. Surffaisin netissä. Kävisin kahvilla.
Minä taas söin kunnon hotelliaamiaisen eli yliannoksen aamulla, ettei tarvinnut mennä sinne ahtaaseen ja kalliiseen ravintolavaunuun. Jotain pientä evästä oli lisäksi mukana. Hyvin selvisin sillä tavalla pitkän matkan.
Tosin sen ravintolavaunuannoksensa saisi kyllä tilattua myös siihen omalle paikalle, ainakin joillakin reissuilla, huomasin jostain junan esitteestä.
Vierailija kirjoitti:
Matkustin hiljaisessa vaunussa ja kahden tunnin ajan neljän hengen porukka juorusi tauotta kovaan ääneen.
En vaan tajua tätä. Nenän edessä kolmikielinen tarra, että hiljainen alue.
Et ymmärtänyt, että junassa on henkilökuntaa, jolta kysyä neuvoa ongelmassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas varaan kaikki vieruspaikat itselleni, koska en halua ketään outoa vierasta lähelleni.
Menin juhannusviikolla viimeisellä junalla, joka näytti enempi Intian junalta. Ihmisiä seisoi alkumatkan käytävilläkin. Ei ollut valinnavaraa, istuiko joku vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Mun pisin junamatka kesti kolme vuorokautta. Se oli työnantajan järjestämä ja maksama virkistysmatka HKI-Imatra-Svetogorsk-Terijoki-Viipuri ja sama toisinpäin.
Tosin mennen tullen muistaakseni poikettiin kylpylään uimaan ja ryyppäämään, käytiin jossain saaressakin ryyppäämässä ja Terijoella uitiin ja ryypättiin, mutta Viipurissa vasta ryypättiinkin. Poikettiin myös jossain Salpalinjan korsussa, jossa löin pääni valurautaiseen ilmanvaihtoputkeen. Svetogorskin asema oli jostain syystä suljettu (vuodesta 1944), joten jouduimme käymään vessassa miehet aseman vasemmalla, naiset sen oikealla puolella ja jokuhan oli siellä ollut samoissa asioissa aiemminkin. Sirpa meinasi saada täysosuman kyykistyessään varomattomasti katkaistuun koivunvesaan.
Meillä oli oma juna, jossa ryypättiin ja syötiin pitsiverhojen takana samettipenkeillä.
Ei siinä ollut paljonkaan kestämistä. Ja se on jännää, että vaikka mulla oli kotiin tulless
Ette kai yhtään ryypänneet siellä?
Samoin se menee kun lentokoneessakin. Paremminkin, koska junassa mahtuu paremmin kävelemään välillä. Ainoastaan ne vessareissut oli aikamoista heikutusta.