Miksi jotkut ihmiset ovat hyvin notkeita ja osa ei?
Kuulutko niihin jotka saa kädet lattiaan suorilta jaloilta vai onko selkärankasi "rautakanki"?
Kommentit (20)
Saan kädet lattiaan, mutta en ole notkea. On vaan lyhyet jalat, ylipitkä selkä ja pitkät kädet.
Kumartelu ja oudoille mutkille vääntyminen onnistuu kyllä jäykkänivelisemmiltäkin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla yliliikkuvat nivelet. Kait taipuu paremmin.
Sama ja mulla vielä bmi on yli 50, joten habitus on tönkköpallero.
En oo koskaan saanut käsiä hyvin lattiaan. Ehkä sormen päät just ja just. Olen liikunnallinen ihminen, mutta kauhean jäykkä.
Toistuvalla venyttelyllä onnistun tuossa, mutta luontaisesti en. En ole kankea, mutta jäntevä eikä minulla ole koskaan ollut ongelmia nivelten sijoiltaan menossa, kuten useilla pelikavereilla.
Samasta syystä kuin osa on pitkiä ja osa ei. Tai tummaihoisia ja osa ei. Tai pitkäsormisia ja osa ei. Tai älykkäitä ja osa ei. Tai vihreäsilmäisiä ja osa ei. Tai vaaleahiuksisia ja osa ei. Tai pienijalkaisia ja osa ei. Tai koukkunokkaisia ja osa ei.
Saan kädet lattiaan, hypin hyppynuoralla, teen kärrynpyöriä ja sen liikkeen, jossa jalat ristissä peppu lattiaan ja siitä ylös. Olen aina liikkunut, joten mikään liike ei tuota ongelmia. N59-v.
Kun on tämmöinen persjalkainen kuin minä niin melkein menee kyynärpäät lattiaan. Ihan eri juttu jos on joku pitkäsääri.
Saan kädet lattiaan ja olen notkea, koska olen junnusta saakka venytellyt säännöllisesti ja muutenkin harrastanut liikuntaa. Ei se notkeus ole mikään taivaan lahja vaan omasta vaivannäöstä kiinni.
Kuuluisa edesmennyt Lemminkäisen temppeliä etsinyt eksentrikko Ior Bock oli sen verran notkea kaveri että kykeni ottamaan miehekkäästi itseltään suihin joka aamu.
Menee jopa kämmenet lattiaan ja mulla on pitkät jalat. N63
66v äitini joka ei harrasta liikuntaa juuri lainkaan saa ihan vaivatta kämmenet lattiaan. Itse liikun kohtalaisen paljon ja kunto hyvä mutta takareidet niin jumissa (selkä taipuu hyvin fyssarin mukaan) että taivun aika huonosti eteenpäintaivutuksessa. Sitten taas esim. lonkat ovat oikein liikkuvat ja taipuvat melkein mihin tahansa vääntöihin.
Ei lihakset veny, jos ei niitä venytä koskaan.
Joillakin on luonnostaan sellainen tyyli, että he kurkottelevat ym. päivän aikana, jolloin tekee venytyksiä ihan huomaamattaankin ja lihakset pysyy joustavina sen takia, vaikka ei varsinaisesti harjoittaisikaan venyttelyä.
Kissakin kiskottelee vain väsyneenä, mutta ei tiettävästi treenaa sen lisäksi, mutta pysyy silti notkeana.
Minun 80 v äiti saa kädet lattiaan, yliliikkuvat nivelet on meillä sukuvika.
Vierailija kirjoitti:
Saan kädet lattiaan ja olen notkea, koska olen junnusta saakka venytellyt säännöllisesti ja muutenkin harrastanut liikuntaa. Ei se notkeus ole mikään taivaan lahja vaan omasta vaivannäöstä kiinni.
Mä saan kämmenet lattiaan tuosta vain ja olen todella notkea. En venyttele koskaan. Liikuntaa harrastan lähinnä arkiliikunnan muodossa. Ikääkin yli 40. Että on se toisilla myös vaan geeneistä kiinni.
Monet miehet ovat hyvin jäykkiä vaikka olisivat liikunnallisia. Luulen että lihassyyt ovat erilaisia eri ihmisillä.
Jostain luin että yliliikkuvuus on pahempi asia kuin jäykkyys.
Vierailija kirjoitti:
Noin varmasti luonnostaan jäykemmille.
Saan kädet lattiaan, mutta silloin persus on myös lattiassa.
En ole koskaan taipunut mihinkään, vaikka paljon liikuntaa olen aina harrastanut.
Saan kädet koskettamaan lattiaa tuolilla seisten. Teen spagaatin venyttelemättä , koska vaan. Saan koko vartalon lattiaa vasten istuen jalat harallaan. Olen 64v ja ollut koko ikäni tällainen.
Mulla yliliikkuvat nivelet. Kait taipuu paremmin.