Käteisellä maksaminen?
Miksi vieläkin aikuiset ihmiset maksavat ostoksia käteisellä ruokakaupoissa ja muissa paikoissa, joissa korttimaksaminen on mahdollista? Vuonna 2024?!?
Kommentit (132)
Jos saat käteistä vaikka tori-ostajalta tai lahjaksi tai jostain, niin eikö niitä ole hyvä käyttää maksuvälineenä vaikkapa ruokakaupassa?
Työttömänä pakko ottaa lahjat ja pimeiden töiden palkkiot käteisenä, ettei näy tilillä.
Kun teini-ikäinen tyttäreni tuli ostoskeskuksesta ja joka kerta korttia oli höylätty yli 300e eurolla, josta jotain 50-80e oli jotain kallita kahvilan pullia ja juomia, niin muutettiin systeemi niin, että saa 50e setelin kouraan lähtiessään "shoppailemaan" tai joskus 100e, että ei saa käytettyä enempää.
"Kieltämättä nämä käteismaksajat, älypuhelimien välttäjät yms. ovat sitä kansanosaa joka tulee putoamaan niin kehityksen kelkasta. Sitten kun ovat vanhoja, niin ovat täysin avuttomia hoitamaan yhtään mitään omia asioitaan, kun kieltäytyvät niitä omaksumasta silloin kun on vielä siinä iässä, että pystyy uutta oppimaan. "
Jaa, itse tein jo tuossa 15 vuotta sitten, eli kun älypuhelimet alkoivat yleistyä, sen päätöksen että en sellaista tule hankkimaan, enkä myöskään internet-yhteyttä kotitietokoneeseeni.
Syy on yksinkertainen: Tulen loistavasti toimeen tietotekniikan kanssa ja jäisin nettiin niin koukkuun, että olisin siellä 24/7, jos sellainen olisi koko ajan saatavilla.
Erinomaisesti hoituu kaikkien viranomais- ym. asioiden hoitaminen myös tällä kirjaston tietokoneella, jolla tätäkin viestiä kirjoitan. Olin tuon "ei nettiä minulle" -päätöksen tehdessäni 35 v. =)
Yllä lainaamani tekstin kirjoittajalle sellaiset terveiset, että luutuneen vanhusajattelun yksi merkki on se, että tekee hätiköityjä ja yleistäviä päätelmiä toisista ihmisistä.
En pidä siitä, että jotkut myyjät osoittavat mieltään, jos maksan käteisellä.
Minulla on myös kortti, mutta haluan maksaa käteisellä omista syistäni (eivät liity salaliittoteorioihin), ja minulla on siihen oikeus.
Siksi se, että myyjä tekee torjuvan eleen, kun annan setelin, tai vääntää suupielet alaspäin on vain lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olis siirtyä kokonaan takas käteiseen koska korttimaksulaitteen kulut vuodessa ovat noin 2500 euroa. Täysin turha kuluerä jota moni aloitteleva yrittäjä ei edes ota huomioon.
Mitä sä horiset? Zettlen korttimaksupääte maksaa 19 euroa.
Sehän on pelkkä laiteen käyttömaksu. Joka myynnistä ottaa rosentit ja vuodessa se tekee jollekin 1000 euroa toiselle 5000 euroa toiselle 10000 euroo Siis yrittäjille. Siis päätteen haltijafirmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harhaluuloisuushäiriöisten mummojen lempiaihe😁
Et sitten huomannut, että avaus tuli "minulla ei ole mitään salattavaa" -leiristä? Etkä sitäkään, että tuohon leiriin kuuluvien osallistumisaktiivisuus keskustelussa on täysin vertailukelpoinen vastakkaista mieltä olevien osallistumisaktiivisuuden kanssa.
Ja jos olisit lukenut aiheesta aikaisemmin kirjoitettuja ketjuja sen verran, että voisit perustellusti väittää tämän olevan kenenkään "lempiaihe", olisit EHKÄ voinut huomata, että tämän asian vuoksi tulevaisuudestaan huolissaan on paljon niitäkin ihmisiä, joita asia tulee koskemaan huomattavasti pitemmän ajan kuin nykyisiä ikäihmisiä. Mutta jos ei mene jakeluun niin ei mahda mitään. Normaaliälyiset ovat jo tajunneet, että kyse ei ole kenenkään tekemisten henkilökohtaisesta seurannasta vaan massaurkinnasta, jossa tiedot kaikkien ihmisten kaikista tekemisistä k
Teen töitä IT-alalla, ja sellaisten rekisterien parissa, jossa on paljon suomalaisten tiettyjä tietoja. Ja voin kertoa sinulle, että tuo kuvittelemasi massaurkinta ja sen toteuttaminen ei ole ihan yksinkertaisemmasta ja mikä tärkeämpää halvimmasta päästä. Lisäksi rekisterien pitäjyyteen liittyy iso kasa lainsäädännöllisiä rajoitteita ja valvontaa. Ja millään taholla ei vaan ole käytössä niitä kymmeniä miljoonia euroja ylimääräistä rahaa esim. siihen, että kaikkien suomalaisten kaikki ostokset ja muut touhut tallennetaan jonnekin rekistereihin ja niistä sitten vielä tehtäisiin jotain sellaista analytiikkaa, joka olisi henkilölle vaarallista. Kovat on kuvitelmat joillakin siitä mihin it:ssä pystytään. Tiedättekö edes millaisia ohjelmia, infraa, muistia, tekijöitä yms. tuollaisen tietomäärän tallentamiseen ja analysointiin tarvittaisiin? Onko mielestänne siis jossain olemassa salainen it-firma, jossa satoja työntekijöitä ja käytettävissä miljoonia euroja rahaa ja jumalattomasti tuota infraa (ja tämä vasta suomen mittapuussa), ja siellä tehdään tätä massaurkintaa? Se, että joku face tai muu työntää sinulla mainoksia asioista, joita olet oman netin kautta googlaillut on ihan eri asia, kun se, että jokaisen ihmisen jokaista ostosta, tekemistä ja liikettä joku seuraa systemaattisesti.
Lisäksi nämä käteisellä maksajat todennäköisesti kuitenkin käyttävät kassalla alennuksien ja erilaisten bonuksien toivossa jotain korttia, joten eipä se auta vaikka ei maksaisikaan sillä omalla pankkikortilla ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Maksan kaiken aina käteisellä, vuodessa käytän korttia ehkä viisi kertaa, jos haluan Visan vakuutuksen jollekin ostokselle. Käteisen tallettaminen on tehty niin hankalaksi (lähimmät talletusautomaatit ovat naapurikunnassa, kassapalvelut vielä kauempana, yritystilille tallettaminen myös maksaa), että vältän sitä viimeiseen asti. Täällä moni maksaa käteisellä (ihan kuitilliset) ostoksensa, joten toiminimellä sitä vaan kertyy. Lisäksi auton myynnistäkin on useampi tonni seteleitä jäljellä.
Eikö lähelläsi ole kauppaa, jonka kassalla voi tallettaa ja nostaa rahaa? Itsekin suosin käteistä, mutta en koe vaikaeakai tallettamista/nostoa.
Maksan aina käteisellä niin en kuluta liikaa. Toiseksi pankkien yms. ei tartte tietää minne rahani laitan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harhaluuloisuushäiriöisten mummojen lempiaihe😁
Et sitten huomannut, että avaus tuli "minulla ei ole mitään salattavaa" -leiristä? Etkä sitäkään, että tuohon leiriin kuuluvien osallistumisaktiivisuus keskustelussa on täysin vertailukelpoinen vastakkaista mieltä olevien osallistumisaktiivisuuden kanssa.
Ja jos olisit lukenut aiheesta aikaisemmin kirjoitettuja ketjuja sen verran, että voisit perustellusti väittää tämän olevan kenenkään "lempiaihe", olisit EHKÄ voinut huomata, että tämän asian vuoksi tulevaisuudestaan huolissaan on paljon niitäkin ihmisiä, joita asia tulee koskemaan huomattavasti pitemmän ajan kuin nykyisiä ikäihmisiä. Mutta jos ei mene jakeluun niin ei mahda mitään. Normaaliälyiset ovat jo tajunneet, että kyse ei ole kenenkään tekemisten henkilökohtaisesta seurannasta vaan massaurkinnasta, jo
No et sinäkään IT-pertti ihan kartalla ole, vaikka niin kuvittelet. Sanooko sinulle lyhenne CBDC (Central Bank Digital Currency) yhtään mitään?
Käteinen tulee meillä loppumaan kokonaan noin 5-10 vuoden sisällä, ehkä jopa aiemmin ja Ruotsista tulee ehkä jo tänävuonna maailman ensimmäinen valtio, jossa ei ole käteistä ollenkaan. Tuon piti tapahtua jo vuosi sitten, mutta heidän suunniteltu aikataulu petti.
Lisäksi, CBDC tekee tuloaan ja varmaan jo 2 vuoden päästä tuo on käytössä, mikä tarkoittaa sitä, että jokaikinen maksu, osto, siirto, mikä tahansa, on pankkien ja valtion tiedossa. Pahimmillaan, väärinkäytettynä, sillä voidaan jopa estää ostamasta määrättyä tuotetta ja tili voidaan jopa tyhjentää, koska et käyttänyt rahojasi. Tämä siis valtion taholta, koska CBDC on ohjelmoitavissa oleva digitaalinen raha, jota pankit ja valtio ohjaa ja sitä voidaan surutta " painaa" mielin määrin lisää.
Olen eilinen käteisellä maksaja. En omista yhtäkään bonus-, plussa- tai muutakaan etukorttia. Miksi minä kauppiaalle tietojani jakaisin?
Monella kirpparilla vain käteinen käy, torilla, myyjäisissä yms
On kiva torikahvilassakin maksaa kaffekupponen 2€ kolikolla...
Niin kauan käytän käteistä kun mahdollista on, kortin aikoinaan hommasin kaveripiirin viimeisenä. Toiseksi viimeinen meni pankinjohtajaksi, jotenkin olettivat hänellä olevan pankkikortin🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kaiken aina käteisellä, vuodessa käytän korttia ehkä viisi kertaa, jos haluan Visan vakuutuksen jollekin ostokselle. Käteisen tallettaminen on tehty niin hankalaksi (lähimmät talletusautomaatit ovat naapurikunnassa, kassapalvelut vielä kauempana, yritystilille tallettaminen myös maksaa), että vältän sitä viimeiseen asti. Täällä moni maksaa käteisellä (ihan kuitilliset) ostoksensa, joten toiminimellä sitä vaan kertyy. Lisäksi auton myynnistäkin on useampi tonni seteleitä jäljellä.
Eikö lähelläsi ole kauppaa, jonka kassalla voi tallettaa ja nostaa rahaa? Itsekin suosin käteistä, mutta en koe vaikaeakai tallettamista/nostoa.
Ei ole, lähin tällainen kauppa on samassa paikassa kuin talletusautomaattikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olis siirtyä kokonaan takas käteiseen koska korttimaksulaitteen kulut vuodessa ovat noin 2500 euroa. Täysin turha kuluerä jota moni aloitteleva yrittäjä ei edes ota huomioon.
Eihän se kertamaksuun jää,kk-maksut tietääkseni.
Zettlellä ei ole kk-maksua. Päätteen saat halvimmillaan tuolla, maksuvälitys 1,95%
Nets päätteen voi vuokrata 15€/kk, maksuvälitys 0,79%.
Kaikissa tapauksissa ollaan kaukana sinun kaksista ja puolista tonneista.
Niin, mutta jokaisesta ostosta menee prosenttiosuus. Ja sitten kun käteisestä päästään eroon sitä osuutta onkin kätevä nostaa. Ja asiakashan sen lopulta maksaa. Joissakin maissa saa alennusta kun maksaa käteisellä, se on kiva, hyötyy sekä asiakas että kauppias kun ei tarvitse maksaa kenellekään välissä vaan kauppa on ihan vaan myyjän ja ostajan välinen asia :)
Käytän iZettlen korttimaksupäätettä, ja vain se ensimmäinen laite maksaa 19 euroa. Seuraava maksaa yli 80 euroa. Tämä hankintahinta ei ole varsinainen syy sille, miksi itse käytän asiakkaiden käteismaksut suoriin ostoihin enkä vie niitä pankkiin. Minua periaatteellisella tasolla vaan korpeaa se, että maksusta menee provisio (kortilla) tai sitten maksan talletuksesta yritystilille. Kun vastaanotan käteismaksun, se on kokonaisuudessaan käytettävissä vain ostamalla sillä suoraan jotain. Jos ajattelen vastaanottamani viisikymppisen siirtymistä kulutuksessa minulta eteenpäin ja sen hupenemista korttimaksujen myötä, se vaan ottaa päähän.
kun vähän rahaa,todella vähän. on helpompi netissä vuokrat ja pakolliset,sitten loput käyttörahahaksi,jotta näkee paljonko on varaa käyttää mihinkään. älypuhelimesta katsot,sanot sinä. joo,mutta en osaa käyttää sitä,niin monia vaiheita ja pitä muistaa numerosarjoja, hidasta,avutonta,pitää sieltä silmällä saldoa, esim. matkalipuuja en osaa käyttää puhelimesta. ja jo, en opi,ei halu, todella haluaisin vaikka mitä osta, kärsin, jopa toivonut kuolemaani kun minunlaiselleni elämä vaikeutuu. osaan just sen sähköpostin avata ja vastata. mutta esim. pdf liitteet jne en osaa. myöskään pankin sivuilta en osaa läppärillä enkä ölypuhelimella maksaa laskuja. siinä mulla vanha kaveri auttaa kerran kk kaikki laskut. jopa päivittäin koen pelkoa. ja ei auta irvailu, nimittely jne,,se luo pelkoa. jotenkin en ole edes koemielessö uskaltanut maksaa kortilla kassalla edes. ns rahatulopn kun katetta on. miten päin kortti työnnetään,,sitten jos väärin,,pakokauhu. mulla ikä 65 ja ei ikin' yhtään maksumuistutusta jne. olin itse aikoinaan aikaani edellä kun nostettiin rahaa seinästä ja laskut auloissa viivakoodilla. moni oli kade, ai säää ossaat noi. antakee armoa,älkää pilkatko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kertamaksuun jää,kk-maksut tietääkseni.
Zettlellä ei ole kk-maksua. Päätteen saat halvimmillaan tuolla, maksuvälitys 1,95%
Nets päätteen voi vuokrata 15€/kk, maksuvälitys 0,79%.
Kaikissa tapauksissa ollaan kaukana sinun kaksista ja puolista tonneista.
Niin, mutta jokaisesta ostosta menee pro
Totta. Tuo jolle vastasit ei oikein ymmärtänyt sitä businestä maksukorttien/luottokorttien takana on versus käteinen. Jos kortilla ostaa 10 euron tavaran ei kauppaan tipahda 10 euroa vaan esim 9.95 euroa. Luottofirmat nappaa mailmanlaajuisesti siis satoja miljardeja välistä.
Vierailija kirjoitti:
kun vähän rahaa,todella vähän. on helpompi netissä vuokrat ja pakolliset,sitten loput käyttörahahaksi,jotta näkee paljonko on varaa käyttää mihinkään. älypuhelimesta katsot,sanot sinä. joo,mutta en osaa käyttää sitä,niin monia vaiheita ja pitä muistaa numerosarjoja, hidasta,avutonta,pitää sieltä silmällä saldoa, esim. matkalipuuja en osaa käyttää puhelimesta. ja jo, en opi,ei halu, todella haluaisin vaikka mitä osta, kärsin, jopa toivonut kuolemaani kun minunlaiselleni elämä vaikeutuu. osaan just sen sähköpostin avata ja vastata. mutta esim. pdf liitteet jne en osaa. myöskään pankin sivuilta en osaa läppärillä enkä ölypuhelimella maksaa laskuja. siinä mulla vanha kaveri auttaa kerran kk kaikki laskut. jopa päivittäin koen pelkoa. ja ei auta irvailu, nimittely jne,,se luo pelkoa. jotenkin en ole edes koemielessö uskaltanut maksaa kortilla kassalla edes. ns rahatulopn kun katetta on. miten päin kortti työnnetään,,sitten jos väärin,,p
En todella pilkkaa. Oon yli kuuskyt itekkin ja seurasin sivusta, miten yli ysikymppinen tätini yritti selvitä ilman tietsikkaa, älypuhelinra yms. Olisi halunnut lotota... no ei mitenkään mahdollista, kun ei itse enää kioskille kyennyt. Tosi vaikea oli läheisten auttaa, kun oli ihan järjissään eikä asiainhoitajaa tarvinnut...
Kauhulla ajattelen, miten kaikki asiat hoidetaan 20-30 vuoden päästä, jos elinvuosia piisaa. Verotoimistoja ei varmaan enää ole, ei Kelan konttoreita, saati pankkitaloja. Siinä sit digistään ja vikistään...
Voihan sitä varuiksi pitää lompakossa sitä satastakin, muuta niitä kassakatkoksia tulee niin harvoin, että lähes poikkeuksetta se korttimaksaminen sujuu huomattavasti jouhevammin.