Orpo kertoi just uutisissa, että suomeen tuleville tulee 3 kk velvoite löytää työpaikka, tai saa lähtöpassit.
Erityisasiantuntijoilla tämä aika on 6 kk. Mielipiteitä?
Kommentit (118)
Mistähän nämä työpaikat revitään?
Entäs kokoomuksen huutama työvoimapula? Toinen käsi ei tiedä mitä toinen tekee.
Tämä olisi juuri oikeanlainen tapa 👍
Hyvä näin, ei meidän tarvi alkaa elättämään niitä. Suomalaisilla on jo tarpeeksi kurjaa ja rahaa voisi kohdentaa kantiksiinkin enemmän.
Tuo on ihan hyvä juttu. Töihin saa tulla, ei sosiaaliturvan varassa elämään.
Joko Orpo hommas ne työpaikat mihkä vaan mennään.
Jos minä lähtisin etsimään työpaikkaa ulkomailta, lähtökohta olisi, että minulla on säästöjä, joilla elätän itseni ulkomailla. Ei niin, että lennän vaikka Espanjaan ja oletan Espanjan valtion elättävän minut sillä aikaa, kun etsin töistä.
Miksi Suomi toimisi toisin?
Vierailija kirjoitti:
Entäs kokoomuksen huutama työvoimapula? Toinen käsi ei tiedä mitä toinen tekee.
No eiköhän nämä työperäiset muuttajat sitten työllisty sen 3-6kk aikana.
Mitä järkeä olisi tulla työnperäisesti työttömäksi🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Linkkiä?
Katsomosta löytää uusimmat uutiset.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä lähtisin etsimään työpaikkaa ulkomailta, lähtökohta olisi, että minulla on säästöjä, joilla elätän itseni ulkomailla. Ei niin, että lennän vaikka Espanjaan ja oletan Espanjan valtion elättävän minut sillä aikaa, kun etsin töistä.
Miksi Suomi toimisi toisin?
Juu, Espanja ei elätä työttömiä ulkomaalaisia. Itsekin asun siellä ja ihan omilla säästöillä elän.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän nämä työpaikat revitään?
Tietenkin työpaikka on jo valmiina tänne tullessa. Eihän kukaan tänne ole tulossa sosiaaliturvalla elämään, eihän?
Tiedättekö, että työperäisessä oleskeluluvassa on lähes aina ammattialarajaus, eli saa tehdä vain hyvin tarkkaan rajatusti työtehtäviä. Esim. pintakäsittelijä. Siinä kun joudut yt-neuvotteluissa ulos, eikä paikkakunnalla ole muita hitsaushommia ja seuraava mahdollisuus hitsaushommaan aukeaa 4kk päästä eri puolella Suomea, ei ole mitään tehtävissä. Et saa mennä esim. siivoamaan tai kaupan kassalle, jos et ehdi vaihtaa siihen työlupaasi ammattialan rajausta. Ja se kuulkaa on tosi hidasta Migrissä, 4-6kk keskimäärin käsittelyjono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkkiä?
Katsomosta löytää uusimmat uutiset.
Niin löytyy mv lehdestäkin 😉
On aloittajalta kämmi kun ei laittanut linkkiä
Edes Katsomoon
Vihdoinkin asiaa. Ei se muissakaan maissa mee niin, että sinne tullaan vaan elämään tuilla. Niitä tuilla eläviä on tarpeeksi omastakin takaa.
Siis ettekö te tosiaankaan kuuntele uutisia? Tai sitten se kuuluisa kuullun ymmärtäminen on teille vieras käsite. Tuo mistä Orpo puhui tarkoittaa sitä, että ne henkilöt jotka tulevat tänne töihin, siis heillä on täällä työpaikka, jos he joutuvat työttömiksi, niin ennen heillä oli 3kk aikaa etsiä uusi työ, ellei sitä löytynyt he joutuivat poistumaan maasta. Nyt tuo 3kk pitenee kuudeksi kuukaudeksi.
Suomi maksaa työttömien työnhakijoiden toimeentulon ulkomailla 3kk ajan. Jos työtä ei löydy, palattava suomeen ja jos löytyy niin tuki luonnollisesti loppuu.
Itse olen ollut tuon 3kk espanjassa työttömänä, suomen piikkiin 👍
Ei tarvita työttömyysperäistä mmuuttoa, on riittävästi jo omasta takaa heitä.
Äskeinen viesti poistettiin. Naurettavaa :D Tämä on ihan hallituksen linjaus.