Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko leikki-ikäinen lapsi mielestänne olla julkisella paikalla paidassa ja sukkahousuissa?

Vierailija
04.09.2008 |

Tarkoitan, että onko se riittävää tai soveliasta pukeutumista siihen tilanteeseen. Sisätiloissa ollaan eikä missään juhlissa.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu: Jos sukkiksista leikataan jalkaterät irti, niistä tulee päällivaate

Vierailija
22/34 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että suurin osa olisi ollut sellaisia, että kyllä sopii. Tai siis itse ajattelen niin joten luulin, että muu maailmakin ajattelee samoin :D

Itse ajattelen asiasta niin, että leikki-ikäinen on niin pieni, että soveliaisuus ei koske häntä (vrt aikuinen nainen pelkissä sukkahousuissa voisi olla hiukan rivo näky). Leikki-ikäisellä riittää kun vaatteet ovat käytännölliset, sopivat, riittävän lämpimät ja mieluiten lapsen omasta mielestä hyvännäköiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella menee korkeintaan meillä farkkuhaalarit, jotka ovat siis vyötäröltä väljät. Kovat ja tiukat farkut estävät ikävästi liikkumista ja tuntuvat ikäviltä jalassa - ainakin lapseni mielestä. Minusta college-kankaasta valmistetut housut ovat taas oikein passelit, tosin niitä meillä käytetään vain kotona ja päiväkodissa, siistejä ja kivan näköisiä sellaisia. Muuten suosin muista kangasmateriaaleista valmistettuja housuja.

Vierailija
24/34 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti he ovat tulleet juhliin jotain muuta päällään, ja lapselle on tullut kuuma. Ei suurempaa järkytyksen aihetta siinäkään.

Vierailija
25/34 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajat ovat hei muuttuneet sitten 70-luvun - muistaakseni sen ajan pukeutuminen ei ollut kovinkaan tyylikästä...ja voi niitä pulisonkeja! Onneksi ei kuitenkaan lapsilla...

Kyllä minusta lapsella voisi olla päällä muutakin kuin sukkikset. Mutta jos jonkun lapsella ei ole, ei se minua järkytäkään. Ellei nyt sitten olla siellä juhlissa.

Vierailija
26/34 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuuskodissani 70 luvulla elettiin niin, että kotona oltiin alusvaatteisillaan. Isällä aluspaita ja kalsarit, äidillä ohuet sukkahousut ja joku paita ja me mukulat pusero ja sukkahousut päällä.

Minusta oli omituista, kun joillakin kavereilla oli erikseen kouluvaatteet ja pihavaatteet ja sitten vielä sisävaatteet.

Ja tämän outouden olen ottanut omaan kotiini tavaksi. Meillä ollaan hyvin harvoin alusvaatteisillaan ja paita ja sukkahousut ovat alusvaatteet. Tyttölapselle siihen on helppo vetästä mekko tai hame päälle, en ymmärrä miksi ei laiteta. Pojalle housut. Niin kotona, kuin kylässäkin, kaverillakin, mutta ehdottomasti julkisella paikalla! jos ei ole juhla, niin laitetaan sitten arkiset vaatteet. Mutta alusvaatteisillaan ei olla julkisesti.

Legginsit ja pusero, hmm. riippuu legginseistä. Jotkut ovat ihan aluskalsareiden näköiset ja lapsi näyttää kuin olisi päällyshousut unohtuneet kotiin, että on alusvaatteisillaan.

Miehen tyttäret olivat AINA sisällä siten, että pusero ja sukkahousut tai pusero ja legginsit. EI KOSKAAN edes sitä arkista hametta, koska heillä ei ollut semmoisia, siis melkein koululaisia!

Aikani minä katsoin omassa kodissani alusvaatteisillaan kekkuloivia kakaraoita, ja sitten aloin ostaa ja hankkia heille sisävaatteita. Hameita ja oikeita housuja, ettei aina vaan niissä kulahtaneissa leggareissa..

AI NIIN VAUVAN VAATTEISTA

H&M:lla onkin juuri sellaista, että koossa 62 tai 56 vaatteet ovat kuin aikuisten miniversioita, ja minustakin epäkäytännöllisiä.

ja kun sitten kirppareilta ja muista liikkeistä lapselle löytyy vaatteita, joissa voi leikkiä, niitä on aika hankala saada kaupaksi kirpparille, ihmiset haluaa vaatettaa vauvasa kov iin kopparoihin ja aikuisen näköiseksi.

Mukavia vaatteita voi olla vaikka ne vaatteita ovatkin, siis muutakin kuin alusvaatteita.

Vierailija
27/34 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin annan lasteni olla ja mennä aika vapaasti. Kotonamme ovat usein (1 ja 3V) ilman rihmankiertämää, ja mä oikein nautin siitä kuinka estottomia he ovat. Lopun ikäänsä sitten saavat puljata vaatteiden kanssa, olkoon nyt varhaislapsuutensa vapaammin.

Toki meilläkin pukeudutaan kylään ja ulos tai jos meille tulee vieraita, mutta en pakota vetämään farkkuja jalkaan vaikkapa ruokakauppaan vain siksi että verkkarit ovat "urheilua" varten.

Ja mitä tulee sukkahousuihin, niin en tosiaan voi ymmärtää miten siinä voidaan nähdä mitään ihmeellistä tai siveetöntä? Mun mielestä lapset on ihania juuri lapsina, miksi heistä pitää tehdä aikuisten kopioita? Ehkä sitten tyttölapsia pitäisi alkaa meikkaamaankin ja tukkaa värjäämään?

Itse olen aikani sukkiksissa kulkenut, ja tänä päivänä kuitenkin osaan ihan aisanmukaisesti ja aikuismaisesti pukeutua, joten sekään ei riitä selitykseksi lapsien ylitiukalle pukeutumiskoodille.

Vierailija
28/34 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se väittää että sitä ahdistaa kaikki vaatteet ja repii ne heti pois päältään kun vieraat lähtevät (vieraiden varjolla saan sen ylipäänsä hetkeksi vaatteisiin).

En itse tahallani veisi lasta sukkahoususillaan julkiselle paikalle, mutta en katso pahalla jos joku toinen vie omansa.

Vierailija
29/34 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myöskään kylässä tai missään muuallakaan kodin ulkopuolella.

Vierailija
30/34 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kohteliasta olla pukeutunut. Niin lapsen kuin aikuisen.

Vierailija
31/34 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onpa sellainenkin tilanne ollut, että 2,5-vuotias tyttäremme oli ravintolassa pelkissä sukkiksissa ja paidassa. Leikkipaikalla oli niin mukavaa, että pieni ei muistanut käydä vessassa. Ja kun hätä sitten yllätti niin vessaan ei keritty. Sattumalta kassin pohjalta löytyi sukkikset ja kyllä ne siinä tilanteessa sen verran parempi vaihtoehto oli kuin märät samettihousut, että en jaksanut asiasta stressata. Kieltämättä viereisestä pöydästä vähän katsottiin pitkään...

Vierailija
32/34 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut yleinen lasten muoti justiinsa perseen peittävä mekko/pusero ja sukkahousut?

Vierailija
33/34 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poikani (3-luokkalainen) menee pyörälllä kouluun, pelaa vältunnit jalkapalloa ja koulun jälkeen painaa pitkin puistoja ja kenttiä kavereidensa kanssa. Ja verkkaripuku päällä. Ja joka päivä! Illalla hiekkaiset verkkarit koneeseen ja aamulla taas päälle ja menoks! Ei varmaan suostuisi mitään kankeita farkkuja jalkaansa edes laittamaan....

Vierailija
34/34 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona kyllä, muualla ei.

Kaikki arkinenkin touhuaminen, ja itse asiassa juuri se, on sitä kasvatusta.

Miten missäkin tilanteessa pukeudutaan, käyttäydytään jna.

Mä en ole koskaan pitänyt lastani sukkahoususillaan, paita päällä missään muualla kuin kotona.