Ostaisin mielelläni kotimaisia ja eettisiä vaatteita, mutta
..kun ne on suurimmaksi osaksi hirveän rumia.
Mikä ihme tämä tyyli oikein on? Jos katsoo vaikka kymmenen eri kotimaisen vaatebrändin sivut, niin kaikki toistavat samaa kaavaa: epänaisellisia telttoja, jotka saa näyttämään sen 20 kg todellisuutta isommalta.
Vaatteiden leikkaukset ei ole imartelevia ja monet kuosit on lähinnä lapsellisia.
Maksaisin mielelläni hyvännäköisistä ja laadukkaista vaatteista, ja haluaisin suosia kotimaisuutta. Se on vaan niin harvoin kun löytää oikeasti tyylikkään ja naisellisen mekon esimerkiksi.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Olen tykännyt Andiatan vaatteista työkäytössä, kotimainen merkki ja tuotanto taitaa olla Virossa. Klassisia ja ns. naisellisiakin vaatteita, ei outoja trikoosäkkejä.
Vapaa-ajalla tyylini on niin erilainen, ettei kotimaisilta merkeiltä tahdo sellaisia löytyä.
Olen myynyt niitä.Kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä näistä kamalista kotimaisista vaatemerkeistä, niin tietää vähemmän tyylitietoisena varoa.
Ei tässä varmaan tarkoitettu että ovat niin hirveitä ettei kukaan ei saisi niihin pukeutua, vaan sitä, että monet suomalaiset brändit tekevät vaan trikoovaatteita. Ja siis eihän niitä tehtäisi jos niille ei olisi kysyntää. Esimerkkeinä vaikka Aarre ja Kaiko. Ovat mielestäni osa tosi kivojakin, mutta suurin osa kuitenkin trikoolinjaa ja kaipaisin jotakin tyylikkäämpiä vaihtoehtoja myös. Ja toki itsekin käytän myös noita trikoovaatteita, mutta lähinnä kotona ja rennoissa vapaa-ajan menoissa. Reissaan paljon ja suomalaisen kyllä yleensä tunnistaa juurikin mukavasta trikoo-univormusta. Ja ei, sekään ei ole väärin, mutta kaikki eivät niin halua pukeutua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kaikki nansot ja verson puodit. Ihan kivoja jos haet vaatetta kotisohvalle.
Ja sitten saumurilla vetäisty kotimainen tunika maksaa 120€. Kangas yksinkertaista puuvillaa.
Minustakin on väärin, että meillä maksetaan ompelijalle palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko teettäneet vaatteita? Tein itselleni uudeksi vuodeksi iltapuvun, nyt suunnittelen rippijuhliin kierrätyskankaista mekkoa. Vapaapäivänä vanhat, nyt jo pois käytöstä olevat pellavavaatteet nousevat pöydälle ja kone hurisee.
Hienoa, just joku ihmetteli toisessa ketjussa, miksi ihmiset tekee käsitöitä? Tässä yksi hyvä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa tulla myös ulos korvista nuo suomalaiset korvakorut. Nekin maksaa hirveästi ja kaikki näyttää samalta. Ihmetyttää kuka näitä enää ostaa.
Ja miksi niissä on aina koukut kirurginterästä? Siitä materiaalista tehdään järjestään niin ohuita koukkuja, että ainakin mulla ne särkee korvia. Hopea olisi miellyttävämpi materiaali.
Hopea allergisoi monia kun taas kirurginteräs ei. Itsekin olen allerginen hopealle.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni harmittaa, että vaihtoehdot ovat joko mustaa tai sitten riemunkirjavia. Aina välillä osuu kohdalle kiinnostava merkki mutta sitten se lopettaa.
Minullakaan ei ole mitään käyttöä riemunkirjaville - miksei voi olla yksivärisiä vaatteita, mutta voimakkailla tai kirkkailla väreillä? Yksivärisiä yhdistelemällä vaikutelma on kiinnostavampi. Lisäksi miksei osa mustista voi olla vaikka tummansinisiä ja ruskeita - näitä värejä italialaiset ja ranskalaisetkin käyttävät paljon ja tyyli on hyvä?
Lisään valituksenaiheusiin vielä ne Stokkan kuvastot joita minulle joskus ennen tuli postissa. Vuosien ajan jouduin toteamaan ettei punertavahiuksisille sopivia värejä ollut kuvastoissa lainkaan, vaan kuvien vaatteet olivat kaikki joko hyvin vaaleille tai hyvin tummille sopivia, mutta tämä koski siis heidän kuvastojaan, liikkeistä löytyi/löytyy muutakin.
Esim. ruotsalainen Gudrun Sjöden tekee myös punatukkaisille sopivia, mutta aika paljon sielläkin on telttamaisia ja järkyn kirjavia. Olen lähes eläkäikäinen, mutta mikään telttamainen ei sovi minulle vieläkään eikä ole koskaan sopinut (en tosin välitä pillifarkuistakaan).
En tiedä kotimaisuudesta, mutta olen vuosikausia ostanut varsinkin juhlavaatteeni Planilta. Meillä on pieni suku ja juhlavaatteita voi käyttää vain muutaman kerran. Käytettynä tätivaatteet, eli ne tavalliset Weberit ja Andiatat maksavat murto-osan uusien hinnasta ja voivat olla parempaa laatua. Osaan myös tehdä pieniä korjauksia vaatteisiini itse.