Hautajaisiin mustavalkoinen mekko?
Mekko on malliltaan aika perinteinen, peittävä ja helma polveen.
Kokomustaa mekkoa ei ole eikä mitään halua hankkia sellaista vain hautajaisten vuoksi. Musta hame olisi kyllä, mutta ei siihen sopivaa yläosaa.
Kommentit (44)
Riippuu mekon kuviosta. Musta hame valkoisella, mustalla, tummansinisellä tai harmaalla paidalla tai neuleella sopii myös.
Riippuu mekon kuvionnista ja materiaalista, mutta minustakin se musta hame siistin yksivärisen tumman yläosan kanssa olisi parempi kuin kuviollinen mekko. Näin talviaikaan myös tumma neuletakki käy.
Ei tarvitse olla välttämättä kokomustaa. Voi olla esimerkiksi tummansinistä, tummanharmaata, tumman violettia, vaaleansinistäkin. Avainsana on hillitty, huomaamaton.
Olen nähnyt hautajaisissa kokomustiin pukeutuneita ihmisiä, joilla on syvään uurrettu pitsibody, piikkikorkokengät ja valtaisat rihkamakorut. Sitten taas olen nähnyt ihmisiä, joilla on siistit mustat farkkutyyppiset housut ja vaikkapa harmaa jakku/neule. Kumpikohan pistää silmään pahemmin, minusta ehdottomasti ensimmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla välttämättä kokomustaa. Voi olla esimerkiksi tummansinistä, tummanharmaata, tumman violettia, vaaleansinistäkin. Avainsana on hillitty, huomaamaton.
Olen nähnyt hautajaisissa kokomustiin pukeutuneita ihmisiä, joilla on syvään uurrettu pitsibody, piikkikorkokengät ja valtaisat rihkamakorut. Sitten taas olen nähnyt ihmisiä, joilla on siistit mustat farkkutyyppiset housut ja vaikkapa harmaa jakku/neule. Kumpikohan pistää silmään pahemmin, minusta ehdottomasti ensimmäinen.
Niinpä, ei ne pelkät värit vaan tyyli.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hsutajaisissa, jossa lähisukulausilla oli räikeät tuulipuvut päällä ja joku virttynyt villamyssy päässä.
Anteeksi mutta repesin ihan täysillä.
Minulla oli hautajaisissa mustat housut ja violettia yläosa. Lisäksi mustat kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Hautajaisiin mustaa tai tummansinistä. Osta vaikka kirpparilta musta tai tummansininen paita sen hameen kanssa.
Mikä järki haalia kertakäyttökamaa edes kirpparilta?
Ei ole mitään estettä laittaa musta-valkoista mekkoa. Toki sen hameenkin kanssa käy joku muu kuin musta yläosa. Onko esimerkiksi sinistä tai valkoista paitaa?
Jos ostaa vaikka kirpparilta siihen mustaan hameeseen yläosan, niin tietysti kannattaa ostaa sellainen, jolle on muutakin käyttöä. Ehkä sitä yläosaa voi sitten myöhemmin käyttää jossain muussa tilanteessa jonkin muunkin alaosan kanssa kuin sen mustan hameen.
Miksei mustavalkoinen mekko sopisi, jos on malliltaan hillitty. Minä olen ollut hautajaisissa, joissa vainajan toivomus oli että saattoväki pukeutuu punaiseen - se kun oli hänen lempivärinsä :)
Ihmeellinen kestoaihe tällä palstalla kysellä, sopiiko jokin kysyjän jo etukäteen arveluttavaksi kokema vaate hatajaisasuksi. Riippuu muusta saattoväestä, kulttuurista paikkakunnalla, ja esimerkiksi siitä, miten haluat itseäsi edustaa, miten pukeudut. Keskustelupalstan tuki ei kantane ketään tosielämän tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lähiomainen sinulla on vapaus pukeutua miten haluat.
Kuka tahansa voi pukeutua mihin tahansa ihan niin kuin haluaa. Eri asia on pukeutua tilanteeseen sopivalla tavalla ja sillä tavalla osoittaa kunnioitusta esimerkiksi tässä tapauksessa edesmennyttä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tänään tummanviininpunainen pitsimekko. Ja olen pappi. Hyvin sopii muukin kuin pelkkä musta laittaa, kun ovat vaan siistit vaatteet hautajaisiin.
Olen niin kyllästynyt jakkupukuun, että puen mieluummin mekkoja ylleni.
Et sitten ammattia valitessasi tiennyt, että papeilla on virkapuku. Naisilla se on jakkupuku, ei punainen pitsimekko. Se on aivan toisen ammattikunnan "virkapuku". Vapaa-ajallasi kulje vaikka pyjamassa..
Siskolla oli yöpaita hautajaisissa.kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli hautajaisissa musta alle polven ulottuva mekko, jossa oli kuitenkin lyhyet hihat. Laitoin alle valkoisen pitkähihaisen silkkipaidan, ei katsonut kukaan pahasti. Onhan niillä papeillakin musta-valkoinen asu, jos kirkollinen toimitus on kyseessä. Mitään kuviollista musta-valkoista en laittaisi, esim. kukkamekkoa tai jotain pallokuosia. Mut sä tunnet hautajaisporukan ja vainajan parhaiten.
Omiin hautajaisiini toivoisin porukan pukeutuvan just kuten haluavat, oli se sitten musta housupuku tai kultainen glitter-mekko.
Valkoinen paita mustan mekon alle sopii mutta ei mustavalkokuviollinen
Itsellä ollut aina hautajaisissa musta hame,valkoinen paita pusero ja musta bleiseri. Tietysti sukkahousut,joskus ihonväriset ja mustat kengät. Olen jo vanhempi naisihminen ja ei oli kukaan mulkoilkut. Tai en ole huomannut sitä,jos joku olisikin. Kukallista tai isokuvioista en laittaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli hautajaisissa musta alle polven ulottuva mekko, jossa oli kuitenkin lyhyet hihat. Laitoin alle valkoisen pitkähihaisen silkkipaidan, ei katsonut kukaan pahasti. Onhan niillä papeillakin musta-valkoinen asu, jos kirkollinen toimitus on kyseessä. Mitään kuviollista musta-valkoista en laittaisi, esim. kukkamekkoa tai jotain pallokuosia. Mut sä tunnet hautajaisporukan ja vainajan parhaiten.
Omiin hautajaisiini toivoisin porukan pukeutuvan just kuten haluavat, oli se sitten musta housupuku tai kultainen glitter-mekko.
Itsellä ollut aina hautajaisissa musta hame,valkoinen paita pusero ja musta bleiseri. Tietysti sukkahousut,joskus ihonväriset ja mustat kengät. Olen jo vanhempi naisihminen ja ei oli kuka
Tuohan on ihan sopiva. Kysymys oli kuitenkin siitä, onko kuviollinen mustavalkoinen mekko sopiva hautajaisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ollut aina hautajaisissa musta hame,valkoinen paita pusero ja musta bleiseri. Tietysti sukkahousut,joskus ihonväriset ja mustat
Tuohan on ihan sopiva. Kysymys oli kuitenkin siitä, onko kuviollinen mustavalkoinen mekko sopiva hautajaisiin
Miksei olisi?
Itse näen esimerkiksi musta-valkoisen kukkakuvion ihan hillittynä ja asiallisena hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään käy kyllä. Itselläni oli musta tunika, farkkuleggingsit ja mustat kengät. Ihan lähisukulaisen hautajaisista oli kyse. Asu oli kaikilla osallistujilla siisti eikä monella ollut täysmustaa.
Leggarit hautajaisiin. Olen sanaton😧
Tunika ja leggarit. Suomalaisen naisen juhla-asu, oli sitten häät tai hautajaiset. Häihin kun laittaa korvikset ja korkkarit niin on juhlava!
Vierailija kirjoitti:
Nykyään käy kyllä. Itselläni oli musta tunika, farkkuleggingsit ja mustat kengät. Ihan lähisukulaisen hautajaisista oli kyse. Asu oli kaikilla osallistujilla siisti eikä monella ollut täysmustaa.
No just, farkkuleggarit... Hautajaisiin on aina käynyt mustavalkoiset vaatteet, esimerkiksi musta hame ja valkoinen paita
Voi kyllä laittaa.Ei vaatteilla surra.
Hautajaisiin pukeudutaan vainajan mukaan. Jos vainajalla oli esimerkiksi lempiväri niin siihen voi hyvin pukeutua.