Ei heru sympatiaa uusille lakoille. Tämäkin lakko haittaa tavallisten kansalaisten elämää
Teollisuusliitto aikoo aloittaa lakon johon osallistuu n. 60000 työntekijää. Suomen lama syvenee.
Kommentit (52)
So? Se on työnantajien ja hallituksen aikaan saama. Syytä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaiset työttömyyskorvaukset voisi lopettaa kokonaan ja samanlaiset työttömyyskorvaukset ihan kaikille riippumatta mistä töistä on joutunut työttömäksi.
Järkyttävää että työtön kun työtön voi saada ihan eri sfääreissä työttömyyskorvausta samasta kotona lojumisesta.
Minun mielestäni kaikille ihmisille pitäisi maksaa ihan sama työttömyyskorvaus työttömyydestä eikä osalle jotain jättisummia. Minkä takia jotkut ovat ansainneet jätti summien työttömyyskorvaukset kun muut saavat sen vain 595e työmarkkinatuen.
Et sitten työttömyyskassoista ole kuullut? Ne saa isomman rahan, jotka on olleet töissä ja maksaneet siitä palkasta joka kuukausi ylimääräistä sinne työttömyyskassaan. Sen idea on siinä, että kollektiivisesti kerätään rahaa kaikilta työntekijöiltä ja vastineeksi saat turvan sille, että jäät työttömäksi ja sulla on kuitenkin edelleen ne laskut maksettavana. Ei sitä omaa elintasoakaan ihan yhdessä yössä lasketa ja pistetä taloa myyntiin ym, että pärjäis yhtäkkiä jollain työmarkkinatuella.
Ansiosidonnaisessa on kuitenkin maksimipäivät, eli ei sitä loputtomiin saa. Poikkeuksena tietysti kansanedustajat, joilla on vähän ruhtinaallisemmat tuet jos putoaa eduskunnasta (tai vaan jättäytyy pois).
EK:n laskelmien mukaan mennyt lakko aiheutti 360 miljoonan euron menetykset ja lakossa oli kaksi päivää 300 000 työntekijää. Tämä tekee työtekijän tekemän työn arvoksi 600€ päivässä, eli kuukaudessa 12000€. Korvausta työtekijä saa tästä tekemänsä työn arvosta 2000-3000€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää oon työtön ja hienoo että jotku lakkoilee mun puolesta esmes siitä että työttömyyskorvausta ei huononneta! Kannatan vaikka en pääsekään bussilla kaupunkiin halvan ruuvan perässä.
Joo ja hyvä jos asumistukeakaan ei kokonaan viedä jos säästöjä. Onhan se varallisuusraja joskus aiemminkin ollut ja jostain hyvästä syystä poistettu.
Mää en saa asumistukea tai toimeentulotukea, työttömyyskorvaus tai mikä lienee on mun ainoa tulo tällä hetkellä. Katson ansainneeni sen kun kuitenkin olen yli 30 vuotta raatanu duunia. Kuussa jää noin 200 e käteen, josta makselen ruuvat, vaatteet, hygieniatarvikkeet, vierailut äidille ja lahjat. Ja parin kuukauden välein lahjoitan hyväntekeväisyyteen, köyhien se on pakko tehä kun rikkaita ei kiinnosta.;)
Et sitten ole tainnut vain osata tai viitsiä hakea koska kyllä jokainen työttömyyskorvausta saava voi saada myös asumistukea ainakin toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaiset työttömyyskorvaukset voisi lopettaa kokonaan ja samanlaiset työttömyyskorvaukset ihan kaikille riippumatta mistä töistä on joutunut työttömäksi.
Järkyttävää että työtön kun työtön voi saada ihan eri sfääreissä työttömyyskorvausta samasta kotona lojumisesta.
Minun mielestäni kaikille ihmisille pitäisi maksaa ihan sama työttömyyskorvaus työttömyydestä eikä osalle jotain jättisummia. Minkä takia jotkut ovat ansainneet jätti summien työttömyyskorvaukset kun muut saavat sen vain 595e työmarkkinatuen.
NIin , opiskele ahkerasti, tee töitä ,saavuta n7000 kk palkka, ja maksa kassaan n 600 e vuosi.sitten kun jäin työttömäksi niin ihan kivasti tuli rahaa.mutta olen ansainnut sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakko ei ole toimiva jos se ei vaikeuttaisi arkea
En käsitä, mitä esim. bussilakolla aikaan saadaan muuta kuin haittaa duunarille, jolla ei ole omaa autoa. Bussifirmat säästää polttoainekustannuksissa, palkoissa ja suurin osa on ostanut/maksanut matkalippunsa etukäteen. Silkkaa säästöä firmoille.
Samoin kauppiaat. Ihmiset etukäteen hamstraavat kärryllisiä ruokaa kuin maailmanlopun edellä, joten rahaa kassaan kilisee mukavasti. Palkkakulutkin pienenevät lakkopäiviltä.
Niin , suoraa tuloa firmoille.kansantalous nousuun lakkoilemalla.
Vierailija kirjoitti:
tuis kunnon pitkä yleislakko. Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa. Hallitus kuvittelee voivansa tehdä ihan kaikkea.
Taas näkee tässä miten ihminen voi olla tyhmä - ihan suoraan sanottuna tyhmä. Yleistän ja yleistähän se on.
Hallitus tekee ihan sen minkä tekee ja tässä tapauksessa suunnittelemansa leikkaukset; ne on pakollisia ja ne olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten. Ne ovat oikeuksia, jotka on suotu, ne eivät ole oikeuksia, jotka olisi ansaittu.
Nämä lakot lisäävät sopeuttamistarvetta mikä tietenkin tarkoittaa sitä, että näiden takia leikataan lisää ja ne leikkaukset eivät pieniä ole. Siinä siis olet oikeassa: "niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa."
Voi kyynel - ihanko haittaa sinun pumpuliarkeasi?! Monella matalapalkka-aloista on kyse ansionmenetyksistä ja työnantajapuolen mielivallan lisääntymisestä. Hallituksen ja EK:n ahneudella ei ole mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel - ihanko haittaa sinun pumpuliarkeasi?! Monella matalapalkka-aloista on kyse ansionmenetyksistä ja työnantajapuolen mielivallan lisääntymisestä. Hallituksen ja EK:n ahneudella ei ole mitään rajaa.
Vuonna 2023 palkan ostovoima oli alimmillaan 15 vuoteen, kun ostovoima laski kolmatta vuotta perätysten. Vuonna 2024 palkan ostovoima kääntyy selvään kasvuun, kun palkkaverotus kevenee ja reaalipalkat nousevat inflaation hiipuessa.
Tätä muutosta vastaanko nyt lakkoillaan?
Hallitus haluaa yleislakon niin se saa sen. Kukaan ei ala vapaaehtoisesti orjaksi.
Olisi kyllä kiva tietää mitä nämä ihmiset ajattelee sodan olevan? Mä veikkaan, että monet näistä ihmisissä on niitä samoja, jotka kovalla innolla hihkuvat sotaa Venäjän kanssa, niin miten te ajattelitte sodan kestää, jos parin päivän epämukavuuskin on liian suuri hinta minkään vastustamiselle?
Onko joku lako menossa, en ole huomannut kaikki paikat on auki normaalisti, töihinkin pääsee.