Ei heru sympatiaa uusille lakoille. Tämäkin lakko haittaa tavallisten kansalaisten elämää
Teollisuusliitto aikoo aloittaa lakon johon osallistuu n. 60000 työntekijää. Suomen lama syvenee.
Kommentit (52)
Ei ole mitenkään lakot vaikuttaneet arkea meillä kun ostetaan kerran viikossa viikon kotivarat eikä tarvitse kaupasaa juosta päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaiset työttömyyskorvaukset voisi lopettaa kokonaan ja samanlaiset työttömyyskorvaukset ihan kaikille riippumatta mistä töistä on joutunut työttömäksi.
Järkyttävää että työtön kun työtön voi saada ihan eri sfääreissä työttömyyskorvausta samasta kotona lojumisesta.
Minun mielestäni kaikille ihmisille pitäisi maksaa ihan sama työttömyyskorvaus työttömyydestä eikä osalle jotain jättisummia. Minkä takia jotkut ovat ansainneet jätti summien työttömyyskorvaukset kun muut saavat sen vain 595e työmarkkinatuen.
Niin no, ansiosidonnaista saa vain jos on maksanut työttömyyskassalle ylimääräistä "vakuutusta" työttömyyden varalle, eli kassan jäsenmaksua mikä on (omassa kassassa) 1.25 % jokaisesta palkasta. Tietysti voi päättää että pitää tuon rahan mieluummin itsellään eikä mene kassan jäseneksi, mutta turha odottaa sitten samaa tyttömyysturvaa. Valinta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Lakko ei ole toimiva jos se ei vaikeuttaisi arkea
En käsitä, mitä esim. bussilakolla aikaan saadaan muuta kuin haittaa duunarille, jolla ei ole omaa autoa. Bussifirmat säästää polttoainekustannuksissa, palkoissa ja suurin osa on ostanut/maksanut matkalippunsa etukäteen. Silkkaa säästöä firmoille.
Samoin kauppiaat. Ihmiset etukäteen hamstraavat kärryllisiä ruokaa kuin maailmanlopun edellä, joten rahaa kassaan kilisee mukavasti. Palkkakulutkin pienenevät lakkopäiviltä.
Ei heru sympatiaa täältäkään mutta empatiaa sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mää oon työtön ja hienoo että jotku lakkoilee mun puolesta esmes siitä että työttömyyskorvausta ei huononneta! Kannatan vaikka en pääsekään bussilla kaupunkiin halvan ruuvan perässä.
Joo ja hyvä jos asumistukeakaan ei kokonaan viedä jos säästöjä. Onhan se varallisuusraja joskus aiemminkin ollut ja jostain hyvästä syystä poistettu.
Kuka haluaa investoida Suomeen kun täällä on tällaista? Viedään vaan tehtaat Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan. Siellä työntekijät tekevät töitä eivätkä ryhdy poliittiseksi. Näiden lakkoiluiden myötä Suomessa ei kohta enää ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli uusi asia, että lakkoja voidaan pitää myös hallituksien kaavailemien lakiuudistusten perusteella. Luulin, että tulevat kyseeseen vain kun on riitaa työehtosopimusten ehdoista.
Mutta mielestäni lakko on hyvä asia, työntekoon tulisi kannustaa sen sijaan, että heikennetään työntekijöiden oikeuksia.
Harvemmin työelämänheikennykset on kirjattu suoraan hallitusohjelmaan toteutettavaksi. Ennen niistä on neuvoteltu. Nyt ollaan yrittämässä siirtymistä yksipuoliseen sanelupolitiikkaan. Ainoa olemassa oleva keino yrittää puuttua tähän kehitykseen on lakkoilu vielä kun se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli uusi asia, että lakkoja voidaan pitää myös hallituksien kaavailemien lakiuudistusten perusteella. Luulin, että tulevat kyseeseen vain kun on riitaa työehtosopimusten ehdoista.
Mutta mielestäni lakko on hyvä asia, työntekoon tulisi kannustaa sen sijaan, että heikennetään työntekijöiden oikeuksia.
Mieheni on työelämässä eikä tule muita heikennyksiä kuin ansiosidonnaiseen työttömyys turvaan joka on oikeastaan ihan hyvä ettei kukaan saa älyttömiä ansiosidonnaisia kotona makaamiseen.
Kansanedustajien sopeutumis eläkkeet pitäisi poistaa sillä ne ovat ihan kohtuuttoman suuria verrattuna tavallisen kansan työttömyyskorvauksiin. Kansa ei ymmärrä miksi ne ovat itselleen tehneet ihan eri työttömyyskorvaukset kuin muu kansa saa ja millä perusteella niiden työ on ihan erilaista tavalliseen kansaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa investoida Suomeen kun täällä on tällaista? Viedään vaan tehtaat Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan. Siellä työntekijät tekevät töitä eivätkä ryhdy poliittiseksi. Näiden lakkoiluiden myötä Suomessa ei kohta enää ole töitä.
Sitten voidaan kaivaa esille vanha kunnon protektionismi.
Ei sun sympatiaa kukaan kaipaakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaiset työttömyyskorvaukset voisi lopettaa kokonaan ja samanlaiset työttömyyskorvaukset ihan kaikille riippumatta mistä töistä on joutunut työttömäksi.
Järkyttävää että työtön kun työtön voi saada ihan eri sfääreissä työttömyyskorvausta samasta kotona lojumisesta.
Minun mielestäni kaikille ihmisille pitäisi maksaa ihan sama työttömyyskorvaus työttömyydestä eikä osalle jotain jättisummia. Minkä takia jotkut ovat ansainneet jätti summien työttömyyskorvaukset kun muut saavat sen vain 595e työmarkkinatuen.
Vähämpä tiedät. Lue A N S I O sidonnainen. Eli olet tehnyt ANSIOtyötä esim.10 vuotta putkeen ja maksanut ANSIOSIDONNAISESTA päivärahasta JOKA tilistä tietyn summan päivärahamaksua liitolle/työttömyyskassalle JOSTA osa palautetaan ansiosidonnaisena päivärahana juuri työttömyyttä varten, etkä saa siitä edes täyttä tiliä vaan arviolta 50% verojen jälkeen. Joten karrikoidusti esimerkki sinun näkökulmasta: Laitat joka tilistä rahaa sivuun, sitä on kertynyt työttömyyttä varten n. 1000e/kk 10kk ajalle. Sinulle siis riittää puolet säästämistäsi rahoista ja olet valmis antamaan 500e/kk valtiolle tyhjästä???
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Viedään tehtaat maihin joissa työntekijöillä ei ole oikeuksia eikä palkkaakaan tarvitse maksaa kuin nimellisesti. Lapset voivat sitten pikkukätösin siellä tehdä meille kaikkea halpaa kulutustavaraa.
Ja tämä siis siitä syystä, että kehittyneemmässä maailmassa myös työntekijät osaavat vaatia hieman oikeuksia itselleen. Työntekijät, jotka todellisuudessa pyörittävät maailmaa. Omistajathan sitä eivät nimittäin tee, he keräävät vain voitot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää oon työtön ja hienoo että jotku lakkoilee mun puolesta esmes siitä että työttömyyskorvausta ei huononneta! Kannatan vaikka en pääsekään bussilla kaupunkiin halvan ruuvan perässä.
Joo ja hyvä jos asumistukeakaan ei kokonaan viedä jos säästöjä. Onhan se varallisuusraja joskus aiemminkin ollut ja jostain hyvästä syystä poistettu.
Mää en saa asumistukea tai toimeentulotukea, työttömyyskorvaus tai mikä lienee on mun ainoa tulo tällä hetkellä. Katson ansainneeni sen kun kuitenkin olen yli 30 vuotta raatanu duunia. Kuussa jää noin 200 e käteen, josta makselen ruuvat, vaatteet, hygieniatarvikkeet, vierailut äidille ja lahjat. Ja parin kuukauden välein lahjoitan hyväntekeväisyyteen, köyhien se on pakko tehä kun rikkaita ei kiinnosta.;)
Vierailija kirjoitti:
Öö.. Jo -80 luvulla tiesivät sen mitä asuntosijoittajatkin tietävät ja sinä et tunnu vieläkään tietävän. Joten ota karttapallo kauniiseen käteen, etsi sieltä suomi, etsi muut maat ja toista itsellesi: sijainti, sijainti, sijainti.
Orpon ja Purran joukkio voisi kokeilla vaikka neuvotella asioista. Vai onko EK:n laatima hallitusohjelma ihan kiveen hakattu. Pentikäistä tosin harmittaa, kun EK:n isot pojat kysyneet yrittäjäkerholta tästäkään mitään.
Miten niin haittaa tavallisen kansalaisen elämää? En ole edes huomannut että jotkut lakkoilee ja olen ihan tavallinen kansalainen.
Enkä nyt sitten tiedä pitkällä aikavälillä onko tällä suurta merkitystä siinäkään. Tietysti pk-yrittäjälle saattaa aiheuttaa joitain vaikeuksia mutta isoille firmoille ehkä sen, että hommat videään muualle. Mutta tuskin sekään varsinaisesti lakoista johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Niin UPM:kin siirsi Suomesta tuotantoaan Uruguayhin. Nyt siellä yli 70 järjestöä vaatii toiminnan välittöntä keskyttämistä kun UPM heti ensimmäisen puolen vuoden aikana aiheutti maan historian suurimman kemikaalivuodon luontoon. Sitten vielä valehtelivat julkisuuteen että kyseessä oli vahinko eivätkä tienneet asiasta vaikka kirjeenvaihto Uruguayn ympäristöministeriön kanssa paljasti ihan muuta. Voi olla että jotuvat kohta siirtämään tuotantonsa Uruguaysta vielä huomattavasti kehittymättömämpiin maihin kun paikallisten mitta Uruguayssa alkaa olemaan täysi jo ennenkuin ensimmäinenkään vuosi on takana.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin haittaa tavallisen kansalaisen elämää? En ole edes huomannut että jotkut lakkoilee ja olen ihan tavallinen kansalainen.
Enkä nyt sitten tiedä pitkällä aikavälillä onko tällä suurta merkitystä siinäkään. Tietysti pk-yrittäjälle saattaa aiheuttaa joitain vaikeuksia mutta isoille firmoille ehkä sen, että hommat videään muualle. Mutta tuskin sekään varsinaisesti lakoista johtuu.
No mua haittasi jouduin ottaa palkattoman vapaapäivän kun en saanut lasta hoitoon.
Taidat olla aika pölvästi, siksihän niitä lakkoja on, että ne haittaisi tavallista elämää, että se huomataan että ilman ei duunareita tämä yhteiskunta pyöri. Tavallisia ihmisiä ne lakkoilijatkin ovat, nimenomaan niitä kaikkein tavallisimpia, jotka ansaitsee hyvät työolosuhteet itselleen, ilman heitä emme pärjää.