Viro alkaa olla Suomea edellä kohta kaikessa
Ainoastaan palkkataso laahaa. Sekin kohenee, kun samalla täällä laskee.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Muldikulduurissa ne ei oo meitä edellä. Sieltä puuttuu muslimit, katujengit ja väkisinmakaustapauksetkin on vähäisiä. Ollaan nyt niistä vielä kiitollisia.
17% alle 15 vuotiaista virolaisista joutunut seksuaalirikoksen uhriksi. Ja siellä on tavallista syyttää jopa 11 vuotiaita uhreja pukeutumisesta ja "houkuttelemisesta". Siinä suhteessa Viroa ei kannata katsoa ylöspäin.
Ne on ne suuret tuet. Viro hehkutti kuinka hyvin se on selvinnyt koronasta ja silti sai EUlta isot korona tuet. Isommat kuin Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muldikulduurissa ne ei oo meitä edellä. Sieltä puuttuu muslimit, katujengit ja väkisinmakaustapauksetkin on vähäisiä. Ollaan nyt niistä vielä kiitollisia.
17% alle 15 vuotiaista virolaisista joutunut seksuaalirikoksen uhriksi. Ja siellä on tavallista syyttää jopa 11 vuotiaita uhreja pukeutumisesta ja "houkuttelemisesta". Siinä suhteessa Viroa ei kannata katsoa ylöspäin.
Niinpä. Eestissä asuvana voin sanoa, että kyllä täällä ihan omasta takaa on seksuaaliväkivaltaa ja varsinkin parisuhde- ja perheväkivaltaa runsaasti. Olen tavannut paljon näitä kärsineitä naisia esim. työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo syyttäminen eroaa Suomen tilanteesta miten? Jos tekijä on kantasuomalainen ja uhri on tyttö, tapaus laitetaan aina tytön syyksi, vaikka kyseessä pieni lapsi. Täälläkin persut haukkumassa pikkutyttöjä ihan samalla mentaliteetilla aina kun tekijä kasu.
Satunnainen turismi tai työ pääkaupungissa ei näytä koko totuutta. Ulkona pääkaupungista ja maaseuduilla näyttäytyy kovin erilainen Viro. Sydämelliset, iloiset vanhukset, vaikka Siperiat ja kovat ajat takana. Sukurakkaus, perheiden tiiviys ihan eri luokkaa kuin Suomessa. Kaikki näyttää toimivan, haasteista huolimatta. Viha ei näy missään.
Varkauksissa, rattijuopumuksissa, huumediilauksessa, ryöstöissä, tyhmyydessä, siis ihan kaikessa Suomea edellä? Työkalut ja työkoneethan ne ainakin käy nyysimässa suomesta.
Tallinnasta saa esim huippuhajuvesiä joita edes Stockmann ei uskalla ottaa Suomessa myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on yksinomaan realismia ja viisautta.
Ihmiset tienaa liian vähän rahaa, maa saa EU tukia ja joku kuvittelee maa menee meidän ohi.
Inflaatiossa ovat myös meidän edellä tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Tallinnasta saa esim huippuhajuvesiä joita edes Stockmann ei uskalla ottaa Suomessa myyntiin.
Slaavilainen maku on tunnetusti erilainen, kuin skandinaavinen. Stockmannin tapauksessa kyse ei varmaankaan ole uskalluksesta, vaan ihan vain siitä mikä menee täällä kaupaksi. Slaavilainen maku on ainakin sisustuksessa sellainen pompöösi kitsch, joten saatan arvata että hajuvesissäkin saattaa olla sama meininki; more is more, enemmän myskiä ja erottuvampaa tuoksua ja mitä kauemmas lemuaa, sen parempi.
Korjaa jos olen väärässä.
Siellä ei ole kunnallista vanhustenhoitoa.
Mutta sitähän ajetaan käytännössä alas Suomessakin eli kohta ollaan samalla tasolla siinäkin.
Menisivät toihin ne vanhukset saata na
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Slaavilainen maku on tunnetusti erilainen, kuin skandinaavinen. Stockmannin tapauksessa kyse ei varmaankaan ole uskalluksesta, vaan ihan vain siitä mikä menee täällä kaupaksi. Slaavilainen maku on ainakin sisustuksessa sellainen pompöösi kitsch, joten saatan arvata että hajuvesissäkin saattaa olla sama meininki; more is more, enemmän myskiä ja erottuvampaa tuoksua ja mitä kauemmas lemuaa, sen parempi.
Korjaa jos olen väärässä.
Tallinnassa asuvana Stockan kanta-asiakkaana, voin sanoa että Helsingissä Stockalla on suurempi valikoima hajuvesiä kuin Tallinnan Stockalla. Ja ei ole niin, että Eestissä Stockalla olis hajuvesiä mitä Suomessa ei ole.
Kaubamaja ja muut liikkeet voivat sit olla asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Satunnainen turismi tai työ pääkaupungissa ei näytä koko totuutta. Ulkona pääkaupungista ja maaseuduilla näyttäytyy kovin erilainen Viro. Sydämelliset, iloiset vanhukset, vaikka Siperiat ja kovat ajat takana. Sukurakkaus, perheiden tiiviys ihan eri luokkaa kuin Suomessa. Kaikki näyttää toimivan, haasteista huolimatta. Viha ei näy missään.
LOL. Virossa on EU:n suurin avioerojen määrä. Asun täällä ja tiedän paljon perheitä joissa lapset ja narsistinen tai välivaltainen vanhempi eivät tule toimeen keskenään. Yli 50v vihaavat kaikkea vähänkään erilaista, jopa toisia virolaisia jos ovat asteen tummempia tai jos heillä on eri puoluekanta. Sukurakkaus? Ehkä jollakin mutta en näe lähes koskaan kokonaisia perheitä viikonloppuisin yhdessä missään, isät eivät ole messissä, aina näen ainoastaan äitejä lapsen kanssa, ja joskus sinkkuisiä. Mun talossakin asuu sinkkuvanhempia runsaasti muttei yhtään ehjää perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL. Virossa on EU:n suurin avioerojen määrä. Asun täällä ja tiedän paljon perheitä joissa lapset ja narsistinen tai välivaltainen vanhempi eivät tule toimeen keskenään. Yli 50v vihaavat kaikkea vähänkään erilaista, jopa toisia virolaisia jos ovat asteen tummempia tai jos heillä on eri puoluekanta. Sukurakkaus? Ehkä jollakin mutta en näe lähes koskaan kokonaisia perheitä viikonloppuisin yhdessä missään, isät eivät ole messissä, aina näen ainoastaan äitejä lapsen kanssa, ja joskus sinkkuisiä. Mun talossakin asuu sinkkuvan
Lolli lolli. Sinä asut ja sinun näkemyksesi on tuo. Minä elin vuosia osana näissä perheissä ja minun näkemykseni on eri.
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Virossa jo vaikka kuinka monetta vuotta työni takia. Mun mielestä Virosta on vaikea saada realistista kuvaa, jos ei ole asunut täällä. Turisti ei joudu elämään tän kansan psyykkeen, traumojen, sisäisen ihmisten välisen vihan ja jännitteiden kanssa.
en ole samaa mieltä, että vain palkat enää laahaa. Laahaa paljon muukin.
Esim. Minä olen puoliksi aasialainen ulkonäöltäni, saan siitä ennaltaarvaamattomia vihakohtauksia paikallisilta milloin missäkin, kuinka erirotuiset ei saa asua täällä! Puhun viroa täysin, mutta aksentilla, ja siitä on tullut kiusaamista ja naurua. Kuinka motivoivaa on yrittää puhua kieltä kun koko ajan vaan moititaan hahah et edes osaa ääntää kirjainta L!! Hahahah hauskaa!!! Kuolen nauruun! Puhuisit enkkua tai venäjää kun virosivei kuulosta kunnolliselta! Sit kun työtä käskettyäni puhun enkkua tai venäjää, niin sit moititaan, että nää uusmaahanmuuttajat eivät edes opettele meidän kie
Tämä on nyt yksi kokemus, joka ei kerro mitään koko maasta. Jokaisessa maassa on nuoria, joiden kasvatus ei ole ollut paras mahdollinen ja jotka elävät huomiontarpeensa muiden päällä. Olet luultavasti alunperin slaavilaista alkuperää, mikä selittää osan ongelmistasi.
Viro on Euroopan jumalattomin kansa tällä hetkellä maallistumisen suhteen.
Toisena seuraavat muut Baltian maat.
Venäjä katsoi oikeudekseen hyökätä Ukrainaan, kun jumalattomuus oli päälle 85% kansasta ja kaikenlainen laittomuus vauvatehtailuineen oli voimissaan.
Elinajanodotteessa on vielä tekemistä eikä ihan vähän; sitä paitsi kun kuollaan nuorempina, ei rasiteta tilastoja per capita.
Se on niin hassua, että heti kun joku mainitsee jotain, mikä hänen mielestään on parempi Virossa, se aiheuttaa heti paljon ärsytystä joissakin. Kyse on varmaan huonosta itsetunnosta. Muistan, että kun virolaiset eivät päässeet karanteenin aikana Suomeen töihin, millainen iloinen pilkkaa foorumeilla alkoi, luin suurella hämmästyksellä. Suomalaiset itse ovat aina muuttaneet töihin Ruotsiin, ja se olisi kuin itsestäänselvyys. Virolaiset eivät muuten vertaa itseään Suomeen, se ei kiinnosta heitä ollenkaan, he keskittyvät oman maansa elinoloihin. Ja todellakin on niitä, jotka ovat hyviä palvelijoita ja niitä, jotka eivät, mutta tämä vain osoittaa, että tästä valittaja ei ole käynyt Ranskassa. Viimeisen kokemukseni mukaan en ole pitkään aikaan saanut näin huonoa palvelua missään.
Mä asun Virossa jo vaikka kuinka monetta vuotta työni takia. Mun mielestä Virosta on vaikea saada realistista kuvaa, jos ei ole asunut täällä. Turisti ei joudu elämään tän kansan psyykkeen, traumojen, sisäisen ihmisten välisen vihan ja jännitteiden kanssa.
en ole samaa mieltä, että vain palkat enää laahaa. Laahaa paljon muukin.
Esim. Minä olen puoliksi aasialainen ulkonäöltäni, saan siitä ennaltaarvaamattomia vihakohtauksia paikallisilta milloin missäkin, kuinka erirotuiset ei saa asua täällä! Puhun viroa täysin, mutta aksentilla, ja siitä on tullut kiusaamista ja naurua. Kuinka motivoivaa on yrittää puhua kieltä kun koko ajan vaan moititaan hahah et edes osaa ääntää kirjainta L!! Hahahah hauskaa!!! Kuolen nauruun! Puhuisit enkkua tai venäjää kun virosivei kuulosta kunnolliselta! Sit kun työtä käskettyäni puhun enkkua tai venäjää, niin sit moititaan, että nää uusmaahanmuuttajat eivät edes opettele meidän kieltä puhuun.
Sitten vielä se, kuinka käsinkosketeltava viha on virolaisten ja venäläisten välillä, eikä vaan viha, vaan myös täysi eristyneisyys toisistaan. Latviassa ja Liettuassa ei tätä ole, siellä ihmisillä on kavereita kielirajan yli, Virossa ei.
Virossa on kyl hyvä julkinen terveydenhuolto ja simppeli byrokratia, niistä olen kiitollinen. Mutta HYVIN ahdasmielinen, nurkkakuntainen meno muuten. Tää tänhetkinen lama, sota, koronanjälkeinen aika on pahentanut tilannetta. Ennen tätä kaikkea oli sentään suunta positiiviseen kehitykseen viritetty. Mut viimeiset vuodet Ekre huutelee törkeyksiään politiikassa, viha ihmisten välillä kasvaa, ihmiset muuttaa monet länteen ja syntyvyys on matalaa, mutta samalla firmojen ulkkiksia töihin otettua heitä ei maassa suvaita, joten eivät hekään halua jäädä. joten en ennustaisi kovin aurinkoista tulevaisuutta,