Leikkauslähete - lääkäri sekoitti oikean ja vasemman
Kävin HUS poliklinikalla tarkistuksessa josko olisi syytä leikata oikeassa munasarjassa oleva kysta. Lääkäri oli kirjoittanut kantaan, että lähete vasemman munasarjan poistoon. Soitin polille ja siellä luvattiin pyytää lääkäriä korjaamaan asia. Pitänee vahtia että tulee korjatuksi. Ajattelin kuitenkin varuiksi kirjoittaa vasemmalle puolelle alavatsaan leikkaukseen mennessäni että "väärä puoli" tai "ei tämä puoli". Että sellainen päivä oli lääkärillä. Onhan se toki lääkäristä katsottuna vasemmalla puolella se minun oikea puoleni.
Kommentit (22)
Olen myös kuullut näitä kaupunkilegendoja.
Vierailija kirjoitti:
Noita sekoiluja valitettavasti tapahtuu. Miehellä oli oikean käden sormia murskana. Epikriisissä puhutaan välillä vasemmasta kädestä.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin luki teksteissä vasen jalka, kun olin menossa leikkaukseen. Sanoin tästä asiasta ennen leikkausta ja kiikuttivat mulle tussin, jolla sain merkitä operoitavan raajan. Hetkeä myöhemmin kirurgikin tuli tekemään jalkaan omat merkintänsä. Muistaakseni piti hänelle omin sanoin kertoakin, että mitä multa ollaan leikkaamassa. Ei nämä ole mitään urbaanilegendoja vaan yllättävän yleisiä mokia.
Josko olisi syytä leikata oikeassa munasarjassa oleva kysta?
Sinäkö sen päätät?
Leikkaa ite!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin luki teksteissä vasen jalka, kun olin menossa leikkaukseen. Sanoin tästä asiasta ennen leikkausta ja kiikuttivat mulle tussin, jolla sain merkitä operoitavan raajan. Hetkeä myöhemmin kirurgikin tuli tekemään jalkaan omat merkintänsä. Muistaakseni piti hänelle omin sanoin kertoakin, että mitä multa ollaan leikkaamassa. Ei nämä ole mitään urbaanilegendoja vaan yllättävän yleisiä mokia.
Ja oikea siis piti operoida.
Kaikilla käy virheitä joskus. Sen takia esim. leikkauksissa vielä jutellaan potilaan kanssa, ultrataan ja varmistetaan vielä, että on oikea kohta kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla käy virheitä joskus. Sen takia esim. leikkauksissa vielä jutellaan potilaan kanssa, ultrataan ja varmistetaan vielä, että on oikea kohta kyseessä.
Näin voisi toivoa tapahtuvan.
Olen tämän ennenkin kirjoittanut tänne, mutta esimerkkinä:
Minulla on vasemmassa rinnassa ollut aina kipuilua aika ajoin ja siitä on kerran tyhjennetty kysta (joka näkyi uloskin päin).
Silloin otetussa kuvassa väitetään, että kyseessä on oikea rinta. Kun huomautin kerran lääkärissä tästä, sain rikkiviisaan vastauksen, että kuvassa lukee niin, kyllä he tietävät.
Vaan kun eivät näköjään tiedä. - Toivottavasti ei tarvi ikinä leikata mitään irti ruumiista ennen mahdollista obduktiota.
Nykyään kuuluu leikkausprotokollaan että leikattava puoli tai raaja merkitään tussilla kun on ensin potilaan kanssa tultu asiasta yhteisymmärrykseen. Eli myös potilaan pitää tietää kumpi puoli leikataan ja se häneltä kysytään erikseen.
Jos on selkeä vamma tai päälle päin näkyvä patti tms niin asiahan on helppo mutta yllättävän usein menee puolet sekaisin ja sen takia pyritään mahdollisimman tarkasti varmistamaan että ollaan varmasti oikeaa paikkaa operoivassa
Työkaverini puolison selkää leikattiin ja kaikki meni hyvin. Samassa huoneessa olleella toisella potilaalla oli leikattu alaselästä väärä puoli ja joutui uudelleen leikkaukseen toivuttuaan ensimmäisestä..
Nykyään potilas vielä haastatellaan leikkaussalissa ennen nukutusta. Varmennetaan toimenpide.
Multa kysyttiin nilkan leikkauksessa ennen nukutusta että kumpi nilkka että oltiin samaa mieltä lääkärin kanssa.
Tässä on se pulma, että katsotaanko suuntia potilaan vai lääkärin näkökulmasta.
Ei se nyt ole niin justiinsa, kaikesta sitä pitääkin nillittää.
Ei oikea jalka muutu vasemmaksi, vaikka mistä katsoisi.,
Minun äidiltäni kipsattiin vasen olka, kun oikea oli murtunut koiralenkillä. Tämä tapahtui Satakunnan keskussiraalassa.
Näissä pitäisi ottaa käyttöön Hammurabin laki ja väärin leikanneelle tehdä samanlainen turha operaatio.
Vierailija kirjoitti:
Minun äidiltäni kipsattiin vasen olka, kun oikea oli murtunut koiralenkillä. Tämä tapahtui Satakunnan keskussiraalassa.
Murtunut olka kipsattu?? Sen kipsin haluaisin nähdä..
Vierailija kirjoitti:
Äitiä ei huvittanut oikaista asiaa?
Tanskalaisten Apotissa (ovat tehneet saman virheen kuin Suomessakin) oli oikea ja vasen pitkään käännetty niin että lääkäri pystyi vaikkapa juuri leikkauslähetteeseen valitsemaan tanskankieliset vaihtoehdon "Oikea" tai "Väärä". Siinäpä sitä on salissa ihmettelemistä kun lähetteessä lukee että väärä jalka pitäisi amputoida.
Mun ollessa lapsi seitkytluvulla naapurin mieheltä leikattiin väärä jalka.