HS: Häkkänen aikoo kieltää reservistä eroamisen - käyttää todella kylmäävää kieltä
Hallitus se vaan muuttaa lakeja mielensä mukaan. Nyt kohteena on ihmiset jotka ei haluaisi väkttämättä kuolla sodassa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010198917.html
PUOLUSTUSMINISTERI Antti Häkkänen (kok) otti Kyrönmaa-lehdessäkantaa reservistä eronneiden kasvaneeseen määrään.
Siviilipalveluskeskuksen tietojen mukaan reservistä erosi viime vuonna noin 1650 ihmistä hakemalla täydennyspalveluskoulutukseen. Se on Aseistakieltäytyjäliiton mukaan kaikkien aikojen toisiksi suurin reservinkieltäytyjien määrä. Luku oli korkeampi vain vuonna 2022, jolloin reservistä kieltäytyi 3815 ihmistä.
HÄKKÄNEN kertoi Kyrönmaa-lehdelle aikovansa etsiä keinoja, joiden avulla reservistä eroaminen ei enää jatkossa olisi mahdollista.
Etsin tällä hetkellä oikeudellisia keinoja, että saan lain muutettua niin, ettei pystyisi eroamaan, hän sanoi lehdelle.
Häkkäsen jatkoi aikovansa etsiä pykälät kuntoon.
Yleensä olen löytänyt pykälät kuntoon, ja tässä kevään aikana yritän löytää niin, ettei tällainen reservistä karkaaminen olisi enää mahdollista.
Kommentit (558)
No lakejahan, ml. perustuslaki, voidaan eduskunnassa muuttaa riittävällä enemmistöllä ihan miten ja milloin vaan. Vaikkapa isomman sotilaallisen kriisin aikana niin, että aseisiin voidaan kutsua kuka tahansa oli sitten reserviläinen tai täydennyshenkilö.
"Kyllä sota tässä hävitään, koska lain mukaan ei voida määrätä enempää ihmisiä aseisiin" - kuulostaako uskottavalta skenaariolta?
Reservistä eroamista ei voi kieltää. Katsos kun Suomi on edelleen sitoutunut noudattamaan kansainvälilsiä ihmisoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuolisitteko sodassaa puolustaen orpoa, stubbia, valtosta, kaikkia rkpläisiä?
Jos sä et halua taistella noiden mainitsemiesi tyyppien puolesta niin mitä jos taistelist ja puolustaisit niitä ihan tavallisia ihmisiä.
Parempi vaan, että surkimukset eroavat reservistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, pitääpä erota nopeasti sitten.
Jep. Luulen, että tällä Häkkänen ulostulolla ei ole ihan toivottu vaikutus :D
Mä haen sut sotilaspoliisina rintamalle vaikka oisit eronnuki reservistä. Jos et lähe käy sulle Pekuriset.
Saatko orgasmeja tuollaisilla fantasioilla?
Voisimme vaihtaa maamme kansallislaulun tämän myötä tähän:
%3D%3D
suomi valmistautuu, kuten muukin eurooppa
Vierailija kirjoitti:
Hyvä siis, että sinun kaltaiset puolustavat tätä maata ja eliitin omistuksia.
Jaahas
pitäskö se sitten erota
nämä viime aikojen leikkauspuheet saa mut yhä enemmän vakuuttuun, että ei täällä ole köyhällä mitään puolustettavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haen sut sotilaspoliisina rintamalle vaikka oisit eronnuki reservistä. Jos et lähe käy sulle Pekuriset.
Ei jostain syystä pelota pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Reservistä eroamista ei voi kieltää. Katsos kun Suomi on edelleen sitoutunut noudattamaan kansainvälilsiä ihmisoikeuksia.
Missä kohtaa kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa puhutaan reservistä kieltäytymisestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jostain syystä pelota pätkääkään.
Jos et ois pelkuri niin et sä haluais erota reservistä.
Venäjä pommittaa siviilikohteita terrorimielessä. Ei huvita siirtyä reservistä risteilyohjusten ruoaksi.
Vierailija kirjoitti:
Uskotteko oikeasti että reservistä eroaminen on ikinä tarkoittanut mitään? Sodan syttyessä lakeja voi muuttaa huomattavasti nopeammin kuin rauhan aikana, joten reservistä eroamisen mahdollisuutta on tarjottu, jotta voidaan tietää ketkä haetaan kodeistaan ensin. On aika huono idea muuttaa tätä järjestelmää, koska tulevaisuudessa ei voida keskittää resursseja rintamakarkureihin yhtä tehokkaasti.
Kun sota syttyy, tämä maa menee hetkessä kaaokseen. Siinä ei kukaan ehdi enää muuttaa lakeja, kun eduskuntatalo on raunioina ja viesintäyhteydet poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä siis, että sinun kaltaiset puolustavat tätä maata ja eliitin omistuksia.
Eliitti on Suomessa hyvin pieni. Valtaosa puolustettavista on ihan tavallisia ihmisiä.
Tekisi mieli erota reservistä mutta toisaalta haluaisin kyllä puolustaa ihastustani Suomen Syöministeri Arto Satosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häkkänen ihan sitte eturintamaan.
Into on kova.
Se on vänrikki laskuvarjojääkäreistä, mikä sinä olet?
Se on pioneeriluti Vekaralta. Bulkkia.
Itärajan vuotamista eivät saa tukituksi eivätkä Ahvenanmaan nykyoloissa vaarallista demilitarisaatiota puretuksi. Ainoat pykälät, joita Orpon hallitus osaa muuttaa, koskevat suomalaisten orjuuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sota syttyy, tämä maa menee hetkessä kaaokseen. Siinä ei kukaan ehdi enää muuttaa lakeja, kun eduskuntatalo on raunioina ja viesintäyhteydet poikki.
Tuossa tilanteessa lienee sitten ihan yksi ja sama onko sotilaana vai siviilinä. Eduskuntatalon ja muiden keskeisten kohteiden tuhoaminen raunioiksi johtaa myös isoon määrään siviiliuhreja. Ja luuletko, että eduskunta oikeasti istuu Arkadianmäellä, jos Helsinkiä ammutaan ohjuksilla.