Rakennettiin okt - huomasin, etten olekaan okt-ihminen!
Tilaa on vaikka muille jakaa - ja siivoamista! Lumityöt, pihan hiekoitus, matka postilaatikolle, pihatyöt, ruohon leikkaus vihaan näitä. Vapaa-aika menee hukkaan.
Ainoa etu on, että kukaan ei jyskytä yläkerrassa. Miinus, että talo on aina täynnä lasten kavereita.
Miten kerron kauniisti perheelle, että haluan takaisin kerrostaloon vaikka se tarkoittaa kompromisseja, hiljaisuutta ja lapsille samaa huonetta?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasukit haluavat teettää kaiken muilla eivätkä osaa tarttua toimeen, kansallisen puolustuskyvynkin takia on ikavää jos kerrostalomainen asenne leviää yleisesti, ei osata ottaa vastuuta ja tehdä työtä
Ok-talossa on se hyvä puoli ettei tarvi olla kenenkään kanssa missään tekemisissä.
No, jos sinua ei sinne omakotitaloon ole pakotettu, niin itse olet sen sitten halunnut ja itse sinun on siitä kärsittävä. Nämä on asioita jotka on syytä harkita niin tarkkaan että ei tule virheitä. Tietysti voit sluibata ja lähteä sinne rakastamaasi neukkukuutioon. Älä kuitenkaan velvoita muuta perhettä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Monilla taitaa täällä olla kerrostaloasumisesta mielikuva jostain -70-luvun lähiöstä. Tai että kerrostaloissa asutaan pienissä asunnoissa ja ahtaasti, ikkunasta näet toisen ruman kerrostalon seinän ja lähestulkoon aina vuokralla.
Meillä on 130 neliön kerrostaloasunto, oikein mukava nelihenkiselle perheelle. Talo on vanha ja kaunis myös ulkoa. Merenranta ja ihanat ulkoilualueet aivan lähistöllä. Tykkään tästä todella paljon. Arvokin oletettavasti säilyy tässä, sijainti on sen verran hyvä.
Silti en näe mitään syytä miksi vaihtaisin 130m2 okt:n ja ihanan pihan meren ja järvien lähellä (pks) kerrostaloon. Luultavasti asuntonne on maksanut enemmän (jos on Lauttasaaressa tmv) kuin talomme ja kalliimpi asua muutenkin (meillä asumiskulut alle 300€/kk).
En vaihtaisi edes Eiran 1-2 perheen kerrostaloihin
Vierailija kirjoitti:
Mä olen okt ihminen kesällä kauniilla säällä😁
Kuin myös ja talvellakin.
Todella hyvä että on välillä luotava lunta pihalta, muuten olisin 4 seinän sisällä 5-6kk vuodesta! Inhoan talvea ja liukkautta joten jostain kerrostalosta ei tulisi ikinä lähdettyä ulos. Homehtuisin kuoliaaksi. Kesälläkin pitäisi vartavasten poistua talosta jotta saa happea ja oleskeltua ulkona! Nyt astun yhden askeleen ovesta ja olen isolla terassillamme kauniissa puutarhassa. Kesällä tuleekin oltua ulkona 05-22 ellei nyt sada kissoja ja koiria.
Koen että sinkkuna kerrostalo on sopivin asumismuoto minulle. Olen asunut myös ok-talossa. Nyt asun kerrostalossa ja lähellä on kaikki palvelut mutta talo on kuitenkin luonnon keskellä. Kaikista ikkunoista on luontomaisemat. Ei ole liikennemelua tai muutakaan melua ulkoa, taloyhtiö on rauhallinen ja hiljainen, myös äänieristys on hyvä. Olen asunut tässä asunnossa kolme vuotta ja välillä ihmettelen onko minulla naapureita lainkaan koska on niin hiljaista. Pidän kerrostaloasumisesta myös sen antaman turvallisuuden tunteen vuoksi. Asun 5-kerroksessa eikä tarvitse pelätä että joku kurkkii ikkunoista tai murtautuu sisään. Myöskään ns. epätoivottavia vieraita ei käy ja talon alaovi on koodillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuttiin 10 vuotta omakotitalossa ja riitti. Kerrostaloon, ylin kerros niin on hiljaista ja elämä hymyilee. Joku muu leikkaa ruohon ja tekee lumityöt.
Jotenkin hassua jos ruohon leilluu ja lumityöt koetaan noin hillittömän tärkeäksi asiaksi. Ei niihin paljoa aikaa mene.
Enemmän kerrostalo-okt päätös on maantieteellinen päätös. Kerrostalot kaukungin keskellä, okt reunamilla/maaseudulla. Tuo vaikuttaa elämään paljon enemmän. Jos nauttii kaupungin keskustan palveluista, kokee lähikapakan tai ruokaravintolan olohuoneekseen ei kannata haaveilla omakotitaloasumisesta. Jos taas haluaa enemmän omaa tilaa ja rauhaa on okt parempi paikka. Myös halu vaikuttaa omaan asuntoon ja asumiseen: okt saat itse päättää remonttiajankohdat, tehdä itse tai tilata haluamaltasi tekijältä, as. oy ja isännöitsijä päättää nuo puolestasi ja lykkää maksut maksettavaksi vastikkeissa.
Lumityöt ovat todellakin iso osa asumista jos asuu vähänkään pohjoisempana ;-)
Ystäväni, nainen, jolla omakotitalo Pohjois-Suomessa, huhkii noita töitä harva se päivä tuntikausia n 7 kk/v. Aura-auto puhdistaa päätien, mutta lähipihapiiriin, portaille, terassille ja muualle ei auralla mahdu/pääse ilman että jokin rikkoontuu.
Asuu yksin omakotitalossa, kun lapset muuttaneet omilleen ja mies kuollut. Etsii kerrostaloasuntoa, muttei helppo löytää pienellä paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivari on hyvä kompromissi, kunhan katsoo taloyhtiön, jossa ei säästösyistä tee lumitöitä kuin 2/20 osakkaista. Ei ole kusenlorinaa yläpuolella, omaa pihaa just sopivasti eikä neliötäkään liikaa. Ei ole rappukäytävää, jossa kakarat meluaa.
Pikkiriikkiset pihat rivissä vierekkäin, aina ei edes kunnon korkeita aitoja näkösuojana. Koirat haukkuu, kakarat huutaa, trampalla kiljutaan ja mökätään, grillataan ja kännätään, huudatetaan musiikkia ja vedetään röökiä, jokainen omassa karsinassaan, eikä mitään rauhaa hetkeäkään.
Tämä mua hirvittää.
Meillä on edessä muutto rivitaloon jossain vaiheessa jo 2 kiinteistön pitäminen (toinen ulkomailla) tulee liian hankalaksi. 27v asunut ihanissa omakotitaloissa joissa on ollut tilaa ja kauniit pihat ja ennenkaikkea oma rauha.
No ette sitten muuta. Mitä valitat? Rahalla saatte omakotitaloon tarvitsemanne palvelut.
Minunkin kotiseudulla monet vanhemmat naiset asuvat yksin okt:ssa. Lumityö on suuri työmaa heille, vaikka aura-auto käy säännöllisesti. Maaseudulla kun tuota pihaa riittää joka suuntaan, ja aura-auto ei tule portaille asti, vaan monesti jää vielä pitkä osuus itselle kolattavaksi.
Äitini ja hänen naapurinsa, 87 v ja 88 v, kolaavat pihaansa harva se päivä tähän aikaan vuodesta. Päätielle on montasataa metriä, ja sinne vievästä tiestä vain osa aurataan koneella. Lapset auttavat sen minkä ehtivät, mutta monella lapset asuvat kaukana tai ovat töissäkäyviä.
Palkatkaa hoitajatalonmies Jantunen jos on kerran varaa taloon.
Miksi pitää olla nurmikkoa ? Vetäskää betonia päälle... vaikka koripallo kenttä.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan rivitalossa. Vaimo haluaisi ok-talon ja minä kerrostaloon. Okt on minulle se viimeinen asumismuoto.
Ja juu, laiskuudesta johtuu.
Saako kysyä että mihin käytät sen ajan joka jää vapaaksi kun ei ole okt:a?
Ihmetyttää miksi tässä ketjussa ollaan niin vihaisia niille joille okt-asuminen ei sovi.
Ajatellaanko ehkä että toinen olisi kiittämätön... että hänellä on se okt, josta itse haaveilee, mutta johon itsellä ei ole mahdollisuutta? Tai jos itsellä jo on okt, niin on pyhäinhäväistys ettei muut arvosta tätä asumismuotoa?
Käänteisesti voisi ajatella että mitä enemmän ok-taloja olisi vapaana, niin hinnat laskisivat ja itsellekin tulisi ehkä paremmat mahdollisuudet hankkia se oma, tai vielä upeampi, unelma-okt. Win-win siis ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasukit haluavat teettää kaiken muilla eivätkä osaa tarttua toimeen, kansallisen puolustuskyvynkin takia on ikavää jos kerrostalomainen asenne leviää yleisesti, ei osata ottaa vastuuta ja tehdä työtä
Ok-talossa on se hyvä puoli ettei tarvi olla kenenkään kanssa missään tekemisissä.
Jos asuu erämaassa ;-) Yleensä okt:ssakin on naapureita, melko lähelläkin. Jos sattuu hankala naapuri, niin heistä ei yleensä pääse eroonkaan.
Olen asunut maaseudulla ja nähnyt nämä naapuririidat raja-alueista, tienkäytöstä, vesiyhtiöstä, puustosta, mopoilla ja autolla ajoista, kulotuksesta, ruohonleikkuuajoista jne jne.
Toisaalta kivojakin naapureita on :-)
Sekä okt että kerrostalo-/rivitaloasumisessa on omat hyvät ja huonot puolensa, pitkälle riippuen naapureista.
Vierailija kirjoitti:
Toiset tajuaa onneksi tuon jo ennen virheen tekemistä. En itse asuisi omakotitalossa mistään hinnasta. Vihaan kaikkea puutarha- ja pihahommia, ja yleensä kaikkea talon kanssa puuhailua.
On oltu omakotitalossa vuokralla. En mistään hinnasta haluaisi sinne takaisin. Etenkin se lumenluonti talvella. N.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen okt ihminen kesällä kauniilla säällä😁
Kuin myös ja talvellakin.
Todella hyvä että on välillä luotava lunta pihalta, muuten olisin 4 seinän sisällä 5-6kk vuodesta! Inhoan talvea ja liukkautta joten jostain kerrostalosta ei tulisi ikinä lähdettyä ulos. Homehtuisin kuoliaaksi. Kesälläkin pitäisi vartavasten poistua talosta jotta saa happea ja oleskeltua ulkona! Nyt astun yhden askeleen ovesta ja olen isolla terassillamme kauniissa puutarhassa. Kesällä tuleekin oltua ulkona 05-22 ellei nyt sada kissoja ja koiria.
Talvella tuli käytyä aina kävelyllä kun ei tarvinut tehdä lumitöitä. Nyt ei tule käveltyä kun on aina ne lumityöt ensin. Todellakin liikuin talvella enemmän kerrostalosta ulos kuin nyt kun on okt.
Vierailija kirjoitti:
Jooh, kerrostaloon betonilaatikkoon ansaan siitä vain, jossa saa kuunnella naapurien kusen lorotusta, kuorsaamista seinien läpi, tömistelyä, suomi-räppiä, örvellystä, koirien ulinaa jne. Se on sitä todellista onnea.
Minulla on naapurit niin hiljaisia, että ihmettelen, onko niitä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Palkatkaa hoitajatalonmies Jantunen jos on kerran varaa taloon.
Miksi pitää olla nurmikkoa ? Vetäskää betonia päälle... vaikka koripallo kenttä.
Vaikka olisi varaa taloon, niin suurimmalla osalla suomalaisista ei ole varaa palkata palvelijoita.
Eikä noita talonmies-Juntusia niin vain löydä nykyaikana, jotka suostuisivat tekemään töitä epätasaisina työaikoina, tarpeen mukaan. Ja osaavatko edes kaikkea mitä oktn ylläpito vaatii? Ne jotka osaavat, ovat varmaan taloyhtiöille töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivari on hyvä kompromissi, kunhan katsoo taloyhtiön, jossa ei säästösyistä tee lumitöitä kuin 2/20 osakkaista. Ei ole kusenlorinaa yläpuolella, omaa pihaa just sopivasti eikä neliötäkään liikaa. Ei ole rappukäytävää, jossa kakarat meluaa.
Pikkiriikkiset pihat rivissä vierekkäin, aina ei edes kunnon korkeita aitoja näkösuojana. Koirat haukkuu, kakarat huutaa, trampalla kiljutaan ja mökätään, grillataan ja kännätään, huudatetaan musiikkia ja vedetään röökiä, jokainen omassa karsinassaan, eikä mitään rauhaa hetkeäkään.
Ja ne ikävät tulipalot, kun menee monta kotia samalla kertaa.
On sulla vaikeeta.
Mustakaan tuo ei kuulosta muulta kuin taas kerran keksityltä lätinältä.
Talon rakentaminen kestää pitkään ja syö loputtomiin rahaa. Siinä on aina jotain vähän kesken. Nurmikon kasvattaminenkin alusta kestää; ei se parissa vuodessa kummoinen ole.
Jos ei halua hoitaa nurmikkoa, niin sitten suunnittelee ja istuttaa jotain muuta.
Postilaatikko on kaukana, voi luoja. Ei ole ihme että ihmiset on löllyviä läskikasoja kun postilaatikolle kävelykin käy kunnon päälle.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mulla ihan päin vastoin, olen lapseton sinkku, iso ok talo, tontti 3000 m2, on tilaa ja rauha aina. Nurmikon leikkaa robotti ja samoin sisällä imuroi robotti imuri, talven lumityöt tekee urakoitsija isolla koneella, vähän joutuu rappusia putsailemaan. En vaihtaisi mistään hinnasta.
Ap kertoi, että heidän tontilleen ei mahdu aurauskone.
Tuskin, koska meillä on yhtä hiljaista. Ysäritalo tamperelaisessa lähiössä.