Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rakennettiin okt - huomasin, etten olekaan okt-ihminen!

Vierailija
01.02.2024 |

Tilaa on vaikka muille jakaa - ja siivoamista! Lumityöt, pihan hiekoitus, matka postilaatikolle, pihatyöt, ruohon leikkaus vihaan näitä. Vapaa-aika menee hukkaan. 

Ainoa etu on, että kukaan ei jyskytä yläkerrassa. Miinus, että talo on aina täynnä lasten kavereita. 

Miten kerron kauniisti perheelle, että haluan takaisin kerrostaloon vaikka se tarkoittaa kompromisseja, hiljaisuutta ja lapsille samaa huonetta?

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla miinusta lasten kaverit?

Tiedät ainakin, missä lapset on ja eikö tunnu mukavalta olla se turvasatama, missä he viihtyvät. Jos käy raskaaksi välillä niin rajoita vierailuaikoka.

Itellä on pörrännyt omia ja toisten lapsia ja nuoria ihan aikuisikäänsä saakka. Kotimme ei kuitenkaan ole siis mikään sijaiskoti.

Vierailija
102/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihatyöt on mun suosikkikotitöitä. Kivaa, rentoa ulkoilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen okt ihminen kesällä kauniilla säällä😁

Kuin myös ja talvellakin.

Todella hyvä että on välillä luotava lunta pihalta, muuten olisin 4 seinän sisällä 5-6kk vuodesta! Inhoan talvea ja liukkautta joten jostain kerrostalosta ei tulisi ikinä lähdettyä ulos. Homehtuisin kuoliaaksi. Kesälläkin pitäisi vartavasten poistua talosta jotta saa happea ja oleskeltua ulkona! Nyt astun yhden askeleen ovesta ja olen isolla terassillamme kauniissa puutarhassa. Kesällä tuleekin oltua ulkona 05-22 ellei nyt sada kissoja ja koiria.

Talvella tuli käytyä aina kävelyllä kun ei tarvinut tehdä lumitöitä. Nyt ei tule käveltyä kun on aina ne lumityöt ensin. Todellakin liikuin talvella enemmän kerrostalosta ulos kuin nyt kun on okt. 

Itse ehdin kerrostalossa asuessani harrastaa urheilua, käydä pitkiä kävelylenkkejä luonnossa (järvi ja puisto lähellä), käydä rivitanssikurssilla ja opintopiireissä, tavata ystäviä, matkustella.

Nyt okt:ssa ei ehdi muuta kuin koko ajan korjata jotain paikkaa.

Vesivahinko oli 2 v sitten, talon alakerta meni täysremontiin. Ikkunat vetää, pitäisi vaihtaa. Ulko-ovi reistailee vesivahingon jälkeen. Kaivoon tuli viime vuonna likavesiä naapuruston putkihaverista. Autotalliin tuli hiiriä, meni remonttiin. Pihalla on aitojen korjausta, terassien öljyämistä, laatojen vaihtoa, puiden kaatoa. Jne, jne.

Lista töistä on loputon. Myisin heti jos saisin ja muuttaisin kerrostaloon. 

Vierailija
104/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, hanki robotti ruohonleikkuri, on ahkera ja nurmikkokin tykkää. Lumitöihin on myös näppäriä apuvälineitä, akkukäyttöisiä lumentyöntimiä (vähän kuin lumilinko, mutta näpsäkämpiä) jne. Ja ei kannata tehdä mitään perennoja yms. Kesäkukkien istutus kestää minulla muutaman tunnin, kun istutan aina ruukkuihin kesän kukat ja laitan lannoiterakeita multaan, niin ei tarvitse sitten kun kastella niitä kesällä (toki sitä pitää kuumimpana aikana tehdä sitten joka ilta, mutta itse tykkäsin siitä, että kesäiltoina kuljin pihalla kastelemassa (tämänkin voi tehdä helpoksi, eli letku siihen lähelle ja sitten vaan hana päälle ja suihkuttelet)

Ja toki ukon kanssa selkeä työnjako, ei kai sinun tarvitse kaikista pihahommista stressata. Meillä oli niin, että minä hoidin kukkien kastelun ja lannoitukset keväällä. Ukko teki lumityöt ja hiekoitukset talvella ja ruohon tosiaan leikkasi robottileikkuri, joten ei tuo nyt niin kamalaa ole. 

Ja kyllähän sinä joudut kerrostalossa jätteet viemään jonnekin ja usein se on kerrostalossa hemmetin kuusessa, jos vertaa ok-taloon. Joten enemmin haen kerran viikossa postit postilaatikosta, kun että kannan kerrostalossa jonnekin kauimpaan nurkkaan roskikseen roskia. 

Ja ainakin minulla ok-talon iso plussa se, että meillä autot olivat aina katoksessa, joten talvella helppo siitä lähteä matkaan. Kerrostalossa harvemmin saa edes yhden auton suojaan talvelta, puhumattakaan kahdesta. 

Vierailija
105/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla miinusta lasten kaverit?

Tiedät ainakin, missä lapset on ja eikö tunnu mukavalta olla se turvasatama, missä he viihtyvät. Jos käy raskaaksi välillä niin rajoita vierailuaikoka.

Itellä on pörrännyt omia ja toisten lapsia ja nuoria ihan aikuisikäänsä saakka. Kotimme ei kuitenkaan ole siis mikään sijaiskoti.

Vaikka jokin asia ei ole sinulle miinusta, niin voi se silti olla toiselle.

Ihmiset ja heidän haasteensa ovat erilaisia. Toisella voi olla esim erittäin vaativa työ, ikääntyneet vanhemmat, sairauksia, pitkät työmatkat tms, jotka vie voimia.

Jaksaa omaa jälikasvua, muttei sitä että talossa käy kovin ahkeraan muidenkin lapsilaumat. 

Ehkä hänelle jokin muu asia on plussaa, joka sinulle on vastaavasti enemmänkin miinusta. 

-eri

Vierailija
106/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää miksi tässä ketjussa ollaan niin vihaisia niille joille okt-asuminen ei sovi. 

Ajatellaanko ehkä että toinen olisi kiittämätön... että hänellä on se okt, josta itse haaveilee, mutta johon itsellä ei ole mahdollisuutta? Tai jos itsellä jo on okt, niin on pyhäinhäväistys ettei muut arvosta tätä asumismuotoa?

Käänteisesti voisi ajatella että mitä enemmän ok-taloja olisi vapaana, niin hinnat laskisivat ja itsellekin tulisi ehkä paremmat mahdollisuudet hankkia se oma, tai vielä upeampi, unelma-okt. Win-win siis ;-)

No ei mulla ai ainakaan, mulle käy kt ja okt, mutta ei rivari 😁 nyt okt koska mies ja lapsensa ja terveyttä ja kovaa tekemistä kotipiirissä paljon, aiemmin oli ihana kt asunto ylin , eli 7krs ja mahtava parveke jolta katsella pilviä merelle asti, sitä on ikävä, muttei niitä kiusaavia naapureita joiden takia muutettiin pois.

Vierailija
107/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jooh, kerrostaloon betonilaatikkoon ansaan siitä vain, jossa saa kuunnella naapurien kusen lorotusta, kuorsaamista seinien läpi, tömistelyä, suomi-räppiä, örvellystä, koirien ulinaa jne. Se on sitä todellista onnea.

Ei kannata ottaa halvinta asuntoa.

Juu, asun kerrostalossa eikä täällä kuulu naapurin kusen lorotusta, kuorsaamista, tömistelyä, räppiä jne. Pikkukoiran räkytystä kuuluu silloin tällöin. Mutta normaalia elämisen ääntä. Asunkin omistusasunnossa. En vuokralla. 

Vierailija
108/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään ole kaikenlaista apuvälinetta, kuten lumilinkoa ja robottiruohonleikkuria. Tarviiko sitä välttämättä koko pihaa luoda lumesta, tekee vaan polun etuovelle.

Vierailija
109/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä ap:ta. Asuin itse pari vuotta omakotitalossa ja aina on jotain hommaa. Kerrostalossa on paljon vaivattomampaa ja riskittömämpää asua. Kuvittelin myös että okt:ssa saisi olla omassa pihassa rauhassa, mutta väärä luulo. Aina kun meni terassille, niin ei mennyt pari minuuttia kauempaa kun naapuri tuli aidan yli jotain höpöttämään. Joskus kun otin aurinkoa esitin jopa nukkuvaa enkä vastannut mitään niin jäi siihen silti toljottamaan. 

Vierailija
110/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykyään ole kaikenlaista apuvälinetta, kuten lumilinkoa ja robottiruohonleikkuria. Tarviiko sitä välttämättä koko pihaa luoda lumesta, tekee vaan polun etuovelle.

Eikä sitä lunta joka päivä sentään sada. 

Mutta jokainen asukoon kuinka tykkää. Itse nautin pihatöistä kesällä 

Vierailija
111/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jooh, kerrostaloon betonilaatikkoon ansaan siitä vain, jossa saa kuunnella naapurien kusen lorotusta, kuorsaamista seinien läpi, tömistelyä, suomi-räppiä, örvellystä, koirien ulinaa jne. Se on sitä todellista onnea.

Juu, asun kerrostalossa eikä täällä kuulu naapurin kusen lorotusta, kuorsaamista, tömistelyä, räppiä jne. Pikkukoiran räkytystä kuuluu silloin tällöin. Mutta normaalia elämisen ääntä. Asunkin omistusasunnossa. En vuokralla. 

Mä asun kerrostalossa vuokralla eikä täälläkään kuulu mitään yllä mainituista äänistä. Hiljaista on. 

Vierailija
112/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä käy aura pyyhkimässä pihan lumesta samalla kun se auraa tien, jonka varressa asutaan, kesällä leikkaan ajoleikkurilla nurmikon, kuulokkeet korville ja musi

Kyse oli "orjuudesta", tekee kaiken yksin!

Mitä. No sitten muuttaa pois tai oikeastaan ottaa avioeron, jos kokee olevansa puolisonsa orja. Ei kai se ongelma silloin se asumismuoto ole, vaan parisuhde 

Vierailija
113/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset tajuaa onneksi tuon jo ennen virheen tekemistä. En itse asuisi omakotitalossa mistään hinnasta. Vihaan kaikkea puutarha- ja pihahommia, ja yleensä kaikkea talon kanssa puuhailua.

Ei ole pakko tehdä pihahommia. Jos minulla olisi omakotitalo, antaisin pihan villiintyä ja talvella pihalla olisi vain lumilapion terän levyinen kulku-ura.

Vierailija
114/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla voi olla nautinto kesäpäivänä avata partsin ovi ja istahtaa katsomaan taivaanrantaa ja tuulenvire heilauttaa hiuksia. Kaikessa rauhassa. 

Vierailija
115/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans oli 16 v ihana kattohuoneisto 6ssa kerroksessa, josta näin naapuritalojen kattojen yli, kilometrien päähän, m m järvelle. Ja suhteellisen lyhyt matka kaupungin keskustaan. 

Oli vain yksi naapuri, alakerrassa, ja asuntooni ei nähnyt sisälle. Iso parveke etelään.

Talo oli kovin rauhallinen, ei härikkönaapureita. 

Nyt asun okt. Ihan kivalla paikalla myös. Mutta ollaan jo juteltu miesystäväni kanssa, että myydään ja ostetaan pienempi kerrostalo-osake heti kun hänen lapsensa lähtevät maailmalle. Katselen jo ihania asuntoilmoituksia ;-) 

Itseäni ei (eikä näköjään muitakaan talossa asuvia) voisi vähemmän kiinnostaa se jatkuva työ mitä okt:n ylläpitoon liittyy. Ja tosiaan, kaikkea työtä ei voi ulkoistaa. Joten ymmärrän hyvin ap:tä.

Vierailija
116/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotiasuminen on kyllä kamalaa. Kaikki empatiani sinulle, en voisi enää kuvitellakaan muuttavani omakotitaloon. Moderni kerrostaloasunto maisemaparvekkeella palveluiden keskellä on ollut elämäni paras ostos. Kallis oli mutta en vaihtaisi. 

Vierailija
117/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autolla hankala ajaa polulla ;-) Ja autotalliinkin pitäisi päästä. Joten luomista kyllä riittää. 

Vierailija
118/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on talo paljon korkeammalla kuin piha, joten lumet pitää luoda pitkästä portaikosta. Talolle tulee myös luiska ja siitäkin luodaan lumet välillä. Pihanpuoleinen terassi on ihan jäätävän kokoinen ja nyt kun on tullut paljon lunta, on siitäkin välillä putsattu lumia pois. Kauhea homma käsipelillä nostaa sitä lunta kaiteen yli. Jos taas haluaa lumilingolla putsata terassia, pitää ensin saada luiskasta lumet pois, että saa lumilingon kulkemaan terassille. 

Robottiruohonleikkurikin hankittiin, mutta senkin kanssa on aina jotain säätöä tai sitten se jää jumiin tai alusta on niin täynnä ruohosilppua, ettei terät leikkaa mitään. Vaikka se on ajossa yötä päivää (silloin kun se ei lataa), niin ei se vaan jaksa. Voi olla että olisi pitänyt ostaa sellainen, jonka leikkuualue on isompi. Meillä on 2000 neliön nurmikko ja robotin leikkuualue (minkä se yhdellä akulla jaksaa) on sama. Mutta kun se vetää randomisti siksakkia, niin ei se saa sitä nurmea leikattua lyhyeksi. 

Itse en kaipaisi noin suurta nurmikkoa ja kyyneleet silmissä katselin Googlen streetviewstä tuota pihan aluetta, missä se näkyi vielä metsänä. Edellinen omistaja teki tuon jäätävän kokoisen nurmikon, josta tuntuu olevan vain riesaa. Mutta ei taida olla helppoa saada nurmikon tilalle metsää takaisin :-(

Vierailija
119/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Okt:ssa oli paljon meluisampaa asua kun naapurustossa oli koiria ja lapsia trampoliineineen. Kerrostaloon muutettuani myin autonkin tarpeettomana. Elämä on ihanan huoletonta!

Ihmetyttää missä slummeissa kerrostalovihaajat ovat käyneet. 

Vierailija
120/147 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Joko romantisoit kerrostalossa asumista tai sitten olet unohtanut, mitä se todellisuudessa on. Ei siinä mitään, on hyviäkin kerrostaloja, mutta seinänaapureita ei voi valita ja tilat on tosiaan pienet.

Vastikkeen hinnalla tai halvemmalla saat ylläpidon ja välineet pihahommiin. Puoliso voi varmasti myös osallistua, samoin lapset. Tekee lapsillekin hyvää oppia kotona asunnon ylläpitoa ja vaikka sitä ruohon leikkaamista. Ihan perus taitoja.

Minusta ap:n aloitus kuulostaa hemmotellun mukavuudenhaluisen ihmisen kitinältä, ratkaisuja ei etsitä ja jopa lasten kaverit on ongelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä