Onko täysin tuhoon tuomittu ajatus ottaa mäyräkoira ensimmäiseksi koiraksi
Lapsiperheeseen? On ilmeisesti aika vaativa rotu, mutta voisiko kuitenkin onnistua?
Kommentit (25)
Mieluummin ottaisin mäyrän tai ahman.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kuulemma pissaa ja kakkaa KOKO AJAN! Yksi isojen koirien kasvattaja oli järkyttynyt ensimmäisen mäyriksensä kanssa siitä sontimisen määrästä mikä noin pienestä koirasta voi lähteä. Merkkailuongelmaa myös eli pissaa huonekaluihin. Lisäksi kaikilla CDDY, DM, LTV vaivaa ja kalkkeutuneet välilevyt sekä paljon spondyloosia. En ikinä ostaisi noin sairaaksi jalostettua koiraa.
No eikä kakkaa. Oma mäykky kakkaa 1-2x päivässä niin kuin suurin osa koirista.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä noin vain oteta. Vastuullinen kasvattaja ei myy kelle tahaansa vaativan rotuista koiraa.
Näytä mulle vastuullinen mäyräkoiran kasvattaja. Rotu on pilattu kidutusjalostuksella ja muutama suht terve pentue ei asiaa muuta miksikään. Itse en ottaisi mäyräkoiraa ihan vain sen takia, etten halua tukea tuota eettisesti kestämätöntä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Tenavat ei saa pidettyä sitä hihnassa. Tiedätkö kuinka vahva se pökäle on?
Ja sillä on susikoiran kita. Ainoa koira, joka on minua aikuisena purrut. Ja kunnolla.
Ei ole. Minun ensimmäinen koira oli mäyräkoira. Oli pennusta asti maailman kiltein ja lempein koira. Toki olin lapsesta asti ratsastanut ja ollut hevosten kanssa tekemisissä niin lauman johtajuus ja eläimen lukeminen eivät olleet mitään uusia juttuja. Mäyräkoirat ovat älykkäitä ja yrittävät kyllä saada itselleen etuja, mutta on ihan ihmisestä kiinni antaako koiralle periksi. Lapsien kanssa tulevat toimeen jos mäykky sattuu olemaan sen tyyppinen. Aina eivät ole. En kuitenkaan neuvoisi ottamaan mäykkyä selkävaivojen takia. Rotuhan on jalostettu vammaiseksi. Omalle koiralle tuli tyrä selkärankaan ja halvaantui. Leikattiin ja kuntoutui, mutta muutama vuosi myöhemmin alkoi tulla taas halvausoireita niin vein heti piikille. Pidän vastuullisena toimintana terveempien koirarotujen suosimista. Enää en ota koiraa, joka on tietoisesti jalostettu sairaaksi.