Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omituiset iho- ja silmäoireet

Vierailija
01.02.2024 |

Mitähän tää voi olla?

Ihoa kirvelee kauttaaltaan, kasvot, käsivarret, hiuspohja ja yläselkä pahimmat alueet. Silmät on kuivat, ärtyneet ja punoittavat. Silmien ympärillä ihottumaa.

On kestänyt jo pari kuukautta, joten mistään äkillisestä reaktiosta ei ole kyse. Oireilu on ajoittain vähän lievempää, mutta sitten taas yhtäkkiä riehaantuu jostain.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seborrea tai home.

Vierailija
22/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa apteekista se ihmevoide, eucerin aquaphor. Sitä paksu kerros naamalle iltaisin ja erityisesti punaisiin ja kuiviin paikkoihin.

Hiuspohjaan taas sellainen shampoo joka on sille hellävarainen.

Juo enemmän vettä, vähemmän alkoholia.

Ei auta mikään voide, shampoo on sulfaatiton, pH-neutraali ja hajusteeton. En käytä alkoholia.

Ap

Haluaisitko kertoa, mikä shampoo on käytössä?

https://www.houseoforganic.fi/products/bruns-products-nr03-unscented-sh…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutit uuteen asuntoon talven alkaessa?

Mikähän mahtaa olla asunnon ilman kosteus%? Kovin kuiva ilma aiheuttaa iho-ongelmia, ja näin talvella sisäilma on usein tosi kuivaa, etenkin uusissa asunnoissa. Vanhoissa vetoisissa kämpissä ei ole niinkään sitä ongelmaa.

Vierailija
24/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla asunnon ilman kosteus%? Kovin kuiva ilma aiheuttaa iho-ongelmia, ja näin talvella sisäilma on usein tosi kuivaa, etenkin uusissa asunnoissa. Vanhoissa vetoisissa kämpissä ei ole niinkään sitä ongelmaa.

Muutin kesällä ja oireilu alkoi syksyllä, jolloin ilma oli kosteaa sekä sisällä että ulkona. Ilmankostutin mulla on täällä, huonekasvit voivat hyvin eikä ole esim. mitään sähköistymisongelmia, jotka kertoisivat alhaisesta ilmankosteudesta. Mittaria ei tosin ole, joten varmaksi en osaa sanoa.

Ap

Vierailija
25/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin kesällä ja oireilu alkoi syksyllä, jolloin ilma oli kosteaa sekä sisällä että ulkona. Ilmankostutin mulla on täällä, huonekasvit voivat hyvin eikä ole esim. mitään sähköistymisongelmia, jotka kertoisivat alhaisesta ilmankosteudesta. Mittaria ei tosin ole, joten varmaksi en osaa sanoa.

Ap

Mittaisin kyllä kosteuden jollain mittarilla ettei vain ole jo liian korkealla tuon ilmankostuttimen takia. Huonekasveja ei voi pitää hyvänä mittarina koska nehän viihtyvät hyvinkin kosteassa, missä home alkaa villiintyä jos sellaista on. Itse reagoin homeeseen juuri silmäoireilla ja kutinalla. Tsekkaisin myös auttaisiko tyynyn vaihtaminen ihan uuteen, koska oireilu näyttää osuvan juuri tuolle samalle seudulle kuin tyyny.

Voi tuo toki olla jokin muukin alkava allergia, jonka lääkäri toivottavasti osaa diagnosoida.

eri

Vierailija
26/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko muuttanut tai vaihtanut työpaikkaa ennen oireiden tulemista? Jos olet niin siinä syy. Sisäilmaongelmat, home, allergia johonkin rakennusaineeseen jne.

Vierailija
27/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mittaisin kyllä kosteuden jollain mittarilla ettei vain ole jo liian korkealla tuon ilmankostuttimen takia. Huonekasveja ei voi pitää hyvänä mittarina koska nehän viihtyvät hyvinkin kosteassa, missä home alkaa villiintyä jos sellais

Tuossa edellisessä viestissä tarjottiin ongelmien syyksi kuivaa ilmaa. Liian kostea ilma ei varmaan kuivata silmiä?

Ap

Vierailija
28/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko muuttanut tai vaihtanut työpaikkaa ennen oireiden tulemista? Jos olet niin siinä syy. Sisäilmaongelmat, home, allergia johonkin rakennusaineeseen jne.

Kesällä olen muuttanut. Töissä en ole ollut pitkään aikaan.

Ap

Vierailija
29/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Ap on tilannut Temusta? Pannan?

Vierailija
30/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

atooppinen iho ja/tai reaktio johonkin pesuaineeseen(myös pyykinpesuaine/huuhteluaine), hajusteet, sisäilmaongelmat. Onko lemmikkejä? Niillekkin voi herkistyä ajan myötä.

Pyykinpesuaine on nestemäinen ja hajusteeton ja laitan vielä lisähuuhtelun pyykille, huuhteluainetta en käytä. Hajusteet oon jättäny pois ja lemmikkejä ei ole. Sisäilmaongelmista en tiedä, oireet kyllä alkoivat uuteen asuntoon muuttamisen jälkeen.

Ap

Home, asbesti, ammoniakkiset muovi(lattiat,eristeetkö) ne oli?

Vierailija
31/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla teki samantapaista reaktiota ruoka-aine allergia,  mutta epäilen että jotain allergiaa johonkin, home ?

Vierailija
32/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko psori puhjennut? Itse olen kanssa atoopikko ja oireet räihähtivät erittäin pahoiksi, kun kilpirauhasen toiminta alkoi hyytymään. Olen nykyään tyroksiinilääkityksellä, mutta ennenkö sain sen, iho oli huonommassa kunnossa kuin koskaan. Mulle tuli kanssa ihottuma kasvoihin ja päänahka meni aivan ruvelle. Ihotautilääkärikään ei osannut sanoa oliko seborreaa vai psoria vai molempia. Nyt päänahka on parantunut, kun lääkeannos alkaa tyroksiinissa olla kohdillaan.

Vierailija
33/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sjögrenin syndrooma?

Vierailija
34/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko psori puhjennut? Itse olen kanssa atoopikko ja oireet räihähtivät erittäin pahoiksi, kun kilpirauhasen toiminta alkoi hyytymään. Olen nykyään tyroksiinilääkityksellä, mutta ennenkö sain sen, iho oli huonommassa kunnossa kuin koskaan. Mulle tuli kanssa ihottuma kasvoihin ja päänahka meni aivan ruvelle. Ihotautilääkärikään ei osannut sanoa oliko seborreaa vai psoria vai molempia. Nyt päänahka on parantunut, kun lääkeannos alkaa tyroksiinissa olla kohdillaan.

En tiedä. Ihottumaa mulla ei ole kuin silmien ympärillä, silmät muutenkin se ongelmallinen alue. Muuta ihoa vaan lähinnä kirvelee, tänään taas poikkeuksellisen huono päivä :(

Ap

Vierailija
35/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy suihkussa min. 2krt viikko. Se riittää. Anna muiden nillittää. Hydrokortisonia ihottumiin. Älä unohda deodoranttia.

Vierailija
36/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko elintavat kunnossa?ruoka,liikunta,paino yms.

Vierailija
37/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy suihkussa min. 2krt viikko. Se riittää. Anna muiden nillittää. Hydrokortisonia ihottumiin. Älä unohda deodoranttia.

atooppiselle iholle suositellaan päivittäistä suihkua ja rasvaamista. Iho saattaa reagoida omalle hielle ja se pahentaa kutinaa kun pesuväli venyy yli 2 päivään. tänä talvena on ollut kyllä haastavat sääolosuhteet kun ulkolämpötila saattaa heittää 20 astetta melkein vuorokauden sisällä ja se on iholle aika rankkaa tottua. Näillä spekseillä epäilen että asunnolla on tekemistä asian kanssa. Onko mahdollisuutta päästä viikoksi-kahdeksi muualle testaamaan että helpottuuko oireet ja palaako takaisin kun tulee kotiin. 

Vierailija
38/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko elintavat kunnossa?ruoka,liikunta,paino yms.

Syön melkein pelkkää noutoruokaa, en juurikaan liiku, BMI 30.

Ap

Vierailija
39/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh,jatka syömistä.

Ruokavaliohan vaikuttaa  vähän kaikkeen..

Vierailija
40/59 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh,jatka syömistä.

Ruokavaliohan vaikuttaa  vähän kaikkeen..

Silmiinkin?