Vanhoillislestadiolaiset, mielenkiinnosta kysyn, ilman mitään ilkeitä ajatuksia.
Miksi meikkaus ja hiustenvärjääminen on synti?
Miten nämä eroavat hiusten kihartamisesta tai muotivaatteista?
Olen siis varma että teillä on perustelut näille jutuille, mutta kertokaa mullekin =)
Mikä synti on muussa kuin klassisessa musiikissa? Miten se synti puuttuu klassisesta?
Kommentit (37)
Äärimmäisen tiukkis uskonnollinen yhteisö Pääkaupunkiseudulla. Jossa naisilla ei ole mitään arvoa, naiset eivät saa puhua seurakunnan tilaisuuksissa (vain leipoa pullaa kanttiiniin), jossa yhdessä asuminen- (saati sitten seksi!!-) ennen avioliittoa on syntiä. Jossa asetetaan moraalin valvojia jäsenille. Sanotaan naiselle, että hänen tulee palvoa miestään ja esiintyä meikkaamattomana ja mahdollisimman vaatimattomana, koska on niin arvoton. Tanssi on kielletty, paitsi Jumalan kunniaksi. Ja siksi suunnilleen virsiä bailataan täysillä. KAMALAA, HULLUA, SADISTISTA, ÄÄRIMÄISEN SOVINISTISTA!
Vierailija:
Äärimmäisen tiukkis uskonnollinen yhteisö Pääkaupunkiseudulla. Jossa naisilla ei ole mitään arvoa, naiset eivät saa puhua seurakunnan tilaisuuksissa (vain leipoa pullaa kanttiiniin), jossa yhdessä asuminen- (saati sitten seksi!!-) ennen avioliittoa on syntiä. Jossa asetetaan moraalin valvojia jäsenille. Sanotaan naiselle, että hänen tulee palvoa miestään ja esiintyä meikkaamattomana ja mahdollisimman vaatimattomana, koska on niin arvoton. Tanssi on kielletty, paitsi Jumalan kunniaksi. Ja siksi suunnilleen virsiä bailataan täysillä. KAMALAA, HULLUA, SADISTISTA, ÄÄRIMÄISEN SOVINISTISTA!
Asioita ei siis edes perustella raamatulla. Koska raamatun valossa meikkaaminen, hiustenvärjäys, muotivaatteet, hiusten kiharrus yms koreus asettuvat samalle viivalle. Kymmenen käskyn selityksessä sanotaan, että koreus on huoruuden synnin vaikutus, ja huoruutta vastaan täytyy taistella ja omasta ulkomuodosta lähtien.
Musiikista se, että myös klassinen musiikki voi hiljentää omantunnon ääntä, sekin on siis vaarallista uskonelämälle. Maailmallinen musiikki hiljentää sitä myös, ja lisäksi siinä on tuo ulottuvuus jonka joku aiempi kirjoittaja laittoi, huoruuden synnin vaikutukset.
Vierailija:
14. Eikö itse luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkät hiukset, se on hänelle häpeäksi;
15. ja että jos vaimolla on pitkät hiukset, se on hänelle kunniaksi? Sillä ovathan hiukset annetut hänelle hunnuksi.
kuin se että äiti rimputtaa pianoa ja tenavat viulua. Säästäkää edes toisten korvat joulujuhlissa kirkosssa ym. tilaisuuksissa. Säälittävää itse olen kokenut tuon ja en enää koskaan perheemme kanssa vaihtaisi päiviämme siihen samaan.
Missään muualla en ole törmännyt epärehellisimpiin ihmisiin kuin lestadiolaiset ovat. varsinkin yrittäjät. Ja toinen äiti toiselle mistä löydätte inhottavammin ajattelevan ns. ystävän. Olen saanut kokea tämän yksityis ihmisenä työssäni ja ison perheen äitinä. J a todennut ihmetellen että kaksinaamaista porukkaa johon emme perheemme kanssa koskaan palaja. Ja onneksi kun ymmärsimme heistä ajoissa erota. Emme halua lapsillemme niin ahdasmielistä elämää.
Noita samanlaisia yhteisöjä on joka kolkassa. Ja todellakin tuossa muodossa vieläkin. Tiedän niin monta alistetua naista että miten he tyytyvät sellaiseen osaan vielä tänäkin päivänä.
Vierailija:
Mä olen ainakin todella onnellinen ja lapsemme saa kasvaa turvallisesti ilman mitään alkoholi ja eropelkoja!
Meillä sama tilanne lapsemme kummi siis perheen isä on viikot omilla teillä pettää vaimoaan sen kun julkeaa. Mutta eivär voi rahatilanteen takia erota. Ja tietty yhteisön nainen kulkee seuroissa ja yrittää parantaa miehensä julkisuuskuvaa. Ajatelkaa kuinka moni meistä eläisi tuollaisessa liitossa pakotettuna. Joissa puolisoilla ei ole mitään yhteistä muuta kuin viha ja katkeruus.
tuntuu, että hän soittelee minulle jatkuvasti kun ei voi jutella oikein kenenkään muun kanssa.
vaikka hänelläkin siis paljon sisaruksia yms.
olen myös huomannut että uskovaiset on niitä pahimpia kiusaajia muille. ilmeisesti kun ovat itse niin synnittömiä niin meitä epäuskovia saa sitten kohdella miten vaan!
Miksi joskus teetätätte lääkärillä tyttärenne neitsyystutkimuksen? Onko kyse ennaltaehkäisevästä toimenpiteestä?
Vierailija:
Miksi joskus teetätätte lääkärillä tyttärenne neitsyystutkimuksen? Onko kyse ennaltaehkäisevästä toimenpiteestä?
Katsokaa vaikka nykypäivän juutalaisia miehiä. Tukkaa voi olla " Jeesuksen verran" , mutta jos miehellä on hartioiden alle menevä naismainen letti, niin se on sitten minun käsitykseni mukaan väärän tyyli. Naisilla taas tukka voi olla prinsessamainen huntu, eli vaikka persiiseen asti. En tiedä, miten siihen aikaan mitattiin miehelle sopiva hiusten pituus.
lovejesuschurch2 . tripod . com / jesus_pics / page_01 . htm
Täällä taas haukutaan meitä kuinka kurjia olemme kun olemme miehiemme vallassa ym.. heh eihän noita tekstejä lukiessa voi kun vain nauraa!! Kaikkea te luulettekin meistä! Osa teksteistä sellaista soopaa, että hohhoijjakkaa!
jolla ei ole koskaan omaa rahaa kaikki pitää pyytää mieheltä ja sanoa mihin menee. Vaimno saa poistua kotoa vain rylle seuroihin ja lasten ja etenkin niiden pienimpien kanssa että mies saa sen aikaa ottaa päiväunia. kun palaa seuroista pitää hänen tehä lennossa ruoka ja palvella miestä kuin kuningasta. Tämä nainen on itse kertonut että karkaa vielä joku päivä kotoa johonkin vaikka sitten ilman vaatteita ja rahaa. sillä ei ole mitään ihmisarvoista elämää mies määrää kaikesta. Synnyttämässä saa käydä ja vielä pitäisi monesti kun on iso mittari miehelle että lapsia on vain tosi paljon. sanokaaa ja naurakaa miten tahansa mutta näitä ääripäitä on vielä lestadiolaisessa tapakulttuurissa jokseenkin paljon. vaikka monella onkin toisin mutta älkää unohtakonäitä.
että saatte käyttää kultakoruja vaikka ne on raamatussa kielletty.
Lisäksi raamatussa on kielletty koreisiin vaatteisiin pukeutuminen, mutta vl:t pukeutuvat kyllä viimeisimmän muodin mukaan.
Miksi näin?
Ehkä ahdistuneet lahkolaiset ajattelevat, että nainen on heti huoran näköinen, jos meikkaa tai värjää hiuksensa.
Nuo lestojen väitteet ovat ehkä perua näistä kohdista:
Ensimmäinen kirje korinttilaisille 11
14. Eikö itse luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkät hiukset, se on hänelle häpeäksi;
15. ja että jos vaimolla on pitkät hiukset, se on hänelle kunniaksi? Sillä ovathan hiukset annetut hänelle hunnuksi.
(Päinvastoin naisen kauniit pitkät hiukset ovat suotavia, värjäystä ei kielletä.)
Matteus 5:33 - 5:37
33. Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: ' Älä vanno väärin' , ja: ' Täytä Herralle valasi' .
34. Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
35. älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;
36. äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;
37. vaan olkoon teidän puheenne: ' On, on' , tahi: ' ei, ei' . Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
(Ihminen ei siis voi tahdollaan vaihtaa hiustensa väriä siten, että ne todella muuttaisivat aitoa väriään.)