"Väärällä" alalla työskentely tuntuu estävän tehokkaasti työnsaannin omalta alalta
Valmistuin tuossa muutama vuosi sitten ja en heti työllistynytkään omalle alalleni. No, tyhmänä menin sitten uskomaan väitteet siitä, että kaikki työkokemus on arvokasta (ja parempi kuin jäädä työttömäksi) ja menin töihin täysin eri alalle.
Ja kappas vaan, nyt huolestuttavasti näyttää siltä, että en enää kelpaakaan oman alani töihin, kun työkokemus on "väärältä" alalta.
Kommentit (58)
Ei kannata huolestua, mikä tahansa työ on työnantajien silmissä parempi kuin mitään tekemättömyys. Työpaikkoja hakiessasi kerrot hakemuksessa, että olet nyt koulutusta vastaamattomissa töissä, koska sopivaa koulutusta vastaavaa työtä ei ole vielä löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että väärällä alalla työskentely heikentäisi mahdollisuuksia saada oman alan töitä, jos vertailukohtana on työttömyys. Tietysti oman alan työkokemus on se paras vaihtoehto, mutta uskomatonta, jos työttömyys olisi se toiseksi paras.
Oman kokemukseni mukaan järkevintä on hakeutua oman alan töihin vaikka väkisin. Vaikka sitten työkkärin rekrykoulutusten kautta jos ei muuten. Työttömyyskään ei ole ongelma, jos se ei ole kestänyt pitkään eli yli vuotta.
Täysin alaan liittymätön työ syö myös mahdollisuuksia kouluttautua ja kehittyä. Kahdeksan tunnin työpäivien ja työmatkojen jälkeen pitäisi ähertää hakemuksia, kehittää osaamistaan sun muuta. Käytännössä se ei olenkaan niin helppoa.
Taitaa ongelma olla siinä, että väärän alan töissä ei jakseta yhtä aktiivisesti etsiä oman alan töitä ja sinne jäädään vuosiksi. Kyllä ura lähtee kehittymään samaa tahtia oli väärissä töissä tai työttömänä sen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata huolestua, mikä tahansa työ on työnantajien silmissä parempi kuin mitään tekemättömyys. Työpaikkoja hakiessasi kerrot hakemuksessa, että olet nyt koulutusta vastaamattomissa töissä, koska sopivaa koulutusta vastaavaa työtä ei ole vielä löytynyt.
Tämähän on täyttä pötyä. Sanon kokemuksen syvällä rintaäänellä. Työnantajat ei halua palkata työnhaussa epäonnistuneen kuuloista hakijaa. He haluavat kilpailukykyisen yksilön.
Jos hakemuksessa tuo mitenkään esille, ettei pärjää työnhaussa omalla alalla, ei ainakaan saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi samalla tavalla! Uskoin väitteet "töitä saa todennäköisemmin kun on jo töissä, aivan sama missä töissä " Eipä pitänyt paikkaansa. Eivät insinööri töiden työnantajat kiinnostuneet minusta yhtään sen enempää vaikka olin siivooja tai puhelinmyyjä.
Ei varmasti. Tuossa tapauksessa tekemäsi työt nähdään kunnianhimon ja itsensä arvostamisen puutteena.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ongelma olla siinä, että väärän alan töissä ei jakseta yhtä aktiivisesti etsiä oman alan töitä ja sinne jäädään vuosiksi. Kyllä ura lähtee kehittymään samaa tahtia oli väärissä töissä tai työttömänä sen ajan.
Tämä ei tutkitusti ole totta. Väärän alan työ myös hankaloittaa tehokasta työnhakua ja verkostoitumista. Asiaa on tutkittu.
Huhhuh. Ompa katkeraa porukkaa. Kyllä ne muunkin alan työt voivat auttaa pääsemään eteenpäin uralla, mutta usein näillä "jumiutuneilla" ihmisillä on asenne, että "minä olen täydellinen, lähes Nobel-palkinnon arvoinen nero, mutta tyhmät työnantajat eivät sitä tajua". Puhun kokemuksesta, itsekin tein valmistumisen jälkeen muiden alojen töitä ennen kuin pääsin omalle alalle. Samalla yhdistelmällä kuin joku muukin täällä eli oma ala on insinööri ja sitten oli myyjänä. Mitä tein?
Vastaus: Aloitin systemaattisen projektin päästäkseni myynti-isinööriksi. Ensimmäisenä ilmoittauduin kansalaisopistossa saksan alkeiskurssille (tätä ennen kielitaitona vain englanti), kävin avoimessa yliopistossa oman alani kursseja, jotta näin, mitkä asiat ovat muuttuneet, seurasin LinkedInissä ja muissa kanavissa kiinnostavia alan yrityksiä ja henkilöitä sekä KOMMENTOIN heidän postauksiaan fiksulla tavalla. Ryhdyin myös pitämään blogia, jossa analysoin ajankohtaisia teknis-taloudllisia asioita.
Kun hain töitä, kirjoitin suoraan hakemukseeni, että "minulla on insinöörin tutkinto ja olen kokenyt myyjä. Olen myynyt tuotteita X Y:n euron arvosta sekä kuluttaja- että yritysasiakkaille. Olisin teille erinomainen myynti-isinööri, sillä hallitsen saksan kielen ja saksankieliset maat ovat teidän julkisten tilinpäätöstietojenne ja esitteidenne mukaan päävientialue. Lisäksi olen analysoinut saksankielisten alueiden vientimahdollisuuksia blogissani, joka löytyy osoitteesta U."
Eli siis personoin heille ratkaisun ja tarjosin itseäni. Laitoin myös maininnan siitä, että voin tarvittaessa tehdä töitä myös puhtaalla provisiopalkalla (olin säästänyt puolen vuoden menoja vastaavan summan myyjän työssä) ja tarvittaessa myös laskutuspalvelun kautta. Tarjosin itseni töihin siis nollariskillä.
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Myös vaikka työskentelisi omalla alan sisällä, jumissa olet loppuikäsi niissä hommissa mitä teit ekana. Ja julkiselta ei yksityiselle pääse. Yksityiseltä ehkä pääsee julkiselle.
Ihan sontaa kaikki nää lässytykset kuinka kaikki työkokemus on tärkeetä yms.
Kaikki on tärkeää, jos koulutuksesi on matalan palkkatason yksinkertaisiin suorittaviin tehtäviin. Muussa tapauksessa neuvon noudattaminen sysää sivuraiteelle.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Ompa katkeraa porukkaa. Kyllä ne muunkin alan työt voivat auttaa pääsemään eteenpäin uralla, mutta usein näillä "jumiutuneilla" ihmisillä on asenne, että "minä olen täydellinen, lähes Nobel-palkinnon arvoinen nero, mutta tyhmät työnantajat eivät sitä tajua". Puhun kokemuksesta, itsekin tein valmistumisen jälkeen muiden alojen töitä ennen kuin pääsin omalle alalle. Samalla yhdistelmällä kuin joku muukin täällä eli oma ala on insinööri ja sitten oli myyjänä. Mitä tein?
Vastaus: Aloitin systemaattisen projektin päästäkseni myynti-isinööriksi. Ensimmäisenä ilmoittauduin kansalaisopistossa saksan alkeiskurssille (tätä ennen kielitaitona vain englanti), kävin avoimessa yliopistossa oman alani kursseja, jotta näin, mitkä asiat ovat muuttuneet, seurasin LinkedInissä ja muissa kanavissa kiinnostavia alan yrityksiä ja henkilöitä sekä KOMMENTOIN heidän postauksiaan fiksulla tavalla. Ryhdyin myös pitämään blogia, jos
Hieno tarina, mutta en kehtaisi mainostaa minkään kielen hallitsemista alkeiskurssin enkä jatkokurssienkaan perusteella. Olen itse opiskellut ranskaa kuusi vuotta enkä siltikään voisi laittaa, että hallitsen ranskan kielen.
Työkokeiluja eri aloilta. En työllistynyt omalle alalle, vaan koulusta suoraan työttömäksi. Nyt on vaikea saada töitä tai hakea uudelle alalle. N29
Useimmat työnhakuneuvot sopivat ainoastaan matalan palkkatason työnhakijoille.
Ei yrityksen päällikkötason tehtäviä jaeta soittelemalla yrityksiin.
Kannattaa muistaa se fakta että työntekijä on useimmalle työnantajalle vain välttämätön paha ja kulu, johon ei kannata sitoutua, ja se työntekijä on aina vaihdettavissa, tulijoita on oven takana. Sama ideologia kannattaa sisäistää myös työntekijän. Työnantaja on vain välttämätön paha johon ei kannata sitoutua, ja tarvittaessa se kannattaa vaihtaa tilaisuuden koittaessa parempaan. Sopivasti kauhun tasapainon ylläpito, niin työmarkkinat ei vääristy jatkossa, kuten nyt on päässyt käymään.
Tuon takia jotkut lykkäävät valmistumista kunnes saavat sen oman alan työpaikan. Jos joutuu tekemään jotain hanttihommia odotellessa niin on syytä harkita kannattaako siitä kertoa CV:ssä. Jos on vielä kirjoilla amk:ssa tai yliopistossa niin ei tule aukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lisäkoulutusta olet hankkinut tuon muutaman vuoden väärän alan työrupeaman aikana?
Miksi pitäisi hankkia lisäkoulutusta, kun on jo se koulutus? Ei työnantajat sitä katso vaan sitä, missä on töissä. Mieluummin ottaa jonkun vastavalmistuneen kuin väärällä alalla työskentelevän.
Koulutus vanhenee kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on täyttä pötyä. Sanon kokemuksen syvällä rintaäänellä. Työnantajat ei halua palkata työnhaussa epäonnistuneen kuuloista hakijaa. He haluavat kilpailukykyisen yksilön.
Jos hakemuksessa tuo mitenkään esille, ettei pärjää työnhaussa omalla alalla, ei ainakaan saa töitä.
Onko parempi muka näyttää siltä ettei pärjää missään työnhaussa? :D Mikä kokemus sinulla on, oletko hakija vai rekrytoija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus: Aloitin systemaattisen projektin päästäkseni myynti-isinööriksi. Ensimmäisenä ilmoittauduin kansalaisopistossa saksan alkeiskurssille (tätä ennen kielitaitona vain englanti), kävin avoimessa yliopistossa oman alani kursseja, jotta näin, mitkä asiat ovat muuttuneet, seurasin LinkedInissä ja muissa kanavissa kiinnostavia alan yrityksiä ja henkilöitä sekä KOMMENTOIN heidän postauksiaan fik
Kaikella kunnioituksella, en lähtisi mihinkään työhön pelkällä provisiopalkalla. Tämä ei ole mikään banaanivaltio.
Ei Suomesta tunnu saavan töitä edes se kuuluisa insinööri.
Muualle vaan niin pitäisi helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Myös vaikka työskentelisi omalla alan sisällä, jumissa olet loppuikäsi niissä hommissa mitä teit ekana. Ja julkiselta ei yksityiselle pääse. Yksityiseltä ehkä pääsee julkiselle.
Yksityiseltä ei todellakaan pääse julkiselle. Todennäköisesti toisin päin paljon paremmin, jos siis on tehnyt samanlaisia töitä kuin yksityisellä tehdään. Julkisella on paljon kaikenlaisia byrokratian rattaiden pyörittämistehtäviä, jotka ovat niin kaukana liike-elämän tarpeista. Julkiselle puolelle poikkeuksetta pääsyvaatimuksena kokemus julkishallinnossa toimimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lisäkoulutusta olet hankkinut tuon muutaman vuoden väärän alan työrupeaman aikana?
Miksi pitäisi hankkia lisäkoulutusta, kun on jo se koulutus? Ei työnantajat sitä katso vaan sitä, missä on töissä. Mieluummin ottaa jonkun vastavalmistuneen kuin väärällä alalla työskentelevän.
Juuri tällä asenteella päättyy moppaamaan lattioita.
Enemmän siinä tienaan kuin oman alan akateemisessa matalapalkkatyössä.