"Väärällä" alalla työskentely tuntuu estävän tehokkaasti työnsaannin omalta alalta
Valmistuin tuossa muutama vuosi sitten ja en heti työllistynytkään omalle alalleni. No, tyhmänä menin sitten uskomaan väitteet siitä, että kaikki työkokemus on arvokasta (ja parempi kuin jäädä työttömäksi) ja menin töihin täysin eri alalle.
Ja kappas vaan, nyt huolestuttavasti näyttää siltä, että en enää kelpaakaan oman alani töihin, kun työkokemus on "väärältä" alalta.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat työnhakuneuvot sopivat ainoastaan matalan palkkatason työnhakijoille.
Ei yrityksen päällikkötason tehtäviä jaeta soittelemalla yrityksiin.
Tai mennä Keilarantaan soittelemaan pörssiyritysten ovikelloja 🤣!
Tulin kysymään teiltä ostopäällikön tai ostojohtajan paikkaa 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Myös vaikka työskentelisi omalla alan sisällä, jumissa olet loppuikäsi niissä hommissa mitä teit ekana. Ja julkiselta ei yksityiselle pääse. Yksityiseltä ehkä pääsee julkiselle.
Ihan sontaa kaikki nää lässytykset kuinka kaikki työkokemus on tärkeetä yms.
Kaikki on tärkeää, jos koulutuksesi on matalan palkkatason yksinkertaisiin suorittaviin tehtäviin. Muussa tapauksessa neuvon noudattaminen sysää sivuraiteelle.
Siksi TE- toimiston ja kuntakokeilun palvelut ovat täysin väärä paikka koulutetuille työnhakijoille.
Vierailija kirjoitti:
Parempi siis odottaa 10 vuotta työttömänä että saa oman alan paikan kuin että tekee 10 vuotta töitä väärällä alalla ennen kuin saa sen saman työn
Ei se noin mene. Joka vuosi valmistuu kouluista tuoreita työnhakijoita uusilla tiedoilla jotka ajavat työttömäksi jääneiden ohitse. Laman aikaan valmistuminen työttömäksi on pahinta mitä voi työuralle sattua.
Muistan 1990-luvun laman aikaan valmistuneiden monen työuran tyssänneen alkuunsa. Osalle kävi hyvin jos oli valmis lähtemään vaikka ulkomaille töihin muutamaksi vuodeksi niin että pääsi ainakin tekemään oman alansa töitä.
Jos työnantaja joutuu valitsemaan kahdesta hakijasta joista toinen on työssä ja toinen työtön niin valinta kohdistuu lähes aina työssä olevaan. Työttömyyden katsotaan olevan valinta ja pitkäaikaistyöttömän osaaminen häviää parissa vuodessa jonka jälkeen hänen arvonsa työmarkkinoilla on nolla.
Ei muunlainen kokemus varmaan sinänsä estä työllistymistä, mutta kun täydellisiä yli-ihmisiä on joka tehtävään satoja: täydellinen täsmäkoulutus, täydellinen täsmäosaaminen ilman aukkoja. Ei kelpaa mutta ei ole kelpaamattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Myös vaikka työskentelisi omalla alan sisällä, jumissa olet loppuikäsi niissä hommissa mitä teit ekana. Ja julkiselta ei yksityiselle pääse. Yksityiseltä ehkä pääsee julkiselle.
Ihan sontaa kaikki nää lässytykset kuinka kaikki työkokemus on tärkeetä yms.
Kaikki on tärkeää, jos koulutuksesi on matalan palkkatason yksinkertaisiin suorittaviin tehtäviin. Muussa tapauksessa neuvon noudattaminen sysää sivuraiteelle.
Siksi TE- toimiston ja kuntakokeilun palvelut ovat täysin väärä paikka koulutetuille työnhakijoille.
Lähihoitajakoulutusta olisi tarjolla ja tuo paikallinen ammattikoulu tarjoaa täydennyskoulutusta.
Kyllä siinä yliopistokoulutettu työnhakija pyörittelee epäuskoisena silmiään suu auki hämmästyksestä.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että väärällä alalla työskentely heikentäisi mahdollisuuksia saada oman alan töitä, jos vertailukohtana on työttömyys. Tietysti oman alan työkokemus on se paras vaihtoehto, mutta uskomatonta, jos työttömyys olisi se toiseksi paras.
Työnantajat on tyhmiä ja lyhytnäköisiä. Onneksi nykyinen työnantajani arvostaa multitaskaamistani.
Ei täällä saa töitä kuin suhteilla.
Vierailija kirjoitti:
Samat kokemukset. Olen aivan loistava myyjä. Olen työskennellyt useissa vähittäismymälöissä ja myös isommissa tavarataloissa. Perus tuntipalkka 10v. kokemuslisillä, eikä voi siitä enää nousta.
Harmi juttu vaan että olen oikeasti koulutukseltani insinööri. Ilman työkokemusta en tule koskaan saamaan oman alan töitäkään.
Vastauksessa 28 olikin myynti-insinööri. Jos et ole kokeillut hakea teknisten firmojen myyntiin, niin siinä olisi sinulle hyvä tilaisuus. Sinulle on etua että koulutuksen kautta sinulla on teknistä osaamista, vaikket niitä töitä olekaan tehnyt. Tuolla lailla voisit päästä omalle alalle, vaikkakaan et ehkä ensimmäisenä niihin sen alan koulutusta vastaaviin rooleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lisäkoulutusta olet hankkinut tuon muutaman vuoden väärän alan työrupeaman aikana?
Miksi pitäisi hankkia lisäkoulutusta, kun on jo se koulutus? Ei työnantajat sitä katso vaan sitä, missä on töissä. Mieluummin ottaa jonkun vastavalmistuneen kuin väärällä alalla työskentelevän.
Joo tässä on myös sitä suomalaista asennevammaa nähtävissä, eräskin rekrypäällikkö huuteli "siitä ja siitä" firmasta ei tule kukaan meille töihin.
Tämä aiheuttaa juuri sen, että sitten pysytään työttömänä, eikä voida mennä vaikka siivoojaksi tai vahtimestariksi, kun se vain heikentää niitä oikeita työllistymismahdollisuuksia.
Minulle ehdotettiin palkatonta työkokeilua vajaakuntoisten työpajalta, kun korona-aikana oli vaikeuksia löytää töitä. Nyt vaikuttaa siltä, että tuo merkintä "työ"historiassa on haitaksi työnhaussa. En olisi halunnut sinne työkokeiluun mennä. Nyt en kuitenkaan aio tuota työkokeilua piilotella työnhaussa, koska työkkärin tantta niin kovasti sitä painotti minulle. Ollaan sitten työttömänä "vajaakuntoisen" leima työhistoriassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lisäkoulutusta olet hankkinut tuon muutaman vuoden väärän alan työrupeaman aikana?
Miksi pitäisi hankkia lisäkoulutusta, kun on jo se koulutus? Ei työnantajat sitä katso vaan sitä, missä on töissä. Mieluummin ottaa jonkun vastavalmistuneen kuin väärällä alalla työskentelevän.
Joo tässä on myös sitä suomalaista asennevammaa nähtävissä, eräskin rekrypäällikkö huuteli "siitä ja siitä" firmasta ei tule kukaan meille töihin.
Tämä aiheuttaa juuri sen, että sitten pysytään työttömänä, eikä voida mennä vaikka siivoojaksi tai vahtimestariksi, kun se vain heikentää niitä oikeita työllistymismahdollisuuksia.
Siivoojan töitä hakee töitä, joilla on alalle koulutus. Ei sinne muiden ole syytä tunkea.
Suomessa tosiaan leimaantuminen työhistorian kautta on yksi lukuisista ongelmista. Olemme saksalaisten tavoin todella kaavoihin kangistuneita. Nykymaailmassa menestyminen vaatii aivan toisenlaista mentaliteettia, joten ei ihme, että Suomi on talouskriisissä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ehdotettiin palkatonta työkokeilua vajaakuntoisten työpajalta, kun korona-aikana oli vaikeuksia löytää töitä. Nyt vaikuttaa siltä, että tuo merkintä "työ"historiassa on haitaksi työnhaussa. En olisi halunnut sinne työkokeiluun mennä. Nyt en kuitenkaan aio tuota työkokeilua piilotella työnhaussa, koska työkkärin tantta niin kovasti sitä painotti minulle. Ollaan sitten työttömänä "vajaakuntoisen" leima työhistoriassa...
Älä nyt herranjumala tuota merkintää CV:hen laita, jos vielä joskus meinaat oikeisiin töihin päästä!
Työkkärin tädit ei tiedä mistään mitään.
Mitenköhän monta paremminkoulutetun TE-toimiston asiakkaan uraa on tuhottu huonoilla neuvoilla?
Ihmisiä on pyritty sysäämään ihan minne tahansa mahdollisimman nopeasti, jotta on saatu tilastoja siivottua.
Kerran perkasin työhakemuksia. Olin todella ihmeissäni, että kuntouttavaa työtä mainostettiin CV:ssä.
Rupesin miettimään, mitä asiaa on kuntoutettu. Onko kyseessä toipuva alkoholisti, joka opettelee menemään klo 8 sovittuun työpisteeseen?
Minä tein "syrjähypyn" hoitoalalle, kun rupesi kestämään omalle alalle pääseminen takaisin työpaikan mentyä alta. Nyt on sitten lastenhoitajan leima otsassa, enkä todellakaan halua tehdä tätä hommaa! Vaan näyttää siltä, ettei muuta mahdollisuutta ole. Jos jotain työtä jostain viidakkorummun kautta tarjotaan, se on just tätä. Omia hommia en edelleenkään saa, vaikka jatkuva haku. Tuntuu, että oli suuri virhe tämä kurkistus muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Ompa katkeraa porukkaa. Kyllä ne muunkin alan työt voivat auttaa pääsemään eteenpäin uralla, mutta usein näillä "jumiutuneilla" ihmisillä on asenne, että "minä olen täydellinen, lähes Nobel-palkinnon arvoinen nero, mutta tyhmät työnantajat eivät sitä tajua". Puhun kokemuksesta, itsekin tein valmistumisen jälkeen muiden alojen töitä ennen kuin pääsin omalle alalle. Samalla yhdistelmällä kuin joku muukin täällä eli oma ala on insinööri ja sitten oli myyjänä. Mitä tein?
Vastaus: Aloitin systemaattisen projektin päästäkseni myynti-isinööriksi. Ensimmäisenä ilmoittauduin kansalaisopistossa saksan alkeiskurssille (tätä ennen kielitaitona vain englanti), kävin avoimessa yliopistossa oman alani kursseja, jotta näin, mitkä asiat ovat muuttuneet, seurasin LinkedInissä ja muissa kanavissa kiinnostavia alan yrityksiä ja henkilöitä sekä KOMMENTOIN heidän postauksiaan fik
Vierailija
Hieno tarina, mutta en kehtaisi mainostaa minkään kielen hallitsemista alkeiskurssin enkä jatkokurssienkaan perusteella. Olen itse opiskellut ranskaa kuusi vuotta enkä siltikään voisi laittaa, että hallitsen ranskan kielen.
Tässä juuri näkyy tämä suomalaisten vaatimattomuus; jos kieltä ei hallitse natiivitasolla ja osaa jokaista kieliopin koukeroa vähintään yhtä hyvin kuin syntyperäinen, ei sitä CV:hen voi laittaa. Kuule, jo niiden perusteiden hallinnalla pääsee pitkälle, vaikka et voisikaan jotain businessneuvottelua käydä ko. kielellä. Usein ne toiset eivät hallitse edes sitäkään vähää. Jo se vähäkin osaaminen auttaa vastapuolen ymmärtämisessä, vaikka ne neuvottelut käytäisiinkin esimerkiksi englanniksi.
Tai mennä Keilarantaan soittelemaan pörssiyritysten ovikelloja 🤣!