Tiesittekö että hoitoalan pakolliset koulutukset tehdään omalla ajalla?
Niin, otsikossa oleellinen.
Iso liuta koulutuksia joita uusittava määrävuosittain ja niihin ei saa työaikaa! Esihenkilö sanoo että kyllä jossain välissä ehtii (ei ehdi) ja esimerkiksi iso lääketentti jonka lukuaika on 4-6h, ei saa lukea työajalla. Vaan omalla ajalla. Tällekään asialle ei liitot ole saaneet mitään aikaan, vaan heidän mielestään työnantaja päättää saako työaikaa vai ei. Se nyt on selvää, ettei muihin tuoreimpiin ihan konkreettisesti hoitoon liittyviin koulutuksiin ehdi. Tieto kun muuttuu matkalla ja moni asia on eri lailla kuin valmistuessa pari vuosikymmentä sitten.
Kertaillaan vuosi toisensa jälkeen samoja tietoturva yms höpöjuttuja.
Jos sinun alallasi on jokin pakollinen lisäkoulutus, teetkö sen omalla vai palkallisella ajalla?
Kommentit (38)
Ehkä olen turhan tunnollinen opiskelemaan tentteihin, kun useampi on täällä tunnustanut, ettei käy läpi matskuja vaan suorittaa ainoastaan tentit. Kyllähän sitä tosiaan voisi mennä kylmiltään tenttimään ja sitten vain kerrata ne osiot, joita ei läpäissyt.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen turhan tunnollinen opiskelemaan tentteihin, kun useampi on täällä tunnustanut, ettei käy läpi matskuja vaan suorittaa ainoastaan tentit. Kyllähän sitä tosiaan voisi mennä kylmiltään tenttimään ja sitten vain kerrata ne osiot, joita ei läpäissyt.
Useampi täällä tais sanoa, et ne läpäisee, jos osaa työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-6 tuntia lukemista ei ole mikään iso määrä. Helpollahan sinä pääset, tosin veikkaan että luet vähän ja hitaasti etkä siitäkään tajua kuin pienen murto-osan.
Tietenkin ne tehdään omalla ajalla, jos ei muuta ole TES:ssä sovittu. Vattuakos meille valitat, valita liittoosi ja tehkää asialle jotain. Sen takia ammattiliitto on olemassa, koska tuo "paikallinen sopiminen" ei näy onnistuvan.
En tiedä mistä tentistä ap puhuu, mutta juuri uusin LOVe-lupani ja 4-6 tuntia olisi ehkä riittänyt yhteen moduuliin. Tenttejä oli yhteensä kuusi plus kahdet lääkelaskut: lääkeopin perusteet, kivunhoito, IV-lääkkeet ja infuusiot, rokotukset, PKV-lääkkeet ja verensiirrot. Pelkästään lääkeopin perusteissa oli muistaakseni joku 15 erillistä osiota.
Olen suht nopea lukemaan - minulla meni diojen läpikäyntiin yleensä puolet arvioidusta ajasta - ja silti s
Tuohon olisi saanut meidän hyvinvointialueella käyttää ainakin 8h työaikaa. Ja saa suorittaa osissa, ei ole pakko kaikkea tehdä kerralla, tai no riippuu ehkä vähän yksikön käytännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei kuitenkaan ole LOVe-tenttejä järjestävien tahojen mukaan tarkoitus, että ne vaan käytäisiin tenttimässä, vaan idea olisi se asioiden kertaaminen. Mutta toki jos osaa asiansa niin ne materiaalit on varsin nopea kahlata läpi silmäillen onko jotain uutta tai kerrattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on huolestuttavaa, jos et läpäise tenttiä lukematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei kuitenkaan ole LOVe-tenttejä järjestävien tahojen mukaan tarkoitus, että ne vaan käytäisiin tenttimässä, vaan idea olisi se asioiden kertaaminen. Mutta toki jos osaa asiansa niin ne materiaalit on varsin nopea kahlata läpi silmäillen onko jotain uutta tai kerrattavaa.
Ja tän takia ois tietenkin järkevää työnantajalta antaa siihen työaikaa. Jos lukeminen pitäisi tehdä kokonaan omalla ajalla, niin tietenkin monet menee vaan kokeilemaan tenttimistä lukematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niitäkin nykyään, jotka ei meinaa päästä läpi sitten millään. Varsinkin lähihoitajissa. Terkuin yksi ison organisaation LOVe-pääkäyttäjä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että itsekin olisin läpäissyt tentit yhtään lukematta. En välttämättä kuitenkaan haluaisi olla sellaisen hoitajan potilaana, joka ei silloin tällöin kertaa asioita vaan suhtautuu tentteihin puhtaasti pakollisena asiana eikä mahdollisuutena oppia ja kehittyä.
Tiesittekö, että osa saa 400€ opintotukea ja osa saa samalla 1400€ työttömyyyskorvausta? Koulussa vaan sanotaan, että jokainen huolehtii omista tuista. Perussuomalainen jää kakkossijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että itsekin olisin läpäissyt tentit yhtään lukematta. En välttämättä kuitenkaan haluaisi olla sellaisen hoitajan potilaana, joka ei silloin tällöin kertaa asioita vaan suhtautuu tentteihin puhtaasti pakollisena asiana eikä mahdollisuutena oppia ja kehittyä.
Minullekin tää koulutusvastaisuus on ihan outo ilmiö. Itse olen huvikseen joskus lueskellut niitäkin materiaaleja jotka ei ole itselle pakollisia, koska ei oppi ojaan kaada jne. No, toki ymmärrän jos on muutenkin tosi kuormittunut työn takia niin ei vaan jaksa, mutta ei aina ole kyse siitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että osa saa 400€ opintotukea ja osa saa samalla 1400€ työttömyyyskorvausta? Koulussa vaan sanotaan, että jokainen huolehtii omista tuista. Perussuomalainen jää kakkossijalle.
Ei niitä työttömyyskorvauksia ja työttömyyskorvauksella opiskelua myönnettäessä kyllä puoluekantaa kysellä. Ihan saa perussuomalaiset opiskella työttömänä samoilla ehdoilla kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tän takia ois tietenkin järkevää työnantajalta antaa siihen työaikaa. Jos lukeminen pitäisi tehdä kokonaan omalla
Työn kannalta on olennaisempaa osata kuin vaatia työaikaa sen opettelemiseen, mistä jo saa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen niin, että menen ja teen tentin, joka osoittaa että osaan työhöni kuuluvat asiat. Suurin osa näistä on kuitenkin ns pysyviä asioita. En koe, että nämä lukemiset isommin kehittäisi.
Kouluttaudun ja opettelen uutta kyllä mielelläni, mutta en halua käyttää tällaisiin materiaalin lukemisiin koulutuspäiviä. Meillä koulutuksiin pääsee melko hyvin ja lisäksi on verkkokoulutuksia. Koulutukset on toki työaikaa.
Kuulostaa ihan samalta kuin jotkut turhat korttikoulutuksetkin. Se joka moisia haluaa saa myös maksaa niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten nämä hoitoallla olevat ovat päästäneet asiat tällaisiksi, lopetttakaa tuo älkääkä suostuko tuollaiseen, täysi palkka tai en mene, näin itse tekisin ja ihan sama antaa sitten vaikka potkut jos tekijöitä on muka liikaa....luulen, että eivät voi laittaa ketään pihalle, että hyvät mahdollisuudet pitää puoliaan.
Tämäpä! Hoitoalalla oleva kaveri valittaa, miten vain osalla kollegoista on lääkeluvat kunnossa ja on usein vuoronsa ainoa, jolla ne on. Ja kiroilee myös uusiessaan niitä aina omalla ajalla.
Jättäisi tekemättä, heilläkin on jatkuva pula henkilökunnasta.
No näin ajattelin itse toimia. Tämä omalla ajalla pakollisten koulutusten uusiminen kun tuli yllätyksenä työnantajaa vaihtaessa, edellinen tarjosi muutaman koulutuspäivän vuodessa johon nuokin sisältyi, sekä muita oikeasti työnteon kannalta hyviä koulutuksia. Palkkaero ei niin paljon ole kiitos verotuksen, ettäkö viitsisi sitten ilmaiseksi olla hyödyllinen työntekijä. Mulle käy vähempi vastuu sitten.
Ja kyllä, pääsen love-tentin ekalla läpi laskuja myöten, mutta tykkään silti oman ammattitaitoni takia oikeasti lukea ja kerrata sen materiaalin sillä moni sisältö on sellainen jota en tarvitse omassa työssä ja pääsee näin unohtumaan. Enkä tarvitse siihen 30h vaan se 4h riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-6 tuntia lukemista ei ole mikään iso määrä. Helpollahan sinä pääset, tosin veikkaan että luet vähän ja hitaasti etkä siitäkään tajua kuin pienen murto-osan.
Tietenkin ne tehdään omalla ajalla, jos ei muuta ole TES:ssä sovittu. Vattuakos meille valitat, valita liittoosi ja tehkää asialle jotain. Sen takia ammattiliitto on olemassa, koska tuo "paikallinen sopiminen" ei näy onnistuvan.
En tiedä mistä tentistä ap puhuu, mutta juuri uusin LOVe-lupani ja 4-6 tuntia olisi ehkä riittänyt yhteen moduuliin. Tenttejä oli yhteensä kuusi plus kahdet lääkelaskut: lääkeopin perusteet, kivunhoito, IV-lääkkeet ja infuusiot, rokotukset, PKV-lääkkeet ja verensiirrot. Pelkästään lääkeopin perusteissa oli muistaakseni joku
Minulle työnantaja maksoi hygieniapassin. Love suoritetaan työajalla ja lukemiseen saa käyttää 4 tuntia työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikkapa rokotukset, jotka eivät kuulu omaan työhöni - ei välttämättä menisi tentti lukematta läpi ekalla yrityksellä.
Meillä on kyllä ihan määritelty paljonko saa käyttää työaikaa/lääketentti. Joillekin se annettu aika riittää, toisille tietysti ei, riippuu vähän. Monihan pääsee ne läpi lukemattakin, mutta hyvä olisi silti käydä ne materiaalit läpi ihan kertauksen vuoksi. Aina siellä joku asia on joka ei ole niin hyvässä muistissa.