Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesittekö että hoitoalan pakolliset koulutukset tehdään omalla ajalla?

Vierailija
01.02.2024 |

Niin, otsikossa oleellinen.

Iso liuta koulutuksia joita uusittava määrävuosittain ja niihin ei saa työaikaa! Esihenkilö sanoo että kyllä jossain välissä ehtii (ei ehdi) ja esimerkiksi iso lääketentti jonka lukuaika on 4-6h, ei saa lukea työajalla. Vaan omalla ajalla. Tällekään asialle ei liitot ole saaneet mitään aikaan, vaan heidän mielestään työnantaja päättää saako työaikaa vai ei. Se nyt on selvää, ettei muihin tuoreimpiin ihan konkreettisesti hoitoon liittyviin koulutuksiin ehdi. Tieto kun muuttuu matkalla ja moni asia on eri lailla kuin valmistuessa pari vuosikymmentä sitten. 

Kertaillaan vuosi toisensa jälkeen samoja tietoturva yms höpöjuttuja. 

Jos sinun alallasi on jokin pakollinen lisäkoulutus, teetkö sen omalla vai palkallisella ajalla? 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä aihe kiinostaa?

Vierailija
2/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, meilläkin iso määrä pakollisia verkkokoulutuksia vuosittain mutta kaikki tehdään työajalla, kyseessä kiinteistöalan iso toimija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala. Tentin ja kouluttauden työajalla. Lääketenttiin ei ole mun tarvinnut lukea. Töissä olen katsonut missä materiaali on jos sitä tarvitsee. Just olin kolmen päivän haavanhoitokoulutuksessa työajalla. 

Vierailija
4/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-6 tuntia lukemista ei ole mikään iso määrä. Helpollahan sinä pääset, tosin veikkaan että luet vähän ja hitaasti etkä siitäkään tajua kuin pienen murto-osan.

Tietenkin ne tehdään omalla ajalla, jos ei muuta ole TES:ssä sovittu. Vattuakos meille valitat, valita liittoosi ja tehkää asialle jotain. Sen takia ammattiliitto on olemassa, koska tuo "paikallinen sopiminen" ei näy onnistuvan.

Vierailija
5/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4-6 tuntia lukemista ei ole mikään iso määrä. Helpollahan sinä pääset, tosin veikkaan että luet vähän ja hitaasti etkä siitäkään tajua kuin pienen murto-osan.

Tietenkin ne tehdään omalla ajalla, jos ei muuta ole TES:ssä sovittu. Vattuakos meille valitat, valita liittoosi ja tehkää asialle jotain. Sen takia ammattiliitto on olemassa, koska tuo "paikallinen sopiminen" ei näy onnistuvan.

En tiedä mistä tentistä ap puhuu, mutta juuri uusin LOVe-lupani ja 4-6 tuntia olisi ehkä riittänyt yhteen moduuliin. Tenttejä oli yhteensä kuusi plus kahdet lääkelaskut: lääkeopin perusteet, kivunhoito, IV-lääkkeet ja infuusiot, rokotukset, PKV-lääkkeet ja verensiirrot. Pelkästään lääkeopin perusteissa oli muistaakseni joku 15 erillistä osiota.

Olen suht nopea lukemaan - minulla meni diojen läpikäyntiin yleensä puolet arvioidusta ajasta - ja silti sanoisin koko materiaalin lukemisen vieneen sellaiset 25-30 tuntia.

Vierailija
6/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä tentistä ap puhuu, mutta juuri uusin LOVe-lupani ja 4-6 tuntia olisi ehkä riittänyt yhteen moduuliin. Tenttejä oli yhteensä kuusi plus kahdet lääkelaskut: lääkeopin perusteet, kivunhoito, IV-lääkkeet ja infuusiot, rokotukset, PKV-lääkkeet ja verensiirrot. Pelkästään lääkeopin perusteissa oli muistaakseni joku 15 erillistä osiota.

Olen suht nopea lukemaan - minulla meni diojen läpikäyntiin yleensä puolet arvioidusta ajasta - ja silti s

Olen tehnyt tämän kokonaisuuden useamman kerran ja en ymmärrä miten lukemiseen voi käyttää 30 tuntia jos ylipäätään tekee hoitotyötä.

Rokotusosio(todella helppo, vaikka ei rokottaisi työssään), kivunhoito, lääkelaskut ja perusteet pitäisi mennä läpi jokaiselta sairaanhoitajalta koska tahansa. Tunnin verran katsoin yövuorossa tuota materiaalia viimeksi. Ei ongelmia tentissä.

Vierailija
7/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sos.puolella ainakin apotit, lääkkeenantokoulutukset, ea:t,  ja muut päivitykset tehdään työajalla

Vierailija
8/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suht nopea lukemaan - minulla meni diojen läpikäyntiin yleensä puolet arvioidusta ajasta - ja silti s

Eli jos sinä käytät lukemiseen 25-30 tuntia, niin se tulisi olla työaikaa? 

Vierailija
9/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työnantajan pitäisi kustantaa työntekijän ammattitaitonsa ylläpito? Eihän se ole kustantanut alkuperäistä tutkintoa tai mitään muutakaan opiskelua.

Ja olen siis itsekin työntekija IT alalla, mutta ihan vapaaehtoisesti omalla ajalla koitan pysyä kehityksen kärryillä.

Vierailija
10/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ammattitaidon ylläpito kuuluu ihan meillä muillakin vapaa-ajalla suoritettavaksi. Tosin esim minulla siinä hyvä työnantaja että mahdollistaa jopa 20% työajasta käytettäväksi erikseen sopien ammattitaidon kehittämiseen, mutta eihän tuo riitä nykyaikana joten vapaa-ajalla on opiskeltava.

Vierailija
11/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Sukulaisia on hoitoalalla ja on ollut puhetta aiheesta. 

Itse saan opiskella työajalla (enkä vain saa, vaan olen velvoitettu siihen). Tosi epäreiluilta kuulostaa nuo hoitoalan käytännöt. 0

Vierailija
12/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suht nopea lukemaan - minulla meni diojen läpikäyn

En oleta, että työnantajalta saisi viikon työaikaa lukemiseen, mutta edes yksi tai puolikas työpäivä kelpaisi kyllä. Tai sekin auttaisi, että tentit saisi suorittaa erillisinä kertoina, jolloin ei yhdellä kertaa tarvitsi lukea kaikkia eri moduulien materiaaleja.

Se on kuitenkin työnantajan etu, että luvat ovat voimassa, joten luulisi jokaisen työnantajan viiden vuoden välein pystyvän antamaan työntekijöilleen sen yhden kouluttautumispäivän. 

Vierailija
13/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantajan pitäisi kustantaa työntekijän ammattitaitonsa ylläpito? Eihän se ole kustantanut alkuperäistä tutkintoa tai mitään muutakaan opiskelua.

Ja olen siis itsekin työntekija IT alalla, mutta ihan vapaaehtoisesti omalla ajalla koitan pysyä kehityksen kärryillä.

Noilla lääkehoito todistusten uusinnoilla ei ole mitään tekemistä kehityksessä mukana olemisessa, samat kerrataan/ tehdään 3-5v välein.  

Vierailija
14/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä tehdään töissä, jossei aikaa löydy vaadi sitä.

Vierailija
15/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten nämä hoitoallla olevat ovat päästäneet asiat tällaisiksi, lopetttakaa tuo älkääkä suostuko tuollaiseen, täysi palkka tai en mene, näin itse tekisin ja ihan sama antaa sitten vaikka potkut jos tekijöitä on muka liikaa....luulen, että eivät voi laittaa ketään pihalle, että hyvät mahdollisuudet pitää puoliaan.

Vierailija
16/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävää kuinka monen mielestä on ok tehdä pakollisia koulutuksia omalla ajalla. Olen julkisella sektorilla ja koulutukset on työaikaa. Ja itse asiassa omaehtoiseen koulutukseen voi käyttää kuukausittain 2 tuntia työaikaa. 

Vierailija
17/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusin lupani vähän ennen joulua, en käyttänyt siihen yhtään ylimääräistä aikaa. Tentti vain osoittaa sen, että osaan työni, ei sitä varten ollut tarpeen ryhtyä viikkokaupalla lukemaan.

Vierailija
18/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen

Jos luvat ei ole voimassa, voi palkkaa laskea (TES sallii tämän). Vain työnantajan edellyttämä erityisosaaminen opiskellaan työaikana, perusosaamisen ylläpito kuuluu tekijälle itselleen.

Hygieniapassi opiskellaan ja suoritetaan jo ennen töihinmenoa, ei sielläkään työnantaja ole maksamassa.

Vierailija
19/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan lukenut näihin lääketentteihin. Olen päässyt aina ekalla läpi. Meillä ongelmana pikemminkin se, ettei koulutuksia järjestetä tai niistä ei ainakaan meille työntekijöille paljon ilmoitella. Joskus jotkut pomon lempityöntekijät niihin pääsevät.

Vierailija
20/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten nämä hoitoallla olevat ovat päästäneet asiat tällaisiksi, lopetttakaa tuo älkääkä suostuko tuollaiseen, täysi palkka tai en mene, näin itse tekisin ja ihan sama antaa sitten vaikka potkut jos tekijöitä on muka liikaa....luulen, että eivät voi laittaa ketään pihalle, että hyvät mahdollisuudet pitää puoliaan.

Tämäpä! Hoitoalalla oleva kaveri valittaa, miten vain osalla kollegoista on lääkeluvat kunnossa ja on usein vuoronsa ainoa, jolla ne on. Ja kiroilee myös uusiessaan niitä aina omalla ajalla.

Jättäisi tekemättä, heilläkin on jatkuva pula henkilökunnasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme