Miksi niin moni mekko on jotain keinokuitua?
Haluaisin löytää luonnonkuitua olevan mekon. Kyseessä ole mitkään etikettijuhkat vaan ihan perusmekko kevään ja kesän juhliin, esimerkiksi synttäreille.
Kommentit (98)
Olen joo huomannut saman myös niissä juhlamekoissa. Minulla tosin oli viime kesänä yksissä häissä pellavamekko mitä lainasin siskolta. Sitä en tiedä mistä oli ostettu.
Nykyään ei enää jakseta silittää, joten suositaan sileänä pysyviä keinokuituja. Lisäksi materiaalina halvempaa kuin luonnonkuidut.
Googleta pellava tai puuvillamekko. Itse en niitä huoli. Venyy ja rypistyy. Ei kiitos.
Juhlamekon ompelu on hitaampaa ja näin ollen kalliimpaa mitä "laatikkomekon". Ja tähän kun lisätään se, että luonnonkuidut ovat kalliimpia mitä polyesteri, niin pellavaisen juhlamekon valmistus tulee niin kalliiksi etteivät ne menisi kaupaksi, joten niitä ei kannata edes valmistaa.
Jos joku haluaa sellaisen, ja on varaa maksaa, niin ompelijalla pystyy teettämään juuri sellaisen mekon kuin itse haluaa. Ompelija auttaa myös mekon ideoinnissa/suunnittelussa jos on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Juhlamekon ompelu on hitaampaa ja näin ollen kalliimpaa mitä "laatikkomekon". Ja tähän kun lisätään se, että luonnonkuidut ovat kalliimpia mitä polyesteri, niin pellavaisen juhlamekon valmistus tulee niin kalliiksi etteivät ne menisi kaupaksi, joten niitä ei kannata edes valmistaa.
Jos joku haluaa sellaisen, ja on varaa maksaa, niin ompelijalla pystyy teettämään juuri sellaisen mekon kuin itse haluaa. Ompelija auttaa myös mekon ideoinnissa/suunnittelussa jos on tarvetta.
Toisaalta se juhlavuus käsitteenä on aika suhteellinen. Ei sille ole mitään tarkkaa määritelmää eikä ole mitään yksiselitteistä vastausta, mikä tekee mekosta juhlavan. Toki esimerkiksi suunnittelijat voi olla sitä mieltä että mekon leikkaus ja malli.
Esim. lyocell, tencel, viskoosi, modaali eivät ole keinokuituja vaan selluloosakuituja. Eli luontoperäisiä. Myös materiaaleina miellyttäviä.
Polyester on halpaa ja kulutusta kestävää. Mutta kyllä aika paljon ja helposti löytyy nykyään viskoosia ja modaalia.
Puuvilla ei ole erityisen juhlava materiaali.
Kalliiden materiaalien massamarkkinat taas ovat pienet, joten niitä löytyy helpommin netistä kuin kivijalkamyymälöistä, joissa on aina suht pieni valikoima.
Ostin Suomesta Finlaysonin mekon aitoa puuvillaa ja kaunis.
Halpaa, helppohoitoista ja näin kustannus tehokasta valmistaa.
Sitä naiset oikeasti ostavat, eivät mitään luonnonkuitua.
Luonnostahan se raakaöljykin on peräisin, josta polyester ja muut muovit tehdään :D
Tekokuidut laskeutuvat kauniimmin, ovat kevyempiä ja kiiltävämpiä (juhlallisempia) kuin arkisemmat puuvilla tai pellava. Silkki on myös juhlavan näköinen materiaali, mutta kallista kuin mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. lyocell, tencel, viskoosi, modaali eivät ole keinokuituja vaan selluloosakuituja. Eli luontoperäisiä. Myös materiaaleina miellyttäviä.
Tekokuituja kuitenkin, vaikka raaka-aineena onkin selluloosaa.
Muuntokuitu on oikea nimitys näille.
Minä ostan nykyään aina puuvilla- tai pellavavaatteita. Ovat kalliimpia mutta hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tekokuidut laskeutuvat kauniimmin, ovat kevyempiä ja kiiltävämpiä (juhlallisempia) kuin arkisemmat puuvilla tai pellava. Silkki on myös juhlavan näköinen materiaali, mutta kallista kuin mikä.
Kiiltävä juhlallista?
No, asiasta voi varmasti olla montaa mieltä. Itse määrittelen juhlallisuuden eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekokuituja kuitenkin, vaikka raaka-aineena onkin selluloosaa.
Eettisempää ainakin kuin puuvilla.
Esim. Zalandossa on tällä hetkellä tarjolla 2440 mekkoa joiden materiaali on 100 % silkkiä, pellavaa tai puuvillaa.
Luulisi löytyvän edes yksi sopiva mekko..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiiltävä juhlallista?
No, asiasta voi varmasti olla montaa mieltä. Itse määrittelen juhlallisuuden eri tavoin.
Esim. 99 % linnan juhlissa nähdyistä iltapuvuista oli kiiltäviä. Se on mielestäni kohtalaisen juhlallinen tilaisuus. Sekoitatko nyt kiiltävän kimaltavaan tai ajattelet jotain muovista kiiltoa?
Etsimällä löytyy kyllä öljyttömiä vaatteita, mutta ei mistään pikamuotikaupasta.
Polyesteri on halpaa. Siinä syy.