Onko normaalia käytöstä 13-vuotiaille lapsille?
Tapasimme kaukaiset sukulaiset ensimmäistä kertaa, tulivat meille perheenä kylään. Perheessä oli kaksi lasta, molemmat noin 13v. Kun tulivat ovesta sisään taloomme, eivät katsoneet meitä päin, eivät tervehtineet vaikka tervehdimme heitä. Sitten heidän vanhempansa sanoivat lapsilleen että "No kertokaas teidän nimet, keitä te olette", seurasi hiljaisuus ja lapset katselivat kenkiään ja toisiaan ja melkein kääntyivät ympäri, ihankuin olisivat todella ujoina ja noloina. Lopulta ne vanhemmat sanoivat näiden lastensa etunimet.
Onko tuo normaalia tuon ikäisille lapsille, että ns. sosiaalien normien mukaisia käytöstapoja ei vielä ole? Tuntuu vähän epäkohteliaalta, ettei toisten luo kylään tullessa edes hymyillä ja katsota silmiin saatika tervehditä tai uskalleta sanoa edes omaa nimeä itse.
Kommentit (26)
Normaalia tuossa iässä. Ja kaukaiset sukulaiset ensimmäistä kertaa, joten ihan odotettavissa tuollainen käytös. Teini-iässähän kaikki on noloa ja hävettävää, varsinkin tuollaiset sosiaaliset tilanteet. Tietysti myös luonnekysymys, kuinka ulospäin suuntautunut olet.
Hirveää kuinka kauan elämästä menee hukkaan, ennen kuin saa itse valita seuransa.
Aika normaalia, jos teinejä ei ole sosiaalistettu. Tällaisia perheitä on, joiden lasten ainoat perheen ulkopuoliset ihmissuhteet ovat mummo, pappa ja koulukaverit.
Jos perheenne oli vähän outo? Rumia tai hullun näköisiä.
On todella kummallista, jos tuon ikäinen ei uskalla sanoa nimeään, kun sitä joku ystävällinen sukulainen kysyy.
Kohtelias vanhempi olisi esitellyt ihan itse lapsensa, ja jos lapset olisivat tottuneet vanhempiensa tukeen jännittävissä tai hankalissa tilanteissa niin ehkä jäätyisivät vähemmän herkästi, hymy tai katsekontakti voisi onnistua.
Vierailija kirjoitti:
On todella kummallista, jos tuon ikäinen ei uskalla sanoa nimeään, kun sitä joku ystävällinen sukulainen kysyy.
Eihän sukulainen kysynyt, vaan vanhemmat tuuppasi ekstradille.
Eihän kukaan puolisoaankaan esittele että "sanopas nyt nimesi", vaan että "tässä on puolisoni Pekka".
Vierailija kirjoitti:
Eihän se nuori tiedä onko sukulainen ystävällinen oikeasti.
Luojan kiitos ei ole teidän luonna tarvinnut vierailla.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia tuossa iässä. Ja kaukaiset sukulaiset ensimmäistä kertaa, joten ihan odotettavissa tuollainen käytös. Teini-iässähän kaikki on noloa ja hävettävää, varsinkin tuollaiset sosiaaliset tilanteet. Tietysti myös luonnekysymys, kuinka ulospäin suuntautunut olet.
Normaalia toki. Mutta aivan yhtä normaalia on hyviä käytöstapoja opettavassa perheessä se, että siitä huolimatta vaaditaan tervehtimään.
Et ole sosiaalisesta jännityksestä kuullut? Sitä on ihmisillä ja varsinkin nuorilla melko paljon.
Ehkä itse voisit harjoitella empatiaa?
Suomessa aivan normaalia. Todella monessa muussa maassa nuoret kykenevät kyllä ihan normaalisti olemaan tavallisissa sosiaalisissa tilanteissa.
Mä teen asiakaspalvelutyötä terveydenhuoltoalalla ja kohtaan päivittäin just jotain 12-15-vuotiaita teinejä ja huomaa kyllä eron, että jotkut ovat tosi nohevia ja omatoimisia ja jotkut eivät vastaa edes yksinkertaisiin kysymyksiin, kuten "kertoisitko syntymäpäiväsi?". Sitten huoltaja vastaa näihin kysymyksiin. Ihan kuin se teini ei ymmärtäisi suomen kieltä.
Kun mun siskopuoli oli joku 14-15-vuotias, ei hän uskaltanut edes tehdä Mäkkärin kassalla tilausta.
Vierailija kirjoitti:
Hirveää kuinka kauan elämästä menee hukkaan, ennen kuin saa itse valita seuransa.
Vain suomalainen voi ajatella noin. Moukkaa kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se nuori tiedä onko sukulainen ystävällinen oikeasti.
Eihän se sukulainenkaan tiedä, ovatko ne teinit jotain hirviöitä vai eivät, ja silti uskaltaa kutsua heidät kotiinsa.
Christiiina kirjoitti:
Mä teen asiakaspalvelutyötä terveydenhuoltoalalla ja kohtaan päivittäin just jotain 12-15-vuotiaita teinejä ja huomaa kyllä eron, että jotkut ovat tosi nohevia ja omatoimisia ja jotkut eivät vastaa edes yksinkertaisiin kysymyksiin, kuten "kertoisitko syntymäpäiväsi?". Sitten huoltaja vastaa näihin kysymyksiin. Ihan kuin se teini ei ymmärtäisi suomen kieltä.
Terveydenhuoltoalalla, mutta sosiaalinen ahdistuneisuus on ihan vierasta? Mitä ajattelet että huoltajan pitäisi tehdä, jättää mykistynyt lapsi yksin pulaan niin että paine varmasti kasvaa niin että seuraavalla kerralla lapsi ei edes uskalla paikalle?
Tiedän (itsekin terveydenhuoltoalalla, itse asiassa nuorten mt-työtä tekevänä) että ahdistuneisuutta/jännittämistä/pelkoja hoidetaan altistamalla - mutta suunnitelmallisesti sopivina askelmina ja tukien ja tsempaten!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa aivan normaalia. Todella monessa muussa maassa nuoret kykenevät kyllä ihan normaalisti olemaan tavallisissa sosiaalisissa tilanteissa.
Varmaan ihan totta
Vierailija kirjoitti:
Jos perheenne oli vähän outo? Rumia tai hullun näköisiä.
Taisi se vierailijaperhe olla vähän outo. Ulkonäköä en halua edes kuvitella.
Teinit taantuvat.
En kyllä marsittaisi tuolla tyylillä teinejä riviin tervehtimään aikuisille tulleita vieraita.
Meno oli kuin 50-luvun Suomisen perheessä tai sitten olet 0/5 provo.