Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kuulemma sovi hoitoalalle kun olen liian kiltti ja empaattinen

Vierailija
30.01.2024 |

Kuinka paljon ala sitten vaatii kovuutta ja kylmäpäisyyttä?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltti ja empaattinen ei tarkoita automaattisesti kynnymattoo joka ei pärjää tiukassa paikassa.

Vierailija
22/25 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Olen itsekin kiltti ja empaattinen ja hoitoalalla.

Miinukset:

Hoitajista pulaa, joustan liikaa, ettei työkaverit ja työnantaja jää pulaan.

Hoidettavat ovat välillä todella ilkeitä. Tekevät valituksia, koska heillä itsellään on paha mieli ja haluavat siirtää sitä eteenpäin. En osaa olla välittämättä.

Kilpailu ja toisten arvostelu hoitajien kesken

Plussat:

Kohtaan asiakkaat myötätunnolla ja saan siitä kiitostakin, tämä auttaa jaksamaan.

Ihmisläheinen työ.

Olet ihana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kiltti ja empaattinen ilman rajoja ei kestä alalla.

Se ei tarkoita että pitäisi olla kova ja ilkeä vaan sitä, että tunnistaa  omat rajansa. 

Hoitoalalla joutuu kokemaan ja näkemään paljon melko rankkoja asioita. Ei se ole mitään sisar-hento-valkoinen liihottelua ja viileän lohduttavan käden asettamista potilaan kuumalle otsalle. 

Itse reilun 30 vuoden kokemuksella voisin kertoa heistä jotka lyövät, raapivat, potkivat, uhkailevat. Ja omaisista jotka huutavat ja haukkuvat ja nimittelevät. Sinun on osattava luovia tässä ja pystyä pitämään omat rajasi asiallisesti paljonko ja mitä otat vastaan. Ei ole varaa romahtaa ja rynnätä vessaan itkemään.

Sitten on heitä, onneksi valtaosa jotka ovat asiallisia ja jopa todella mukavia ymmärtäväisiä ja kivoja.

Joutuu näkemään myös kärsimystä ja kipua jolle ei voi tehdä mitään. On asioita jotka on tehtävä vaikka miten vaikealle tuntuisi. Joutuu valvomaan kuolevan vierellä, joutuu pesemään ja pukemaan vainajan. Heitäkin olen nähnyt jotka harjoitteluaikana eivät tätä kestä ja siihen loppuu se ura.

Hoitoala ei todellakaan ole ansarikukille, mutta vaatii toki empatiakykyä ja aitoa välittämistä. Jos ja kun kyynistyy, ei enää jaksa ja palaa loppuun.

Psykologian tohtori Tuija Turunen sanoo hyvin: "täytyy kyetä erottamaan omat tunteensa autettavan tunteista. Empatia on hyvä asia mutta sympatiaa tulisi välttää.  Hoitajan on tärkeä säilyttää oma ammatillinen etäisyytensä autettavan kokemiin ahdistaviinkin tapahtumiin. "

Vierailija
24/25 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitoala kiinnostaa niin älä jätä hakematta koulutukseen jos joku toinen väittää ettet sovi alalle noista syistä. 

Vierailija
25/25 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. En kestänyt kuin vuoden.

Mä vasta harkitsin asiaa, mutta sain tutulta hoitajalta täystyrmäyksen.

Ap

Älä kuuntele sitä. Voi jopa olla, että tämä tuttu hoitaja on itse se, joka ei sovi alalle, vaan aiheuttaa kollegoille ja potilaille harmaita hiuksia. Eikös alalle ole edelleen soveltuvuuskokeet? Siellä sitten arvioivat, sovitko vai et. Empaattinen hoitaja tai lääkäri on kultakimpale.