Vakava masennus ja toimintakyky
Olen työterveyslääkärin ja psykiatrin mukaan vakavasti masentunut. En ole eri mieltä, väsymys on valtava ja mieliala alavireinen. Luonteeltani olen melko rauhallinen, kyyninenkin, mutta esimerkiksi huumorintaju on vielä tallella.
Joka aamu nousen töihin, tulen kotiin tekemään kotitöitä ja nukkumaan. En jaksaisi nähdä ketään tai lähteä mihinkään. Työ on hektistä lapsiryhmässä tehtävää vuorovaikutustyötä, tiukka aikataulu, henkilöstöpula ja resurssipula. Vastuu painaa. Työstä kadonnut mielekkyys.
Miten te muut vakavasti masentuneet oireilette, mitä jaksatte tai ette jaksa tehdä päivisin?
Kommentit (29)
Mulla myös masennus. Käyn osa-aikaisesti töissä, mutta tällä hetkellä sekin tuntuu liian raskaalta, koska olen niin väsynyt. Kotona on pyykki- ja tiskivuoret ja tiskit usein homeessa, syön vain valmiita mikroruokia, koska en jaksa tehdä ruokaa. Suihkussa jaksan käydä ehkä kahdesti viikossa ja hiukset pesen vain kerran viikossa. Peseytymättömyyden takia iho hautuu ja ainakin omasta mielestäni haisen, mutta en paljon jaksa välittää, vaikka teenkin ihmisläheistä työtä. Ennen työpäiviä heräilen usein öisin ja on vaikea saada unta. Masennuslääke ja unilääke on käytössä. Missään terapiassa en jaksaisi tällä hetkellä käydä. Kaikki energia menee töissä käymiseen, kaiken ylimääräisen olen karsinut.
Onko vatsaoireita? Ei kuulosta yhtään vakavalta masennukselta. Yks päihdelääkäri sanoi mulle joskus et jos on vakava masennus niin ilme on aina sama. Ei hymyä, ei huumorintajua jne.
Mut tsemppiä työpäiviin!
Mulla on mennyt myös toimintakyky. Tää on helvettiä
Vierailija kirjoitti:
Minulla päivät vaihtelee. Olen toisinaan aikaansaava, toisinaan makaan vaan. Käyn myös töissä.
Onko se masennusta vai uupumusta?
Itsellä kans.
Mut mä vaan teen.
Itsellä myös kasvatustyönja koko ajan ryhmät vaihtuu. Tykkään juu, mutta kuormitun. On kiin hektistä. Pitää olla kiinni hetkessä.
Se on tavallaan juurikin hienoa ja toisaalta niin vaativaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla päivät vaihtelee. Olen toisinaan aikaansaava, toisinaan makaan vaan. Käyn myös töissä.
Onko se masennusta vai uupumusta?
Itsellä kans.
Mut mä vaan teen.
Itsellä myös kasvatustyönja koko ajan ryhmät vaihtuu. Tykkään juu, mutta kuormitun. On kiin hektistä. Pitää olla kiinni hetkessä.
Se on tavallaan juurikin hienoa ja toisaalta niin vaativaa.
Miten sä jaksat vaihtuvia ryhmiä? Masennus vie ainakin multa muistia. Unohtelen asioita, ei ryönamtaja oikein jaksa kohta katsoa tätä mun touhua. Joku vitamiini?
Mulla vakava masennus ja epätodellista oloa. Pysähtyneisyyttä kesken työpäivän, saatan itkeä salaa. Pelkään tulevaa. Pelkään koko ajan että saan potkut.
Minä olin hektisessä sairaalamaailmassa, minulla oli uni- ja muistiongelmia, en jaksanut vapaa-ajalla kuin olla yksin, en nähdä ystäviä. Olin aina ahdistunut, kiukkuinen. Sitä en tietenkään voinut työpaikalla näyttää. En jäänyt sairauslomalle, koin ettei se olisi auttanut perusongelmassani. Tajusin olevani äärimmäisen introvertti, senhän tiesin jo nuorena mutta uravalinta jotenkin ajautui ihmisten pariin. Päätin sinnitellä loppuvuodet, vasta nyt hiljattain jäätyäni eläkkeelle palaudun hiljalleen omaksi tasapainoiseksi itsekseni. Ala jossa olisin voinut olla yksinäni rauhassa olisi sopinut minulle, mutta etätyömahdollisuuksia ei juuri ollut nuoruudessani. Kadun nyt vain sitä, etten jaksanut pitää huolta ihmissuhteista vuosikausiin, nyt on jo osittain liian myöhäistä.
Ei ole yhtä tapaa sairastaa vakavaa masennusta. Olen sairastanut elämässäni yhden vakavan masennusjakson. Itselläni tämä ilmeni valtavana väsymyksenä ja nukuin lähestulkoon kaksi viikkoa. Nukkumisen myötä ahdistus kävi niin sietämättömäksi, että jouduin pakottaaan itseni ylös. Pystyin juuri ja juuri pysymään valveilla tv:tä katsellen. Toipuminen vei useita viikkoja.