Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapset viedään päiväkotiin ilman autoa?? 4-vuotias ja vauva!

Vierailija
30.01.2024 |

Miten olisi helpoin kulkea päiväkotimatka (reilu 1 km) 4-vuotiaan ja vauvan kanssa? Matka ei ole kovin pitkä mutta kuitenkin niin pitkä (ja sisältää ylämäen), että juuri 4 vuotta täyttänyt usein hyytyy. 

lähdemmekö vaan niin aikaisin että on varaa välillä makoilla ja kiukutella kadulla jos kävely ei suju vai millä kulkupelillä olisi paras? 

Kommentit (550)

Vierailija
361/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan autoile kilometrin matkaa?? Rattaat, seisomalauta, pulkka, pyörä tai istuin aikuisen pyörään tai kärri. Tai entäs vauva rattaissa ja isompi lapsi aikuisen hartijoille istumaan.

Vierailija
362/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se 4v. pitäisi viedä päiväkotiin jos äiti on vauvan kanssa kotona?

Jokaisella lapsella on oikeus saada varhaiskasvatus riippumatta siitä, ovatko vanhemmat kotona vai eivät. Varhaiskasvatus on erottamaton osa lapsen koulutuspolkua siinä missä esi- ja alkuopetuskin.

T: vakaope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeus saada varhaiskasvatusta? Isoissa, ylisuurissa ryhmissä vaihtuvien aikuisten ja erityistarpeisten lasten kanssa?

Miten lapsen oikeus omiin vanhempiin ja kiireettömään lapsuuteen?

Vierailija
364/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hienoa te nykyvanhemmat kuvittelette, että varhaiskasvatus oikein on? Liian pienillä resursseilla toteutettua lasten säilömistä useammissa paikoissa. Jos on mahdollista hoitaa omaa lastaan kotona, niin tehkää niin. Se maksaa kyllä itsensä takaisin jatkossa.

Vierailija
365/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hienoa te nykyvanhemmat kuvittelette, että varhaiskasvatus oikein on? Liian pienillä resursseilla toteutettua lasten säilömistä useammissa paikoissa. Jos on mahdollista hoitaa omaa lastaan kotona, niin tehkää niin. Se maksaa kyllä itsensä takaisin jatkossa.

Jotkut on niin onnekkaita, ettei tarvitse asua pk-seudulla, vaan voi asua kaupungissa jossa tosiaan on tarjolla varhaiskasvatusta. Vauva on toki minunkin mielestäni liian pieni siihen, mutta 4-vuotias on jo sen ikäinen että vähintäänkin joku kerho olisi hyvä olla. Kerhotoiminta vaan on ajettu aika alas kun se päiväkodin varhaiskasvatus on nykyään tarjolla kaikille ja on perheiden kannalta joustavampi vaihtoehto kuin kerho. 

Vierailija
366/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Taitaa olla, että et itse viitsi. Kauhistuttaa tulevaisuus.

Vierailija
367/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon nelivuotiaan hyytyminen kilometrin matkalla on hälyttävää! Älä missään nimessä hanki mitään helpottavia apuvälineitä tai kyytejä, vaan nosta lapsen fyysistä kuntoa.

Lapsuuden ja nuoruuden aikana kasvatetaan se lihassolumäärä, jolla loppuelämä eletään. Samoin luuston tiheys määräytyy pitkälti nuoruusiässä. Heikko fyysinen kunto tulee tulevaisuudessa olemaan yksi eniten ihmisten elinikää lyhentävä asia.

Ei tässä varmaan puhuttukaan fyysisestä hyytymisestä... 

Vierailija
368/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot varmaan YH-äiti ja periaatteessa työtön..Mä ratkaisin ongelman niin että muutin lähemmäs päiväkotia ihanaan kunnan vuokra asuntoon..Lapsillakin on sitten omat huoneet isoina..Toisessa huoneessa on nyt mun tatskayritys! Oon myös kampaaja.

Vierailija
369/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella lapsella on oikeus saada varhaiskasvatus riippumatta siitä, ovatko vanhemmat kotona vai eivät. Varhaiskasvatus on erottamaton osa lapsen koulutuspolkua siinä missä esi- ja alkuopetuskin.

Ja veronmaksajat kustantavat!

Vierailija
370/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mä jouduin jo neljävuotiaana kävelemään neljä kilometriä ja hyvin se meni. Kyllä nelivuotias vähintään tuon kilometrin jaksaa kävellä.

Niin jaksaa varmasti, mutta yleensä aamut on aikataulutettuja eikä välttämättä ole aikaa edetä nelivuotiaan tahtotilan mukaisesti. 

Vierailija
371/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä oli noin kilometri päiväkotiin, lapsilla neljä vuotta ikäeroa ja aina Ilman autoa päiväkotiin. Minulle tämä oli periaatekysymys, minulla oli taloudellisesti hyvin varaa autoon. päiväkodilta oli noin 300 m minun töihin.  Ulkoilin lasten kanssa päivittäin ja päiväkotimatka oli heistä aivan normaalia taittaa jalan. Kulkuvälineenä käytimme pulkkaa, potkuria, polkupyöriä, jos oli mahdollista , enimmäkseen kävelimme. Leikimme kaikenaisia leikkejä ja keskustelimme. Hyvä hetki seurustella lasten kanssa. Minusta olisi ollut stressaavanpaa pakata lapset autoon niin lyhyen matkan vuoksi.

Sehän on helppoa jos työpaikka on noin lähellä. Monella alkaa päiväkodilta vielä 30 min-60 min työmatka, niin aikataulut on vähän erilaiset.

Vierailija
372/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas. Meidän nelivuotias käveli aikoinaan kymmeniä kilometrejä kanssamme ulkomaan ja kotimaan matkoilla, toki levättiin välillä. Ja päiväkotiin 1,5 km / suunta. Nykyään kävelee lähikouluun 3 km / suunta. Monia kyllä kuskataan autolla, mutta se on lapsen kunnolle ja aivoille karhunpalvelus. 

Vierailija
373/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on kunnan järjestämä palvelu. Tämä on täysin ulkoistettu kotoa missä ennen lapsi sai eväät tulevaisuutta varten.

Vierailija
374/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot varmaan YH-äiti ja periaatteessa työtön..Mä ratkaisin ongelman niin että muutin lähemmäs päiväkotia ihanaan kunnan vuokra asuntoon..Lapsillakin on sitten omat huoneet isoina..Toisessa huoneessa on nyt mun tatskayritys! Oon myös kampaaja.

Kaiken ratkaisee kun hoitaa tuon yh pois kuviosta.

Vierailija
375/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on teillä ongelmat? Eikö nyt vaan voi jotain vankkureita tai rattaita hankkia. Ja itsekin asun taajaman ulkopuolella. Käve-käve 🤣🤣

Vierailija
376/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Tämä ei voi olla oikea aloitus.

Vierailija
377/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikkopyörä, lapsi ja vauva (kaukalossa) kyytiin. Tai 4v kärryihin ja vauva kantoliinaan. Tai tuplakärryt. 1km on kyllä pitkähkö kahden kanssa, joten välineurheilu helpottaa.

Vierailija
378/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Tämä ei voi olla oikea aloitus.

Epätodellisia ovat mielestäni ennemminkin nämä vastaukset. 

Vierailija
379/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällein Kuopion korkeudella naurattaa tuo rattaiden seisomalauta. Kevyempi olisi kantaa tai vaikka kierittää se lapsi hoitoon kuin yrittää lumisilla teillä saada sellainen pienipyöröinen lauta lastin kanssa liikkeelle. 

Jaa minä kyllä Kuopion korkeudella käytin seisomalautaa todella paljon. Täällä on yleensä kadut tosi hyvin aurattu. Jos ei ole niin sit se pulkka. Tai polkupyörä + kärry. Ei ole tarvinnut autoa käyttää kilsan päiväkotimatkaan ikinä, helpompi ja nopeampi mennä muilla keinoin. 

Mitä se hyödyttää, jos kadut on hyvin aurattu, jos jalkakäytäviä ei ole? Ehkä siellä Kuopiossa on sen verran vähän liikennettä, että uskaltaa vauvan ja nelivuotiaan kanssa kävellä vaikka seisomalaudan kanssa kadulla. Täällä pk-seudulla ei uskalla.

Vierailija
380/550 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällein Kuopion korkeudella naurattaa tuo rattaiden seisomalauta. Kevyempi olisi kantaa tai vaikka kierittää se lapsi hoitoon kuin yrittää lumisilla teillä saada sellainen pienipyöröinen lauta lastin kanssa liikkeelle. 

Jaa minä kyllä Kuopion korkeudella käytin seisomalautaa todella paljon. Täällä on yleensä kadut tosi hyvin aurattu. Jos ei ole niin sit se pulkka. Tai polkupyörä + kärry. Ei ole tarvinnut autoa käyttää kilsan päiväkotimatkaan ikinä, helpompi ja nopeampi mennä muilla keinoin. 

Mitä se hyödyttää, jos kadut on hyvin aurattu, jos jalkakäytäviä ei ole? Ehkä siellä Kuopiossa on sen verran vähän liikennettä, että uskaltaa vauvan ja nelivuotiaan kanssa kävellä vaikka seisomalaudan kanssa kadulla. Täällä pk-seudulla ei uskalla.

Missä on niin paljon liikennettä, etteivät ihmiset uskalla kävellä kaduilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä