Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa koulupelkoista/kouluahdistunutta lukiolaista?

Vierailija
29.01.2024 |

Taustalla vuosien koulukiusaaminen. Poissaolot alkoivat ysillä, lukiossa tilanne alkuun parani, mutta nyt kolmannella luokalla pahentunut tosi paljon. Nuori käy lukion neljässä vuodessa ja aspergerin ja ADHD:n takia on kuntoutusrahalla. Se lopetetaan varmaan kohta, koska opinnot ei etene tarpeeksi nopeasti ilmeisesti. 

Nuorta ahdistaa kouluun meno niin paljon, että usein ei pysty lähteä. Koskahan pitää jo jäädä sairauslomalle. 

Ystäväni on lukion opettaja ja sanoi, että nämä poissaolijat on lukiossa todellinen ongelma, kouluahdistuneet kuulemma lisääntyneet tosi paljon ja koko ajan. Mikä näitä nuoria voisi auttaa, mitä voin äitinä tehdä? 

Psykan polin kontakti tuntuu aika turhalta, kuulumisia vaan juttelevat. Nuori tapaa etänä kuraattoria ja hänen kanssaan juttelee ahdistuksesta. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkunlainen etäopetus olisi paras vaihtoehto. Eikö Suomessa toimi joku nettilukio jossa ei ole läsnäolopakkoa muuta kuin kirjoituksissa? Jos etäopetus ei ole mahdollista, niin pystyykö siirtymään toiseen pienempään lukioon?

Vierailija
2/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusiko nuori alun alkaenkaan lukioon? Oliko muista vaihtoehdoista edes puhetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin 2005 (= tämän vuoden kolmas luokkalainen) syntynyt tarvitsee kuntousturahaa lukion käymiseen? Kouluhan on ilmainen.

Vierailija
4/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi käynyt lääkärissä? Ahdistukseen on lääkitystä saatavilla, josta oikeasti voisi olla apua.

Vierailija
5/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori halusi itse lukioon ja edelleen puhuu haluavansa käydä sen, mutta samaan aikaan ei pysty mennä sinne. On käyty lääkärissä ja aloitti juuri kaksi lääkettä. 

Kuntoutusraha on siitä syystä, että nuoren työ- ja toimintakyky laskenut ja on vakavassa riskissä romahtaa. Lukio on siis ns.ammatillista kuntoutusta nyt toimintakyvyn parantamiseksi/säilyttämiseksi. Nyt vaan ei juuri pysty enää mennä sinne ja olen aivan pulassa ja epätoivoinen. 

Vierailija
6/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori halusi itse lukioon ja edelleen puhuu haluavansa käydä sen, mutta samaan aikaan ei pysty mennä sinne. On käyty lääkärissä ja aloitti juuri kaksi lääkettä. 

Kuntoutusraha on siitä syystä, että nuoren työ- ja toimintakyky laskenut ja on vakavassa riskissä romahtaa. Lukio on siis ns.ammatillista kuntoutusta nyt toimintakyvyn parantamiseksi/säilyttämiseksi. Nyt vaan ei juuri pysty enää mennä sinne ja olen aivan pulassa ja epätoivoinen. 

Jospa uudet lääkkeet auttavat. Lisäksi olisi tärkeää saada hänet joka aamu kouluun. Viet vaikka itse sinne.

Vierailija
7/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalukio aikuisten kanssa, jossa kukaan ei jaksa työpäivän jälkeen kiusata

Vierailija
8/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin 2005 (= tämän vuoden kolmas luokkalainen) syntynyt tarvitsee kuntousturahaa lukion käymiseen? Kouluhan on ilmainen.

Tätä minäkin ihmettelen. Vanhemmat on elatusvelvollisuus ja koulu ilmainen. Mihin rahat menee? 

Vierailija
9/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuori tavannut psykiatria? Onko ADHD lääkitys ja sen lisäksi muuta lääkitystä? Psykologi? 

Vierailija
10/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä raha siihen romahtamiseen vaikuttaa? Mihin tuo raha menee? 

Vierailija
11/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vielä piti sanoa, että nettilukio on Mikkelissä ja kirjoitukset pitäisi käydä tekemässä siellä. Meillä ei ole autoa. En myöskään siis voi viedä nuorta lukioon. Olen ehdottanut saattamista, mutta siihen nuori ei suostu. Myös iltalukio sijaitsee pidemmällä, ei mene sinne edes busseja suoraan. Asumme pienessä kunnassa Uudellamaalla. 

Tietääkö joku sairausloman kriteereitä? Itse en tiedä ja mietin onko tilanne jo niin paha, että nuori olisi sairausloman tarpeessa. Entä millä tavoin tukea häntä menemään kouluun? 

Vierailija
12/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutusraha menee tyypillisesti mönkkäreihin, autoon, bensaan ja pelikoneisiin. 

Vierailija
13/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutusrahalla varmaan voi maksaa matkat Mikkeliin kirjoituksiin. 

Vierailija
14/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutusrahaa voisitte käyttää kuntouttamiseen. Nyt se menee johonkin viihteeseen?

Ostakaa terapiaa. Mikkelistä voi ottaa vaikka airbnb-kämpän kirjoitusten ajaksi. Tai sopia lähilukion kanssa, että tekee siellä. Sekin yleensä onnistuu. 

Vierailija
15/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vielä piti sanoa, että nettilukio on Mikkelissä ja kirjoitukset pitäisi käydä tekemässä siellä. Meillä ei ole autoa. En myöskään siis voi viedä nuorta lukioon. Olen ehdottanut saattamista, mutta siihen nuori ei suostu. Myös iltalukio sijaitsee pidemmällä, ei mene sinne edes busseja suoraan. Asumme pienessä kunnassa Uudellamaalla. 

Tietääkö joku sairausloman kriteereitä? Itse en tiedä ja mietin onko tilanne jo niin paha, että nuori olisi sairausloman tarpeessa. Entä millä tavoin tukea häntä menemään kouluun? 

Miten se sairausloma nuorta parantaa? Ei mitenkään. Päinvastoin kouluun on aina vaikeampi palata jos on pois sieltä. Tärkeintä on, että nyt käy siellä koulussa.

Vierailija
16/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa uudet lääkkeet auttavat. Lisäksi olisi tärkeää saada hänet joka aamu kouluun. Viet vaikka itse sinne.

Komppaan tätä. Itsellä oli nuorena sama tilanne. Se auttoi että joku kuskasi sinne kouluun ettei tarvinnut julkisilla mennä. Ja beetasalpaajista oli jonkinverran apua myös.

Vierailija
17/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nuori tavannut psykiatria? Onko ADHD lääkitys ja sen lisäksi muuta lääkitystä? Psykologi? 

On tavannut. On adhd-lääke ja mielialalääkkeet. Vielä ei apua. Psykologille ei päässyt, vaikka yritettiin sitä saada. 

- ap

Vierailija
18/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako hän varmasti kaikki tukimuodot mitkä ovat saatavilla? 

Kuten tossa on sanottukin jo kouluun meno on aina vain vaikeampaa jos jää vain kotiin. Sekin on hyvä jos menee edes yhdeksi tunniksi kouluun. Sinä tuet häntä siihen.

Miettisin vaihtoehtoa, että suorittaisi vain lukion kurssit (opettajien kanssa sovittaan etäkoulusta/itsenäisesti opiskelusta). Lapsesi saisi siis lukion päättötodistuksen ja voi hakea seuraavaan kouluun. Lieventyy ehkä ahdistus, kun ei ole kirjoituksista tulevaa jännitystä...

Vierailija
19/19 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos, en tiennytkään, että voi suorittaa vain lukion kurssit! Hänellä on nyt 98op suoritettuna ja nyt on tullut jokin stoppi.

Joku sanoi, että siellä koulussa on nyt vain käytävä, mutta tuo juuri on se ongelma, kun nuori ei pääse sinne ja minä en tiedä enää miten auttaa. Olen kuunnellut, tukenut, kannustanut, suuttunut, tsempannut ja antanut hänelle tilaa hoitaa sen itse, mutta mikään ei auta. Siksi juuri kyselenkin täältä, että miten hänet voi saada kouluun, kun olen jo epätoivoinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän