Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ottaa huomioon kun hakee virkaan?

Vierailija
29.01.2024 |

Kyseessä on kunnallinen virka. Olen toiminut melkein koko aikuisikäni yrittäjänä, joten työhakemusten tekeminen on jäänyt vähemmälle. Onko tässä jotain erityistä mitä tulisi huomioida? Valitaanko virkaan pätevin, vaatimukset täyttävä hakija? Kuinka paljon painoarvoa mahtaa olla muunlaisella kokemuksella työelämästä, jos itse virkaan liittyvää työkokemusta on vain alle vuosi? Entä hakemus? Kannattaako panostaa vapaamuotoiseen hakemukseen vai onko hyvä cv riittävä lyhyen saatekirjeen kanssa? 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellytettävät ja eduksi katsottavat asiat on varmasti mainittu hakuilmoituksessa. Kannattaa painottaa hakemuksessa niitä.

Virkaan on oltava muodollinen pätevyys.

Vierailija
2/7 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muodollisesti pätevin, mutta myös sopivuus ratkaisee. Itse hain rakennustarkastajaksi taannoin. Hakijoita oli 18 ja 4 haastateltiin. Minulla oli vuosien kokemus rakennusalalta. Tehtävään valittiin puoli vuotta sitten koulusta valittu tyttönen ja kokemusta oli lupasihteerin tehtävistä 4 kuukautta. Harkitsin valittamista päätöksestä, mutta työskentelin tuolloin sairaalassa insinöörinä. Hyvinvointialueen myötä olin sisäisesti hakenut päällikkötehtävää. Sain päällikkötehtävän ja palkka nousi melkein 2 tonnia, joten onneksi en saanut rakennustarkastajan virkaa. Siinä olisi kuitenkin ollut palkka vain pari satkua parempi kuin aikasemman viran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellytettävät ja eduksi katsottavat asiat on varmasti mainittu hakuilmoituksessa. Kannattaa painottaa hakemuksessa niitä.

Virkaan on oltava muodollinen pätevyys.

Minulla on vaadittava tutkinto kyllä. Työkokemuksesta on mainittu että tulisi olla riittävä työkokemus. Vaikea sanoa kuinka pitkää kokemusta edellytetään. 

Vierailija
4/7 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muodollisesti pätevistä sopivin valitaan. Työkokemus ja myös haastattelussa onnistuminen (henkilökohtaiset ominaisuudet) luonnollisesti vaikuttaa. Ei se eroa normaalista hakuprosessista käytännössä mitenkään. Paras ja sopivin valitaan.

Ja et hae virkaan vaan virkaa.

Vierailija
5/7 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkoihin on hyvin usein jo joku katsottuna. Esimerkiksi opetusalalla ei juuri koskaan oteta virkaan vierasta ihmistä, vaan talossa jo aiemmin sijaisena tai tuntiopettajana työskennellyt. Toisin kuin yksityisellä, virat on pakko panna hakuun silloinkin, kun valinta on jo käytännössä tehty. 

Vierailija
6/7 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävä voidaan valita virkaan. Hakemuksen täytyy merkitä kaikki ne tiedot, mitä hakuilmoituksessa edellytetään.

Vierailija
7/7 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen ja työkokemuksen lisäksi tai niiden ylitse ratkaisee "kokonaisvaikutelma". Vaikka olisi joku muu sinua enemmän työkokemusta alalta omaava, tunnettu hakija, mutta hänet halutaan syrjäyttää, voidaan sinut valita tuolla vaikutelmalla perustellen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan