Äänestätkö/äänestitkö taktisesti, miksi?
Mietin paraikaa äänestänkö taktisesti ehdokasta, jota en sinänsä eniten kannata. Mutta haluan häntä äänestämällä olla estämässä toisen ehdokkaan pääsyn toiselle kierrokselle.
Sinänsä ottaa päähän tulosennusteet, ne hajottaa mielestäni demokratian perusteita. Mitä mieltä te olette taktisesta äänestämisestä?
Kommentit (19)
Äänestän taktisesti Jussia koska haluan hänet presidentiksi.
Oli mulla taktiikka. Kopissa otin kynän ja piirsin ympyrään viitosen. Pettämätön taktiikka oli.
Mahtaa liitä vi*tuttaa kun tilanne nyt se että hän haukkunut toista ehdokasta niin paljon ettei itse saa enää yhtään ääntä.
Äänestin omaa suosikkiani, en taktikoinut.
Äänestän Haavistoa vaikka olen demari. Koska Jutalla ei ole mitään mahiksia.
Äänestän tavallaan taktisesti, mutta otan pienen riskin. Vasemmistolaisena en äänestä Litä.
En voi äänestää sitä ketä haluaisin, koska haluan vielä enemmän että eräs ehdokas ei pääse toiselle kierrokselle. Harmittaa mutta elämä on
En äänestänyt taktisesti. Äänestin henkilöä, joka mielestäni parhaiten soveltuisi presidentin tehtävään niin kokemuksensa kuin luonteensa perusteella. Ensimmäistä kertaa missään vaaleissa en äänestänyt "oman" puolueeni ehdokasta.
Asiasta voisi varmaankin kirjoittaa pitkällisemminkin, mutta demokratian kannalta on tosiaan mielestäni ongelmallista, etteivät äänestystulokset heijasta ihmisten todellisia preferenssejä. Asiaan puuttuminen on kuitenkin hankalaa esimerkiksi Arrow'n teoreeman ja siihen liittyvän GibbardSatterthwaiten teoreeman mukaan.
Äänestin mielestäni parasta ehdokasta. Illalla kaadan muumipappamukiin teetä ja katson kuinka käy.
Jussille meni ääni kuten olin alusta asti suunnitellut. On mielestäni paras vaihtoehto.
Olisin äänestänyt Haavistoa, vaikka se olisi saanut vain Antonion ja minun äänen.
Kyllä. Andersson olisi paras presidentti, mutta äänestin Haavistoa, jotta saadaan Harha-aho pysymään pois toiselta kiekalta. Tosin Harhis ei voi voittaa edes Rehniä toisella kierroksella, puhumattakaan Stubukasta tai Pekasta. Jos Harha pääsee kuitenkin tokalle, niin olen valmis äänestämään jopa kokkari-Alexia. Ketä tahansa kunhan n a t s i-aho ei pääse valtaan. Taistelkaa pahuutta vastaan!
En. Äänestin henkilöä, joka on älykäs eikä pelkää tuoda omia mielipiteitään esille. Soveltuva koulutus myös edellytys.
t. Ei lampaille
Vierailija kirjoitti:
En äänestänyt taktisesti. Äänestin henkilöä, joka mielestäni parhaiten soveltuisi presidentin tehtävään niin kokemuksensa kuin luonteensa perusteella. Ensimmäistä kertaa missään vaaleissa en äänestänyt "oman" puolueeni ehdokasta.
Rehnille meni ääni täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Andersson olisi paras presidentti, mutta äänestin Haavistoa, jotta saadaan Harha-aho pysymään pois toiselta kiekalta. Tosin Harhis ei voi voittaa edes Rehniä toisella kierroksella, puhumattakaan Stubukasta tai Pekasta. Jos Harha pääsee kuitenkin tokalle, niin olen valmis äänestämään jopa kokkari-Alexia. Ketä tahansa kunhan n a t s i-aho ei pääse valtaan. Taistelkaa pahuutta vastaan!
Tämä!
Äänestin itsestäni parasta ehdokasta.