Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eriarvoisuus työpaikalla

Vierailija
28.01.2024 |

Miten teidän työyhteisöissä näkyy eriarvoisuus suurinpiirtein samalla organisaatiotasolla työskentelevien välillä? Tai miesten ja naisten välillä? Tai pitkään talossa olleiden tai juuri tulleiden välillä? Entä ihan kolegoiden välillä?

Olen siirtynyt 1/2 v sitten keskisuureen, uuteen firmaan päällikkötasolle lty johtajan alaisuuteen ja firman toimintaa laaja-alaisesti seuranneena en voi kun ihmetellä näitä erilaisia käytäntöjä. 

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin huumoria ja rentoutta tuli työyhteisöön lisää. Sitä kautta myös työhyvinvointi lisääntyi ja jopa sairaslomat vähenivät. Lisää suorapuheisuutta ja tietynlaista auktoriteettia suhteessa asiakkaisiin.

Kun saatiin pari ammattitaitoista miestä naisvaltaiseen työpaikkaan.

Vierailija
22/34 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuipa silmään osuva ketju kun juuri ärsyynnyin töissä siitä, että pomomme (päällikkötaso) antaa yhdelle kollegallemme erilaisia oikeuksia, esim rekrylupia xx tehtävään otetaan enemmän henkilöstöä kuin muilla vastaavilla alueilla. Miksi? Onko pomomme niin tyhmä että hän ei tajua, että ihmiset puhuu keskenään (vaikak ollaan kohtalaisen iso firma) ja tajuavat tämän eriarvoisuuden? Miten tämän xx kollegamme tiimi on erilainen kuin meidän muidenkaan. Pitäisi olla yhteneväiset oikeudet. 

Meillä on myös sitä, että toisilla työntekijöillä on älypuhelimet, jopa tabletit tms ja kaiken maailman vermeet käytössä, mutta kun johonkin kohteeseen 4:lle työntekijälle kysyin lupaa hankkia älypuhelimet työn sujuvoittamiseksi, lupaa ei tullut kustannussyistä ja pomomme (sama kuin yllä olevassa casessa) sanoi etteivät he tarvitse älypuhelinta kun kohteessa on 1 pieni / vanha läppäri. OMG, siis eletään 2020 lukua!

Toisaalle annetaan lupa ostaa uusia työn suorittamiseen liittyviä koneita, toisaalle ei tule lupaa pitää korjauttaa ne iänikuiset tehottomat rammarit vaan vuodesta toiseen ja kuulen kommentit että uudet on niin kalliita, kustannussyistä ei nyt hankita uusia. Viikko tuon jälkeen kuulin kuinka ko pomo puhui kollegani kanssa xx paikan investoinneista ja oikein sanoi, että pitäähän laitteiden olla tätä päivää ja antoi luvan 2 uuteen koneeseen. Mitä hittoa.

Täällä touhu on ihan mielivaltaista ja pomomme kuin tuuliviiri, yhtenä päivänä yhtä ja toisena toista.  On muutenkin kuin tasavertaisuuden nimissä sellainen, että välillä ottaa kantaa ihan lillukan varsiin ja linjaa hyvin napakasti jotain diiba daaba asiaa, mutta toisena hetkenä häneltä ei saa mitään vastausta tai ei ota mitään kantaa eikä vie kehitettäviä asioita eteenpäin vaikka ne olisivat todella tärkeitä ja siinä mittakaavassa että hänen rooliin todellakin kuuluisi antaa vastinetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää klassinen mies / nais asetelma. Jos me naiset puhuisimme, käyttäytyisimme ja haisisimme työpaikalla kuin miehet, olisimme jo varmasti saaneet monta puheeksiottokeskustelua, ehkä jopa huomautuksia tai varoituksia. Miehet on miehiä ja heille sallitaan ihan eri asioita kuin naisille.

Vierailija
24/34 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kuntasektorin palveluntuottajalla on paljon niitä jotka on iät ajat ollu samassa firmassa, ne on ihan eri asemassa kuin minä joka tulin uutena. Minulta odotetaan eri asioita kuin kollegaltani, jopa ihan niin että sain moitteita, kun tein tasan samoin kun 2 kollegani joilta olin tietysti ensin kysynyt miten he toteuttavat tämän asian ja miten usein /vko. Samoin minulta vaadittiin erään järjestelmän käytön opettelua vaikkei se ole edes meidän työkalu, sitä käyttää kehitystiimi ja esihenkilöt, ei mun kollegatkaan käytä sitä, ei oo ees käyttöoikeuksia. Minun kehoitettiin huolehtimaan ja vastaamaan sellaisista asioista mitä ainakin toinen kollegani ei edes osaa.

Olipa kiva tietää millasta palkkaa nää mun kollegat saa, ainakin toinen niistä on ihan pösilö, osaaminen on 15v jäljessä.

No pitäisi saada parempaa palkkaa kuin sinun kun on 15 vuotta kokemustakin enemmän

Vierailija
25/34 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä naisvaltainen ala (laitoshuolto, eli siivous), joka hiton mies on ollut eri asemassa kuin me naiset. Naiset paikkailee miesten tekemättä jättämisiä tai huolimattomuusvirheitä..... ja niitä jatkuvia saikkuja kun selkä on kipeä, millon ranne on turvoksissa, nuha tai vähän kuumetta = miesflunssa. Silloin kun mies on poissa pomo teettää sijaistavalla naisella myös jaksotyöt aj jopa peruspesuja kun eihän se xx (mies) niitä sillai osaa eikä kerkee.....

Olen sanonutkin esimiehelleni, että älä palkkaa enää yhtään miestä tähän tiimiin, niin saadaan nämä hommat tehtyä ja tasapaino tt välille:

Vierailija
26/34 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä valtiolla. Kaikilla samaa tehtävää tekevillä on sama palkka luokka. Henkilökohtainen lisä työssä suoriutumiselle voi vaihdella osaamisen ja kouluttautumisen mukaan. Esim. koeajan jälkeen se usein nousee.

Ihan selkeä trendi on, että ylempiin tehtäviin ja johtajiksi valitaan enemmän naisia. Itse olen yrittänyt hakea vaikkapa ryhmäpäälliköksi, mutten saa edes kutsua haastatteluun - ja useimmiten valitaan nainen. Toki usein valituilla onkin ollut 2-3 tutkintoa pohjilla, mutta en tiedä tarkemmin kun en ole pyytänyt hakuasiakirjoja nähtäville.

Meillä on aika vahva painotus, että samat säännöt kaikille. Koulutusraha on sama vuosittain per henkilö. Uusille voidaan ehkä antaa ekstraa. Työvälineiden tilaus (kuulokkeet, läppärit, lisänäytöt jne.) menee esihenkilön kautta ja lähtökohtaisesti kaikilla on oikeus yhtäläisiin työkaluihin.

Sama koskee matkustamista. Valtion matkussäännön mukaan mennään..olitpa asiantuntija tai yksikön päällikkö niin matka tehdään halvimman julkisen kulkuneuvon mukaan (jos ei ole jotenkin ihan järjetön), hotelliyöpymiset kilpailutuksen lopputuloksen mukaisissa hotelleissa (niitä ei itse valita vaan matkapalvelut hoitaa) ja matkat tehdään niin lyhyessä ajassa kuin mahdollista.

Vuosittain tehdään kyselytutkimuksen tasa-arvosta, häirinnästä jne. tiimeittäin sekä laajemmin. Mikäli tulee poikkeamia, niihin puututaan heti tiimitasolla ja aletaan antaa ohjausta miten tulee esim. reagoida jos kohtaa häirintää.

Vierailija
27/34 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen töissä valtiolla. Kuten edellä kirjoittaneella, meillä on kaikilla täsmälleen samat oikeudet välineisiin, matkakuluihin, kaikkeen.

Velvollisuudet ovatkin sitten aika erilaisia. Toisilta meiltä vaaditaan todella paljon oman perustyönkuvan ulkopuoleltakin. 1625 tuntia vuodessa ei riitä millään.  Toisilta taas ei ihan vaadita edes sitä perustyönkuvaa, vaan käyttävät työnaikansa lähinnä vaarina toimimiseen. 

Vierailija
28/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kuntasektorin palveluntuottajalla on paljon niitä jotka on iät ajat ollu samassa firmassa, ne on ihan eri asemassa kuin minä joka tulin uutena. Minulta odotetaan eri asioita kuin kollegaltani, jopa ihan niin että sain moitteita, kun tein tasan samoin kun 2 kollegani joilta olin tietysti ensin kysynyt miten he toteuttavat tämän asian ja miten usein /vko. Samoin minulta vaadittiin erään järjestelmän käytön opettelua vaikkei se ole edes meidän työkalu, sitä käyttää kehitystiimi ja esihenkilöt, ei mun kollegatkaan käytä sitä, ei oo ees käyttöoikeuksia. Minun kehoitettiin huolehtimaan ja vastaamaan sellaisista asioista mitä ainakin toinen kollegani ei edes osaa.

Olipa kiva tietää millasta palkkaa nää mun kollegat saa, ainakin toinen niistä on ihan pösilö, osaaminen on 15v jäljessä.

No pitäisi saada parempaa palkkaa kuin sinun kun on 15 vuotta kokemustakin enem

Missä kohtaa tuossa alkuperäisessä viestissä sanottiin ettei minulla ole kokemusta vielä. Se että on uusi tässä yrityksessä ei tarkoita sitä ettei olisi jo takana 25v työkokemusta, kuten minulla ja osa siitä vielä vaativammassa tehtävässä, kuin mihin yksikään tämänhetkinen kollegani edes ikinä pystyisi.  Alkuperäisessä viestissäni ei ollut kyse rahasta, vaan siitä että samassa roolissa olevilta pitää vaatia samoja työtehtäviä, vastuita, menetelmiä ja osaamista.

Vierailija
29/34 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut muutaman kommentin tänne aiemminkin, mutta pakko raportoida, kun TAAS tuli uusi juttu esille eriarvoisuudesta. Joillekin esihenkilötasoisille on annettu aikoinaan ns tiskin alta lupa hyväksyä eräs asia. Samaa oikeutta ei ole kaikilla. Ihan kokemuksesta, osaamisesta, koulutuksesta tai mistään mistään muustakaan riippumatta toiset voi hyväksyä xx asian suoraan toiset kierrätää hyväksynnän oman pomon kautta, joka on paljon aikaa vievempää kun että toinen kollega tekee sen itse. 

Olisipa hauska tietää tietääkö meidän toimari tällaisesta. Tosin voihan se olla että esim henkilöstöjohtajalle tai muille johtajille ei ole tärkeää se että henkilöstö olisi tasavertainen samalla organisaationtasolla muihin vastaaviin.

Vierailija
30/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesvaltaisella toimialalla on ihan omat sovellukset lähes jokaiseen ohjeeseen (lue sääntöön) mitä talon johdolta tulee. Naisvaltaisilla toimialaoilla, naisesihenkilöiden ja - päälliköiden tiimeissä noudatetaan ohjeita ja taivutaan vaikka minkälaiselle kiepille että saadaan asia hoidettua kuten on ohjeistettu. Miesvaltaisella toimialalla alkaa saman tien soveltaminen ja jopa henkilöstöhallinto antaa luvan miehille poiketa alkuperäisetä ohjeesta. Sitä en tiedä miksi, olisipa kiva kun joskus joku ottaisi vastuun avoimesti tekemistään päätöksistä ja tulisi reippaasti sen kanssa esille.

Yrityksessä jossa toimina (inhouseyhtiö) on eriarvoisuus käsin kosketeltavaa. Ja hr johtaja sallii sen ilman seuraamuksia ja hän itse linjaa asioita jotka eriarvoistaa työntekijöitä, esihenkilöitä ja jopa päälliköitä.

Vierailija
31/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylin johto heittää ulos ne, joiden naama ei miellytä / jotka eivät suostu nuolemaan heidän persettään. Perseennuolijat saavat jäädä, vaikka tekisivät työnsä huonommin kuin ulos potkitut.

Näin menee kaikkialla maailmassa. Se pitää vain hyväksyä.

Vierailija
32/34 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimistolla (n 50 henkilöä) on pieni taukotila jossatiskikone kahvikupeille ym. En ole kertaakaan 2v aikana nähnyt yhdenkään miehen tyhjentävän konetta puhtaista astioista. Aina, joka kerta se on joku naishenkilö. Miehet jättää jopa likaiset kupit altaaseen vaikka voisivat laittaa ne koneeseen kun siellä on muidenkin likaisia astioita. 

Naisia on jopa kehoitettu ohikulkiessaan huolehtimaan tiskeistä. Miksi. Ensinnäkin meillä on siivooja sitä varten ja toisekseen jokainen mies voisi vuorollaan ohikulkiessaan hoitaa tuon asian. 

Vierailija
33/34 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylin johto heittää ulos ne, joiden naama ei miellytä / jotka eivät suostu nuolemaan heidän persettään. Perseennuolijat saavat jäädä, vaikka tekisivät työnsä huonommin kuin ulos potkitut.

Näin menee kaikkialla maailmassa. Se pitää vain hyväksyä.

Työn tekemisen pitäis olla tärkeämpää, kuin p:n nuolemisen. Sitäpaitsi ihmiset on erilaisia, ei voi olettaa, että kaikkien kanssa on sydänystävä. Kunhan hoitaa työt, tulee toimeen muiden kanssa, sen pitäisi riittää.

Vierailija
34/34 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tuttua, meillä myös miehillä ihan eri säännöt ja heille annetaan se mitä he vaan ilkeävät ikinä pyytää, esim naisille toisella palvelualalla ei tule edes älypuhelimia, miehillä on joka ikisellä älykännykät. Miehillä on talon autot käytössä, vastaavaa työtä tekevillä naisilla eri yksikössä ei, heidän pitää käyttää omaa autoa työajoihin ja sitten pihdataan vielä km korvausten maksamisia erilaisilla kikkailuilla mikä on kodin ja työpaikan välistä ajoa mikä jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi