Eriarvoisuus työpaikalla
Miten teidän työyhteisöissä näkyy eriarvoisuus suurinpiirtein samalla organisaatiotasolla työskentelevien välillä? Tai miesten ja naisten välillä? Tai pitkään talossa olleiden tai juuri tulleiden välillä? Entä ihan kolegoiden välillä?
Olen siirtynyt 1/2 v sitten keskisuureen, uuteen firmaan päällikkötasolle lty johtajan alaisuuteen ja firman toimintaa laaja-alaisesti seuranneena en voi kun ihmetellä näitä erilaisia käytäntöjä.
Kommentit (49)
Ex-työpaikassa toiset saivat pitää pitkiä 2-3 kk palkattomia lomia, mutta minä en.
Sain 1kk palkattoman loman ja siitä varoituksen, vaikka työnantajan esimiesten työohjeessa lukee, että työntekjällä on oikeus ottaa 1kk palkaton loma.
Esimiesten lapset sai raivokohtauksia ja ei seurauksia.
Eräässä entisessä työpaikassani oli narsistinen vanha mies, joka ei suostunut jäämään eläkkeelle. Hänen takiaan firmassa pyöröovet viuhuivat ja lopulta itsekin omasta aloitteestani lähdin oltuani tuolla töissä vain 4 kk.
Viimeiset 10 vuotta tämä mies oli ollut käytännössä ilman oikeaa työnkuvaa. Selasi työaikana lähinnä somea ja Nettiautoa. Oltiin avokonttorissa ja kaikki näki, että tämä tyyppi ei tee töitä. Jos hänelle joku työtehtävä nakitettiin, niin sysäsi sen joko naisille tai harjoittelijoille, tai teki sen tahallaan huonosti. Ei vastannut puhelimeen, jätti jopa palavereita välistä. Saattoi saada raivareitakin. Vähän ennen lähtöäni tälle järjestettiin oma työhuone kellariin :DDD Työsuojeluvaltuutettu supisi mulle, että jos edes tällä saataisiin vähän ilmapiiriä parannettua ja että kukaan nuorempi ja rohkeampi työntekijä (kuten minä) ei tekisi kantelua firmasta Aviin. No sinne kellariin hän jumahtikin, ei käynyt enää edes kahvilla muiden kanssa.
Jouduin tämän miehen kanssa usein nokkapokkaan ja lopulta päätin avautua siitä pomolle vaikean akan maineen uhalla. Ihmettelin ihan suoraan, miksi tälle maksetaan palkkaa. Pomo vapisi kuin haavalehti ja melkein itkien kertoi, että tätä ukkoa ei saa millään pois koska on ammattiliittonsa paikallisyhdistyksen pj ja täten hänellä on verkostoja eduskuntaan asti. Sen takia tämä laiskamato oli selvinnyt ties kuinka monet yt:t ja hänestä oli kollegat ja asiakkaat valitettaneet koko sen ajan, mitä oli ollut töissä tuolla eli melkein 40 vuotta. Tämä oli se tieto, joka vahvisti sen että tämä tyyppi on ihka oikea narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Ex-työpaikassa toiset saivat pitää pitkiä 2-3 kk palkattomia lomia, mutta minä en.
Sain 1kk palkattoman loman ja siitä varoituksen, vaikka työnantajan esimiesten työohjeessa lukee, että työntekjällä on oikeus ottaa 1kk palkaton loma.
Aah ihanaa perheyritysarkea <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tietää parhaiten jotka on olleet kauan sanassa paikassa. Uudet ei osaa tehdä töitään, kuuluisi saada pienempää palkkaa sekä epämieluisimmat työtehtävät
INSINÖÖRI 48
Ok. Olet siis korvaamaton työpaikallasi
Ingen jöör on korvaamaton
Vierailija kirjoitti:
Meillä toimistolla (n 50 henkilöä) on pieni taukotila jossatiskikone kahvikupeille ym. En ole kertaakaan 2v aikana nähnyt yhdenkään miehen tyhjentävän konetta puhtaista astioista. Aina, joka kerta se on joku naishenkilö. Miehet jättää jopa likaiset kupit altaaseen vaikka voisivat laittaa ne koneeseen kun siellä on muidenkin likaisia astioita.
Naisia on jopa kehoitettu ohikulkiessaan huolehtimaan tiskeistä. Miksi. Ensinnäkin meillä on siivooja sitä varten ja toisekseen jokainen mies voisi vuorollaan ohikulkiessaan hoitaa tuon asian.
Naisten ja homojen hommia.
T. M55
Vierailija kirjoitti:
Noo, varoitus oli perusteeton.
Minut tavallaan häädettiin pois työstäni kymmenen työvuoden jälkeen ja pian sen jälkeen lukuisat työkaverini irtisanoutuivat myös.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä entisessä työpaikassani oli narsistinen vanha mies, joka ei suostunut jäämään eläkkeelle. Hänen takiaan firmassa pyöröovet viuhuivat ja lopulta itsekin omasta aloitteestani lähdin oltuani tuolla töissä vain 4 kk.
Viimeiset 10 vuotta tämä mies oli ollut käytännössä ilman oikeaa työnkuvaa. Selasi työaikana lähinnä somea ja Nettiautoa. Oltiin avokonttorissa ja kaikki näki, että tämä tyyppi ei tee töitä. Jos hänelle joku työtehtävä nakitettiin, niin sysäsi sen joko naisille tai harjoittelijoille, tai teki sen tahallaan huonosti. Ei vastannut puhelimeen, jätti jopa palavereita välistä. Saattoi saada raivareitakin. Vähän ennen lähtöäni tälle järjestettiin oma työhuone kellariin :DDD Työsuojeluvaltuutettu supisi mulle, että jos edes tällä saataisiin vähän ilmapiiriä parannettua ja että kukaan nuorempi ja rohkeampi työntekijä (kuten minä) ei tekisi kantelua firmasta Aviin. No sinne kellariin hän jumahtikin, ei kä
Pitäisi olla ihan laki, että kun täytät 65, niin sut pakotetaan lähtemään töistä. Tai mieluiten se raja voisi olla jo 60 ikävuoden kohdalla... Näitä suojatyöpaikoissa hilluvia narsistisia ukonjääriä riittää, yli 20 hengen työpaikoissa niitä on väistämättä vähintään 1 kpl.
Kyllä se kahvi haisee yhtä pahalle kuin battery. Ja kaikista pahin haju on kun joku on juuri juonut kahvia (ja ehkä käynyt vielä röökillä) ja tulee puhumaan ihan lähelle jotain.