Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on proppuja, onko teillä hajutuntemuksia?

Vierailija
28.01.2024 |

Olen kärsinyt jo pitkään oudosta hajuharhasta, tai harhana olen sitä pitänyt. Pää on tutkittu, ei ole kasvaimia tms joka voisi sen aiheuttaa. Haistan siis säännöllisen epäsäännöllisesti jotain epämiellyttävää jota muut eivät haista. Välillä voi mennä parikin viikkoa että en aisti mitään, välillä se tulee muutaman minuutin välein. Nyt olen alkanut miettiä että onko kyse harhasta lainkaan vai tuleeko haju jotenkin nieluistani. Proppuja mulla on ollut jo yli 30 vuotta mutta olisko ne nyt voineet alkaa aiheuttaa tällaistakin? 

Kukaan ei kyllä myöskään valita mun hengityksen haisevan, olen siis ihan suoraan kysynyt kaikilta joilta olen kehdannut. 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on joku päävamma

Vierailija
2/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ainakin sen näkee kyllä ihan peilistä onko siellä proppua vai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla haisee hengitys. Tiedän sen. Nielusta puristan kaameaa moskaa jatkuvasti pois. Tämä on alkanut vaikeuttaa sosiaalista elämääkin. Aion nyt mennä lääkäriin ja vaatia nielurisaleikkausta. 

Vierailija
4/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo siis mulla on todella risaiset nielut ja proput on yleensä jossain siellä syvällä piilossa ja sieltä mä saan niitä aina välillä poistettua. Mutta siis lähinnä mua kiinnostaa se että onko jollain toisellakin tällaisia hajuongelmia, eli voiko haju tulla niistä vai mikä ihme mulla on. Tätä on jatkunut yli vuoden. 

Vierailija
5/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiintyykö hajuharhoja nimenomaan sulaketaulun läheisyydessä vai missä? Nykyaikaisten sulakkeiden ei pitäisi haista, mutta vanhanaikaisten "proppujen" käytön yhteydessä saattoi lievää savun tuoksua esiintyä.

Vierailija
6/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Sä olet ainoa.

Vierailija
7/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla haisee hengitys. Tiedän sen. Nielusta puristan kaameaa moskaa jatkuvasti pois. Tämä on alkanut vaikeuttaa sosiaalista elämääkin. Aion nyt mennä lääkäriin ja vaatia nielurisaleikkausta. 

Mutta haistatko itse sen? Tuleeko sulle sellaisia hajuaistimuksia itsellesi? 

Vierailija
8/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en näe. Proppumassa on niin syvällä niissä onkaloissa ettei näy. 

Vierailija
9/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mun hengitys ei kuulemma haise. Olen kysynyt lapsilta ja puolisolta ja parhaalta ystävältä ja uskoisin että jokainen heistä uskaltaisi sanoa jos haisisi. Mutta mä itse haistan jotain pahaa. Välillä en pitkään aikaan mutta välillä vähän väliä, kuten tänään. Kukaan muu ei haista sitä. 

Vierailija
10/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut. Ainoastaan silloin, jos proppu irtosi kielen päälle ja tuli ulos suusta, niin propun avaamalla se hirveä haju lemahti. Ja joskus kysyin jopa hammaslääkäriltä, että kun ilmeisesti minulla on joskus proppuja, niin kerro nyt, että haiseeko hengitykseni pahalle (en voinut uskoa kumppaniani, joka väitti ettei haise). Hammaslääkäri sanoi, että ei haise ja näyttää nielurisat muutenkin siisteiltä.   Nielurisaleikkaus sitten paljasti jotain ihan muuta (poistettiin erään sairastleukierteen päätteeksi varotoimenpiteenä, että jos siellä onkin jotain, niin patologin olisi hyvä tutkia).

Vierailija
11/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kyse olla Phantosmiasta?

An olfactory hallucination (phantosmia) makes you detect smells that aren't really there in your environment.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/temporal-lobe-seizure/ex…

Vierailija
12/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yksi pieni pakki täynnä proppuja.  Tulee niistä lämpimässä sellainen muovin haju.

Vierailija
13/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä fakin proppuja? On mulla kaksi, molempien autojen öljypohjassa. En tosin availe niitä itse, vaihdatan öljyt pajalla.

Vierailija
14/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko kyse olla Phantosmiasta?

An olfactory hallucination (phantosmia) makes you detect smells that aren't really there in your environment.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/temporal-lobe-seizure/ex…

No siis tätä alun perin ajateltiin ja epäiltiin ja sitä tutkittiin neurologisella mutta mitään syytä ei löytynyt. Siksi mä nyt mietin että voiko se kuitenkin tulla noista mun nieluista kun jatkuu vaan. 

Vierailija
15/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

K- piikki 

Vierailija
16/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun nenää tutkittu? Myös nenän sisus voi haista, kutsutaan hajunenäks. Kuivat limakalvot aiheuttanee.

Vierailija
17/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun nenää tutkittu? Myös nenän sisus voi haista, kutsutaan hajunenäks. Kuivat limakalvot aiheuttanee.

Ei mitenkään perusteellisesti. Ehkä pitää mennä erikoislääkärille. Mä olen lukenut tästä hajunenästä mutta ymmärsin niin että siitä lähtevän hajun muutkin kyllä haistavat. 

Vierailija
18/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tarkistamassa sulanketaulun. Nuuhkaisin myös laatikossa olevat proput. Ei hajua.

Vierailija
19/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä fakin proppuja? On mulla kaksi, molempien autojen öljypohjassa. En tosin availe niitä itse, vaihdatan öljyt pajalla.

Tätä sivistyksen tasoa! Aina jaksaa hämmästyttää tuo halu tuoda se vielä julki!

Vierailija
20/22 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on ihan loogista, että itse ne joskus haistaa. Liittynee ihan vain hengityskiertoon ja siihen, että juuri samalla hetkellä joku proppu on hiukan irronnut nileurisasta ja olet aistinut sen hajun.  Sain muuten itse usein proput irtomaan helposti pursukttelemalla kloooriheksadiinisuuvedellä - hammaslääkäri oli joskus määrännyt sitä viisaudenhampaiden poiston jälkeiseen purksutteluun ja kun sitä oli jäänyt yli, niin purskuttelin sitten pullon loppuun ja huomasin samalla, että proppuja alkoi irrota. tipahtelivat sieltä vain itsekseen.. silloin oli hirveät lemut suussa....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä