Puhelimesta kuvien näyttäminen lapselle
Lapsi 3v. alkoi junassa kysellä gepardeista enkä osannut suoraan vastata, joten googletin ja samalla katsoimme kuvia gepardeista. Lähellä istunut henkilö alkoi päivitellä minulle että voivoi kun noin nuorellekin vaan annetaan älylaite, minun nuoruudessa luettiin kirjoja jne. Vähän ihmettelin henkilön purkausta, mutta jäin miettimään, että onko tosiaan niin negatiivista jos lapselle selvittää jotain asiaa ja näyttää siitä puhelimesta asiaan liittyviä kuvia.
Kommentit (30)
Varovainen sen puhelimen kanssa!
Voi vahingossa vilahtaa naapurin isänän kalukuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmisillä on aikamoinen kynnys ryhtyä päivittelemään ääneen muiden tekemisiä. Räpläsitkö kännykkääsi itsesi viihdyttämiseksi jo pitkäänkin ennen kuin näytit niitä kuvia?
Ja sehän se ihan kamalinta just onkin jos 24/7 perheen eteen sykkivä äiti hetken viidyttää itseään? On se kontrolli ja kyttäys kova.
Jep. Perheen äiti ei saa lukea esimerkiksi uutisia, saati nyt varsinkaan etsiä esimerkiksi itselleen uutta kevättakkia edes junassa istuessa. Äidin pitää elää kaikkien muiden huolehtijana, tarpeidentäyttäjänä ja viihdyttäjänä 24/7. Äidillä ei saa olla omaa aikaa eikä omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ja lapsetkin tietävät todella paljon enemmän asioista kuin ennen nettiä eläneet nuoret. Toki fake newsejä ja disinformaatiota on myös paljon, mutta kyllä netti on hyvä juttu. Ja huoletta voit katsoa eläimiä huoletta lapsesi kanssa.
Eivät välttämättä tiedä.
Opettajat osaavat kertoa tästä.
Miksi joku olettaa että äiti puhelinta selatessa viihdyttää itseään? Itse ainakin just eilen selain puhelinta junassa kun etsin lapsille uusia kevät- ja välikausivaatteita sekä kummipojalle sopivaa synttärilahjaa.
No, sulla ei sattunut olemaan eläinkirjaa messissä kun matkalla olitte.
ANNA PÄIVITELLÄ VAAN.
Itse pidän hyvänä ohjeena lasten ja älylaitteiden kanssa, että niitä käytetään yhdessä aikuisen kanssa. Tällöin niiden käyttö on turvallista, mahdollisesti opettavaa ja sosiaalista. Eivät myöskään eristäydy laitteiden kanssa omiin oloihinsa.
Lapsien sanavarasto on köyhtynyt. Monia ihan tavallisia sanoja ei edes tunnisteta: karjua, loikoilla, hiipiä. Käyttäkää kännykkää tai eläkää miten elätte, mutta puhukaa ja lukekaa niille lapsille. Terveisiä alakoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmisillä on aikamoinen kynnys ryhtyä päivittelemään ääneen muiden tekemisiä. Räpläsitkö kännykkääsi itsesi viihdyttämiseksi jo pitkäänkin ennen kuin näytit niitä kuvia?
Ja sehän se ihan kamalinta just onkin jos 24/7 perheen eteen sykkivä äiti hetken viidyttää itseään? On se kontrolli ja kyttäys kova.
Jep. Perheen äiti ei saa lukea esimerkiksi uutisia, saati nyt varsinkaan etsiä esimerkiksi itselleen uutta kevättakkia edes junassa istuessa. Äidin pitää elää kaikkien muiden huolehtijana, tarpeidentäyttäjänä ja viihdyttäjänä 24/7. Äidillä ei saa olla omaa aikaa eikä omaa elämää.
Olen tällä hetkellä metrossa ja vauva nukkuu vaunuissa. Varmaan joku paheksuu sitä että äiti ei juttele vauvalle vaan on puhelimella.
Vierailija kirjoitti:
Lapsien sanavarasto on köyhtynyt. Monia ihan tavallisia sanoja ei edes tunnisteta: karjua, loikoilla, hiipiä. Käyttäkää kännykkää tai eläkää miten elätte, mutta puhukaa ja lukekaa niille lapsille. Terveisiä alakoulusta.
Ja alkakaa te opettajat opettaa lapsia. Se itseohjautuvuus on huono juttu! Palkka se teille maksetaan opettamisesta! Eikä siitä, että sanotte lapsille etsikää itse.
Mun lapsella oli loputon tiedonjano ja kysymykset oli niin hankalia, että todellakin oli känny ja tietokone tarpeen. Minusta parempi etsiä oikea vastaus, kun arvata tai keksiä jotain väärää vastausta. Hän on nyt jo aikuinen ja omaa laajan yleistiedon. Kännyköissä, tietokoneissa ja peleissä ei ole mitään väärää, kunhan lapsella on muutakin elämää. Aika on muuttunut mummojen ja pappojen ajoista.