Miksi nykyään hautajaisia pidetään niin pienellä porukalla?
Siunataan läheisten läsnäollessa, eli sukulaisten ja mm ystävät jätetään ulkopuolelle.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siihen tarvita kuin pappi ja ruumis?
Eikä näistäkään välttämättä kuin toinen. - Hautajaiset voidaan hyvin toteuttaa ja järjestää ilman ainoatkaan pappia tai ilman, että kirkko on muutoin mukana. Tärkeintä minusta on, että hautajaisissa kunnioitetaan vainajan mahdollista toivetta ja tahtoa siitä miten hän olisi halunnut hautajaisiaan vietettävän.
Toiseksi kysymykseen siitä, miksi hautjaiset olisivat nykyään pienempi tilaisuus kuin ennen tuskin on yhtä oikeaa tuskin väärääkään vastausta Yksi syy voi olla ihan yleisesti se, että perhekoot ovar pienentyneet. Mutta myös ihan vain se, että ei jakseta järjestää isompia hautajaisa, ellei edesmennyt ole erityiesti toivonut isoja hautajaisia. - Enkä nyt väitä, että syynä jaksamattomuuteen olisi mahd. perillisten nuukuus.
Uskovainen mies
Olen sanonut, että vain ne sukulaiset kutsutaan, jotka ovat viimeisen viiden vuoden aikana kyläilleet luonani. On aika pieni porukka.
Harmi ettei enää arvosteta perinnettä missä kaikki paikkakuntalaiset kutsutaan.
Jokainen voi ihan itekseen käydä jättämässä hyvästit vainajalle. Ei enää tarvitse järjestää mitään kinkereitä.
Se on nykytrendi ja useimmiten toimitaan siten kuin vainaja oli eläissään toivonut hautajaisensa. Siunaus, yksi kukka vain kultakin ja arkku sisältöineen tuhkaukseen. Tuhkauurna lasketaan hautaan tai tuhkat suritellaan muistolehtoon myöhemmin. Siinä vaiheessa ei ole saattajia senkään vertaa kuin on siunaustilaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
No ei välttämättä ole varaa tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki 200.000+? Suomen isoissa kapungeissa.
Helpompaa. Kun nykyään ei edes tunne vainajan ystäviä. Yleinen kutsu on hankala kun tarjoilut pitää kuitenkin tilata hyvissä ajoin ja harva jaksaa leipoa ja kokata itse. Kun mun isä kuoli pitopalvelun pitäjä. joka oli myös tuttu sanoi ettei tässä kylässä ole niin isoa tilaa mihin kaikki mahtuu jos yleisen kutsun laitat. Silti vieraita oli paljon ja se oli raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle se on harmi? - Ainakin itselleni on enempi helpotus, jollei tarvitse järjestää ja toteuttaa erityisen isoja hautajaisia.- Se mikä on ehkä vähän harmi on se, että kuolemasta on tullut monelle nykyisin ihan vieras käsite, eikä enää luonnollinen tapahtuma, joka kohtaa itse kutakin meistä ennemmin tai myöhemmin, Toki ei kuolamaan ole vain yksi asia vaan jokainen kuolema on aina omanlaisena, niin kuin tovon mukaan jokaisen (mahdollien) suru ja kaipaus vainajaa kohtaam on jokaisella omanlaisena.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut, että vain ne sukulaiset kutsutaan, jotka ovat viimeisen viiden vuoden aikana kyläilleet luonani. On aika pieni porukka.
On ihan kohteliasta kutsua nekin, jotka ei oman kuntonsa vuoksi ole pystyneet kyläilemään vaikka on selvää, että he eivät pääse hautajaisiinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kuitenkin ole kyse vainajan ystävistä eikä sinun ystävistä? Hautajaisiin kutsutaan vainajan tutut jättämään hyvästit ja ihan sama vaikka itse ei olisi ollut heidän kanssaan missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Omaiset päättää ketä kutsutaan ja ketä ei.
Se pitäis olla vainajan päätettävissä, elossa ollessaan antamiensa ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Turha järjestää isoja hautajaisia, kun porukka ei pääse paikalle. Aina tulee niitä tärkeämpiä menoja viikonlopulle ja hautajaiset voi perua. Sellainen on tämä aika.
Tuo on sairasta. Hautajaisten pitäis automaattisesti syrjäyttää muut menot.
Isän siunaamisessa ja muistokahveilla oli vain puoliso+me lapset perheinemme. Isä ei halunnut isoja hautajaisia eikä korona sallinutkaan. Ehdottomasti kaikkien mielestä "parhaat" hautajaiset missä ollaan oltu. Äidin puolella hautajaiset ovat suuri ja pitkä tilaisuus vierasjoukkoineen ja tarjoiluineen, isän puolella maltillisempaa. Olisi ollut joitain ystäviä jotka olisivat halunneet saattaa isän mutta minkä rajoituksille teki. Enää ei rajoituksia, mutta myös äidillä on toive että pienellä porukalla ja varmasti tehdään sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Reilu kymmenen vuotta sitten meillä oli kirkossa julkisessa siunaustilaisuudessa reilut 300 henkeä, eikä silloinkaan aikomusta kahvittaa kaikkia, muistotilaisuuteen kutsuttiin n. 80 henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Se on nykytrendi ja useimmiten toimitaan siten kuin vainaja oli eläissään toivonut hautajaisensa. Siunaus, yksi kukka vain kultakin ja arkku sisältöineen tuhkaukseen. Tuhkauurna lasketaan hautaan tai tuhkat suritellaan muistolehtoon myöhemmin. Siinä vaiheessa ei ole saattajia senkään vertaa kuin on siunaustilaisuudessa.
Niimpä. Isän tuhkat siroteltiin ja paikalla oli puoliso sekä me lapset. Nimi yhteiskivessä. Isä halusi niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei välttämättä ole varaa tällaiseen.
Eikä voimavaroja saati vainajan toivetta. Asiat muuttuvat.
Siis milloin edes on ollut mahdollista että kutsuttaisiin avoimella kutsulla kuolinilmoituksen yhteydessä?
Toimii ehkä jossain pikkupaikkakunnalla.
Ihan kuin siinä jaksaisi alkaa järjestämään isoja kinkereitä kun rakas läheinen on kuollut. Ja ei ole varaa pitopalvelua maksaa. Kun mies kuoli niin hautajaisissa olin minä ja lapset perheineen. Käykööt haudalla jättämässä hyvästit ketkä haluaa.
Harmittaako noin paljon että sinua ei kutsuttu?