Söin äsken kaksi viimeistä kananugettia...Nyt ei ole enää ollenkaan ruokaa jäljellä, ja rahaa tilillä 3 senttiä. Tukia tulee vasta ensi kuus
Mitä voin tehdä? Mulla ei kirjaimellisesti ole mitään muta kun vajaa puoli litraa rasvatonta maitoa?
Kahdesta kananugetista jäi nälkäkin...Rahaa on 3 senttiä, ja Kelasta tulee rahaa vasta 4.2.
Tässä on oikeasti ihan hätä käsillä...En koskaan olisi uskonut että kaltaiseni joutuu tällaiseen tilanteeseen. Ennen pärjäsin, mutta nyt ruoan hinta on noussut niin valtavasti että en vain tule enää toimeen.
Saan Kelasta perustoimeentulotukea, työmarkkinatukea ja asumistukea jos sillä on merkitystä.
Neuvoja? Mistä voin saada ruokaa?
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Monet syö kaupassa ilmaisia hedelmiä nappaavat vaan. Ja nähty useasti jotkut laittaa punalappuja ale lappuja kaikkiin ruokiin ja kaljoihin. Kassat antaa alennuksen eivät tarkista mitään. Ainakin Prisma sellainen että toiset saa hyvät alennukset huijaamalla. Täytyy siksi suositella jos ei ole aidosti rahaa.
Kamel ajurit osaa kaikki niksit.
Jos tarvii ihan rahaa, niin autolla vaan seinästä sisään ja pankkiautomaatti messiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananuggetteja ostelet vähillä rahoilla? Jotain naposteluun tarkoitettua valmisruokaa?
Olet joko trolli tai täysin tietämätön järkevästä rahankäytöstä.
Ihan hyvä kilohinta niissä on, ja paljon proteiinia sekä hyvät ravintoarvot....Ei mitään vikaa.
Ei ne mitään mäkkärin nugetteja ollut, vaan ihan prismasta halpoja...
Ap
Nugetti on valmisruoka ja valmisruoka on aina kalliimpaa kuin se, että tekisi itse jostain raaka-aineesta kunnon ruokaa.
Älä valehtele, valmis lihapullat 80 senttiä, kotona jos tekee itse niin aineet maksaa 10€ vähintään....
https://viadia.fi/ruoka-aputyo/
"
Tarjoamme ruoka-apua niille, joiden arki on selviytymistä. Vähävaraiset, lapsiperheet, työttömät, opiskelijat ja eläkeläiset saavat ilmaista ruokaa toimentulonsa tueksi. Ruoka-aputyömme mahdollistuu lahjoitusten ja vapaaehtoisten avulla.
Ruoka-aputyömme sisältö vaihtelee paikkakunnasta riippuen, mutta idea on sama. Haluamme tarjota apua ja toivoa jaettavan ruoan muodossa. Kyseessä voi olla lämmin ateria, EU ruoka-apukassi, hävikkiruoka tai lahjoituksia. Usein jakotilanteiden yhteyteen on järjestetty ohjelmaa, kuten hengellinen tilaisuus ja mahdollisuutta muuhun apuun, kuten internetin käyttöön.
Jaamme ruoka-apua yli 90 eri jakopisteessä ympäri Suomea. Löydät lähimmät jakopisteet alla olevasta listasta.
"
Tuntuu jotenkin uskomattomalta, ettei jollakin olisi varaa kaurahiutaleisiin, muniin ja makaroniin hätävarastossa.
Siksipä en uskokaan.
Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Vaikka tuet olisi 500e enemmän, loppukuusta olisi silti sama virsi. Välissä olisi vain käyty kahvilla, sushilla, baarissa, kampaajalla, laittamassa ripset ja ostettu eineksiä.
Kun ei osaa, niin ei vaan osaa. Ainoa tapa auttaa, on olla auttamatta ja toivoa, että edes kantapään kautta joskus oppisi. Ehkä jos 6kk putkeen syö viimeisen viikon kaurapuuroa, saattaisi seitsemännen kuun kohdalla olla toivoa jo jonkinlaisen budjetin miettimisestä.
Vierailija kirjoitti:
Sillä kananuggettien ja rasvattoman maidon hinnalla n 3,5e olisit saanut 10kpl kananmunaa, 1kg kaurahiutaleita, 500g pakastevihanneksia ja kaupan oman merkin margariinirasian. Olisit syönyt viikonlopun niillä. Tällä tarkoitan sanoa että ruuan hinta ei ole ainoa ongelma, vaan myös mitä ruokaa ostat. Siihen voit vaikuttaa. Eikä yksi henkilö tarvitse kaksiota asumiseen, saisit vähennettyä yksiöön muuttamalla menoja niin että ruokaan jäisi satoja euroja enemmän. Tämäkin oma valinta.
Mistä te tiedätte, onko ap onnistunut ostamaan nuo maidon ja nugetit vaikka -60% ilta-alesta? Kyllä minusta nugettipaketti eurolla vaikka tai maito 40 sentillä on ihan järkiostoksia.
Ensimmäinen neuvoni sinulle on, että jos rahat eivät tahdo riittää ruokaan, niin älä nyt ainakaan kananugetteja osta. Samalla rahalla saat huomattavasti enemmän raaka-aineita terveelliseen ruokaan. Opettele laittamaan ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananuggetteja ostelet vähillä rahoilla? Jotain naposteluun tarkoitettua valmisruokaa?
Olet joko trolli tai täysin tietämätön järkevästä rahankäytöstä.
Ihan hyvä kilohinta niissä on, ja paljon proteiinia sekä hyvät ravintoarvot....Ei mitään vikaa.
Ei ne mitään mäkkärin nugetteja ollut, vaan ihan prismasta halpoja...
Ap
Nugetti on valmisruoka ja valmisruoka on aina kalliimpaa kuin se, että tekisi itse jostain raaka-aineesta kunnon ruokaa.
Älä valehtele, valmis lihapullat 80 senttiä, kotona jos tekee itse niin aineet maksaa 10€ vähintään....
Näin on, koska ne eineslihapullat tehdään teurasjätteistä ja luujauhosta.
Osallistu kilpailuun ruokaboksi vuodeksi
https://ruokaboksi.fi/
https://lomake.ruokaboksi.fi/to/hLFrquRM?typeform-source=ruokaboksi.fi
Jos olet jo 32v niin tosiaan tarvitset apua talouden suunnitteluun ja sen miettimiseen mikä on oikeasti hyvää ravintoa. Nugetit ja rasvaton maito eivät ole sitä.
Luulin, että ap on juuri kotoa lähtenyt nuori, ehkä huolestuttavampaa, että 30+ on tässä tilanteessa. Jos olet provo niin tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Tilaa Fiksuruoasta ja valitse maksutavaksi Klarna, maksuaikaa 30 päivää ilman korkoa. Mä varmaan tekisin niin, ja maksaisin laskun pois heti kun saisin rahaa. Tee ensi kuuksi budjetti.
Siellä nyt ei ole mitään syötävää, jotain karkkia ja herkkuja vaan....
EU:n ruokakassi on päättynyt, tilalle on tullut maksukortti, vetääkö joku välistä vai onko kukaan saanut niitä maksukortteja vielä?
"EU-ruokajako päättyy ti 29.3.2022. Tilalle tulossa maksukortti, jonka tiedot tarkentuvat keväällä."
Vierailija kirjoitti:
Jos kanasta pidät, nugettien hinnalla saat kilon koipireisiä, joilla pärjää huomattavasti pidemmälle. Ja nahka ja luut eivät ole pelkkää jätettä, niistä saat ravinteet irti keittämällä ne kanaliemeksi. Sekaan halvimpia kasviksia, ja tulee hyvä keitto penninvenytyspäiville.
Laskitko hinnan myös luulle? Jostain syystä koipireisiä ei nykyään tahdo löytää. Olis ostettu muutama viikko sitten, ei ollut kahdessa eri kaupassa ollenkaan. Wingsit vissiin nostanut suosion ja koipireisiä ei enää ole.
Onko aloittajalla masennus? (Epäilen siksi koska havahtui vasta nyt siihen että rahat on loppu)
Ota yhteyttä paikkakuntasi aikuissosiaalityöntekijään ja kerro tilanteesi
Uskoisin että siellä osaavat auttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokajono? Saat ees jotain täytettä mahaas :)
Tähän on joku jo saattanut vastata, mutta ei auta kuin isoilla paikkakunnilla tämä. Itse asun Etelä-Pohjanmaalla pienessä kunnassa eikä täällä todellakaan ole mitään ruokajonoa. Vapaaseurakunnassa saa ilmeisesti joskus ruokaa, tai näin olen ainakin käsittänyt.
Itselläkin on todella tiukka rahatilanne, mutta toisaalta itse aiheutettua kun väkisin haluan lapsen kanssa asua omakotitalossa kun olen opintovapaalla. En vain näe mitään järkeä väliaikaisen tilanteen takia muuttaa pois rakkaasta kodista. Valmistun alle vuoden päästä joten aion sinnitellä. Talvi tekee tiukkaa koska kaukolämmön laskut ovat isoja. Menen kuitenkin reilun kuukauden päästä takaisin töihin 100% työajalla muutamaksi kuukaudeksi ja aion kyllä ottaa ylitöitä ja tehdä keikkaa muualla, että saan rahaa säästöön syksyä varten kun jään taas väh
Jep, mun sukulainen asuu pienellä paikkakunnalla. Vapaaseurakunnalla on kerran viikossa vapaaehtoinen maksu -tyyppinen ruokailu ja sieltä jaetaan lähinnä leipiä ja aiemmin oli Eu-kassit. Kerran menin sinne auttamaan leipomisessa, kun hän ei oikein sairauden takia itse kykene. Jauhot oli vielä kassissa. Niissä oli toukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä kananuggettien ja rasvattoman maidon hinnalla n 3,5e olisit saanut 10kpl kananmunaa, 1kg kaurahiutaleita, 500g pakastevihanneksia ja kaupan oman merkin margariinirasian. Olisit syönyt viikonlopun niillä. Tällä tarkoitan sanoa että ruuan hinta ei ole ainoa ongelma, vaan myös mitä ruokaa ostat. Siihen voit vaikuttaa. Eikä yksi henkilö tarvitse kaksiota asumiseen, saisit vähennettyä yksiöön muuttamalla menoja niin että ruokaan jäisi satoja euroja enemmän. Tämäkin oma valinta.
Mistä te tiedätte, onko ap onnistunut ostamaan nuo maidon ja nugetit vaikka -60% ilta-alesta? Kyllä minusta nugettipaketti eurolla vaikka tai maito 40 sentillä on ihan järkiostoksia.
Eivät ole. Sillä 1,40e olisi ennemmin kannattanut ostaa joko kanamunat 10kpl ja makaroni 0,40e tai kaurahiutaleet 1kg 0,60e ja margariini 0,80e.
Vierailija kirjoitti:
Pulloja keräämällä saa edes vähän rahaa. Niillä kannattaa hankkia puurohiutaleita ja riisiä esimerkiksi.
Edellyäen, että löytää pulloja, voi olla vaikeaa. Aamuyöstä/aikaisin aamulla voi löytyäkin keskustoista, joissa ihmiset liikkuvat.
Miksi yksinäinen ihminen asuu kaksiossa? Tukia tukia tukia.