Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos epäilen, että pumpussani on vikaa, miten pitää toimia? Olen keski-ikäinen mies

Vierailija
27.01.2024 |

Viimeisen vuoden aikana minulle on tullut outoja rintatuntemuksia, Joskus rasituksen jälkeen pistää vasemmalle puolelle, mutta menee ohi. Joskus on outo ja heikko olo ja esim kun kumarrun, saattaa päässä suhista vähän aikaa ja ikään kuin huimata. Näitä ei tapahdu joka päivä.

Olen ylipainoinen mies, painan 120 kiloa. Kokooni nähden olen kuitenkin kohtuullisessa kunnossa, vaikka huonommassa kuin pari vuotta sitten. Verenpaineet kotimittarilla on ok. Minulla on suvussa sydänkohtauksia, joissa lähtö on tullut aikaisin. Olen 47-vuotias, työssäkäyvä ja lasten takia alan pelkäämään että lähtö tulee. Haluaisin elää siihen saakka, että eivät ole enää lapsia. Ja muutenkin.

Joten miten toimin? Työterveys? Ne ottaa EKG:n, mutta entä muita testejä? Paine tuntuu nimenomaan rasituksessa. Voiko rasitus-EKG;n tehdä? 

Olen tietysti aloittanut laihdutuksen ja kuntoilun. Mutta joudun ottamaan varovasti, että ei tule mitään.

Sekava sepustus. Olisi kiva kuulla miten kannattaa edetä ja mitä on luvassa. Alkoholia en käytä kuin kerran kuussa ja tupakkaa en polta. Esidiabetes todennäköisesti on.

Saako tähän apua?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasitusrintakipu on yleensä puristavaa ja säteilee leukaperiin tai käteen. Pistävä kipu ei yleensä ole huolestuttava.

Vierailija
42/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaisi olla työelämässä, niin pääsisit tutkimuksiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutus myös sinulle, joka mietit että onkohan oireet mahdollisesti peräisin sydänsairaudesta. Älä jää ihmettelemään liian pitkäksi aikaa sillä sitä aikaa sinulla ei välttämättä enää ole tuhlattavaksi. Jälkeenpäin tuo viivyttely harmittaa aika pahasti, jos siis olet niin onnellinen että jäät infarktista henkiin tapahtunutta harmittelemaan.

t. nimim kokemusta asiasta

Vierailija
44/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy äkkiä kirjoittaa someen ja kysyä sieltä "asiantuntijoilta" apua!

Vierailija
45/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasitusrintakipu on yleensä puristavaa ja säteilee leukaperiin tai käteen. Pistävä kipu ei yleensä ole huolestuttava.

Minulla angina pectoris - rasituskipu tuli vasemman käsivarren sisäsyrjään ja vasempaan kylkeen. Ei siis mitenkään erityisesti sydämen kohdalle. Kipu ei missään vaiheessa ollut pistävää vaan aika lievää ja tuntui eräänlaiselta "jomottavalta surinalta" kipualueessa. Oikeasti kipu tapahtuu sydänlihaksessa mutta aivot tulkitsevat sen sijainnin väärin eli se ei paikannu oikein. Itse infarktissa kipu ja ahdistus oli sitten rintakehässä laaja-alaisempaa ja veti kylmän hien pintaan välittömästi.

Sydärin jälkeen tulleet rasituskipukohtaukset olivatkin sitten paljon voimakkaampia mutta edelleen aluksi käteen ja kylkeen keskittyneitä. Kun lääkitys vaihdettiin bisoprololista (beetasalpaaja) amlodipiiniin (laajentaa verisuonia) niin sen jälkeen ei ole ollut yhtään kunnollista rasituskipukohtausta. Sivuvaikutuksena lääkityksestä jalkojen turvotus nilkan kohdalla joka noin yhdeksässä kuukaudessa alkoi hiljakseen helpottamaan.

Vierailija
46/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä tietysti ensin odottaa, että tulee sydänkohtaus ja mennä lääkäriin vasta sitten. Minusta varsin outoa, että kyselet täällä sen sijaan, että menisit lääkäriin. Työterveyskin vielä, niin mikä ihme estää? Voin vakuuttaa että selvyyden saaminen oireisiin on helpottavaa, oli syy sitten mikä hyvänsä.

Vierailija
47/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan ensimmäistä kommentoijaa. Jotenkin olisi aika loogista mennä lääkärin vastaanotolle.

Vierailija
48/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasituksessa tuleva rintakipu on sellainen merkki että täytyy ottaa todesta ja tutkia.

Lääkäriin, EKG ja holter ja sydämen ultraäänitutkimus. Sitten vasta miettiä laihdutusta ja liikuntaa kun tutkitaan mikä miehessä mättää. Jos laittavat TK:ssa kotiin ilman tutkimuksia niin uutta soittoa vain. 

T. Google

Vierailija
49/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle sydänlääkärille ainakin pääsee ja saa tutkimuksia kunhan varaa vaan ajan ja on rahaa laittaa tuohon. Tuohan on sinällään yleinen erikoisala ja näille lääkäreille riittää potilaita niin varmasti sopiva lääkäri löytyy. Laihduttamiseen, ruokavalioon ja oikeanlaiseen kuntoiluun kannattaa nimenomaan hakea apua asiantuntijalta esim. juurikin lääkäriltä, että esim. liiallinen rasitus kuntoilusta ei sitten sitä sydänkohtausta aiheuta.

Vierailija
50/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa toki hakea diagnoosi vauvikselta, eikä lääkäristä. Kysy vielä ylikseltä! 

Vierailija
51/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä tietysti ensin odottaa, että tulee sydänkohtaus ja mennä lääkäriin vasta sitten. Minusta varsin outoa, että kyselet täällä sen sijaan, että menisit lääkäriin. Työterveyskin vielä, niin mikä ihme estää? Voin vakuuttaa että selvyyden saaminen oireisiin on helpottavaa, oli syy sitten mikä hyvänsä.

No kyllä on hyvä vähän kysellä muilta, että mikäs se prosessi onkaan ja miten niihin tutkimuksiin pääse. Kaikki ei nimittäin pääse. Jos rasituskoe on ok, ei saa välttämättä niihin ultriin lähetettä vaan sitä pitää itse osata vaatia.

Vierailija
52/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pump up the jam!

Vierailija
53/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressiäkin pitää sitten välttää. Sydänvaivat ja pääministeriys rajuine, joskin aivan oikeutettuine kritiikkeineen on muuten huono yhdistelmä.

Vierailija
54/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityiselle sydänlääkärille ainakin pääsee ja saa tutkimuksia kunhan varaa vaan ajan ja on rahaa laittaa tuohon. Tuohan on sinällään yleinen erikoisala ja näille lääkäreille riittää potilaita niin varmasti sopiva lääkäri löytyy. Laihduttamiseen, ruokavalioon ja oikeanlaiseen kuntoiluun kannattaa nimenomaan hakea apua asiantuntijalta esim. juurikin lääkäriltä, että esim. liiallinen rasitus kuntoilusta ei sitten sitä sydänkohtausta aiheuta.

Minun tuttava ei meinannut saada edes yksityiseltä sydänlääkäriltä tutkimuksia kun on nuori ja hoikka. Nyrkkiä joutui lyömään pöytään. Ja potilaan mutu oli sitten oikeassa...

Vierailija
55/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sairaanhoitajaa tai vaikka lääkäriä paikalla?

ap

Voisit nyt saman tien katsoa, onko omalla hyvinvointialueellasi käytössä sähköinen asiointi. Sinne on helppo kertoa nuo oireet ihan mihin aikaan tahansa sinulle sopii, vaikka illalla tai viikonloppuna, ja sairaanhoitaja lukee ne sieltä seuraavana arkipäivänä.

Olen sairaanhoitaja, ja tuon tyyppisiä yhteydenottoja tulee aika usein. Aina niihin vastataan laittamalla keski-ikäisen miehen peruslabrat, eli mm. tulehdusarvot, kolesterolit, pieni verenkuva, sokerit, maksa-arvot, munuaisarvot, PSA, testot, kilpirauhasarvo, ferritiini, D-vitamiini, B12-arvo, folaatti ja koska rintatuntemuksia on ollut, niin myös EKG, ja varataan aika lääkärille kun vastaukset on tulleet. Aika ei aina tarkoita käyntiä vaan voi olla puhelinaika tai etävastaanottokin. Saman palvelun saisit kyllä todennäköisesti työterveyshoitajaltakin, jos noita ei nyt ole vähään aikaan otettu. 

Vierailija
56/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaisi olla työelämässä, niin pääsisit tutkimuksiin. 

Verkkarit jalkaa ja ulkoilemaan, siten ne kivut lähtee. Laita läskit sulamaan!

Vierailija
57/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sairaanhoitajaa tai vaikka lääkäriä paikalla?

ap

Voisit nyt saman tien katsoa, onko omalla hyvinvointialueellasi käytössä sähköinen asiointi. Sinne on helppo kertoa nuo oireet ihan mihin aikaan tahansa sinulle sopii, vaikka illalla tai viikonloppuna, ja sairaanhoitaja lukee ne sieltä seuraavana arkipäivänä.

Olen sairaanhoitaja, ja tuon tyyppisiä yhteydenottoja tulee aika usein. Aina niihin vastataan laittamalla keski-ikäisen miehen peruslabrat, eli mm. tulehdusarvot, kolesterolit, pieni verenkuva, sokerit, maksa-arvot, munuaisarvot, PSA, testot, kilpirauhasarvo, ferritiini, D-vitamiini, B12-arvo, folaatti ja koska rintatuntemuksia on ollut, niin myös EKG, ja varataan aika lääkärille kun vastaukset on tulleet. Aika ei aina tarkoita käyntiä vaan voi olla puhelinaika tai etävastaanottokin. Saman palvelun saisit kyllä todennäköisesti työterveyshoitajaltakin,

Haluan korostaa, ettei noilla testeillä saa tietoa siitä, onko sydämeen jo muodostunut tukkeumia. Ultraäänikuvista sen saa selville. Nuo on vaan ne ekat testit. Kaikki voi olla niissä täydellisesti ja silti valtimot voi olla tukossa jo.

Vierailija
58/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan korostaa, ettei noilla testeillä saa tietoa siitä, onko sydämeen jo muodostunut tukkeumia. Ultraäänikuvista sen saa selville. Nuo on vaan ne ekat testit. Kaikki voi olla niissä täydellisesti ja silti valtimot voi olla tukossa jo.

Tuo on se iso ongelma valtimotaudin kanssa. Varma tieto asiasta on vasta kun kuvataan sydämen verisuonet angiografiassa ja silloin ollaan selällään sydänosaston röntgenlaitteessa kanyyli kuljetettuna ranteesta sydämeen asti. Yleensä tämä tapahtuu vasta siinä vaiheessa kun jo on ollut ensimmäinen sydäninfarkti.

Se Dinit - pikanitrolla tehtävä "erotusdiagnoosi" olisi kyllä esimerkiksi minun kohdallani paljastanut heti mistä on kyse. Kun nitroa otti niin oireita ei rasittaessa tullut. Ilman nitroa päivän ensimmäinen kunnollinen rasitus toi käteen ja kainaloon pakottavaa kipua.

Joskus vuosia aiemmin oli minulla epämääräiseksi jääneestä syystä aiheutunut toistuva kipukohtaus. Silloin lääkäri antoi dinitin jotta pystyin testaamaan onko kyseessä sydänperäinen ongelma.

Vierailija
59/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultraäänikuvausta ei käytetä sepelvaltimotaudin tutkimiseen, siitä ei ole siinä mitään hyötyä, koska sepelvaltimot ovat niin pienet etteivät näy siinä.

Sepelvaltimoiden TT-kuvausta käytetään enenevissä määrin. Tarvittaessa sen jälkeen tehdään jatkotutkimuksena sydänlihaksen perfuusiotutkimus.

Angiografia (sepelvaltimoiden varjoainekuvaus) on viime kädessä luotettavin tutkimus, mutta se on invasiivinen ja siksi aloitetaan yleensä muilla kuvantamisilla.

Jos ihminen lähetetään johonkin em. tutkimuksista, niin lähetteen vastaanottava erikoislääkäri arvioi vielä uudelleen, onko tk-lääkärin tai muun lähettävän lääkärin valitsema tutkimus järkevä, ja tarvittaessa ohjaa potilaan paremmin sopivaan tutkimukseen.

Rasituskoe = rasitus-EKG ei tosiaan ole yhtä luotettava kuin muut tutkimukset ja sen käyttö onkin vähenemään päin, kun TT-kuvaus on tullut käyttöön.

Lepo-EKG ei yleensä näytä sepelvaltimotautia eikä ole sepelvaltimotaudin tutkimus, mutta se tehdään usein silti perustutkimuksena koska se on niin helposti saatavilla.

Verikokeilla voidaan tutkia sepelvaltimotaudin riskitekijöitä (kolesteroliarvoja ja kohonnutta verensokeria) mutta ei itse sepelvaltimotautia. (Paitsi että jos potilaalla epäillään olevan juuri sillä hetkellä sydäninfarkti, sitä voidaan tutkia TnT-verikokeella.)

Ap:n tapauksessa on olennaista mennä lääkäriin, kuten hän onkin tekemässä.

-lääketieteen opiskelija

Vierailija
60/65 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Ap kysyi apua oikeasta paikasta! Täällähän on hyviä kokemusvastauksia ja terveydenhuollon ihmisiä vastaamassa. Sellainen matalan kynnyksen terveyspalvelu, elikkä Av-sotepalvelu kansalaisille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä