Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos epäilen, että pumpussani on vikaa, miten pitää toimia? Olen keski-ikäinen mies

Vierailija
27.01.2024 |

Viimeisen vuoden aikana minulle on tullut outoja rintatuntemuksia, Joskus rasituksen jälkeen pistää vasemmalle puolelle, mutta menee ohi. Joskus on outo ja heikko olo ja esim kun kumarrun, saattaa päässä suhista vähän aikaa ja ikään kuin huimata. Näitä ei tapahdu joka päivä.

Olen ylipainoinen mies, painan 120 kiloa. Kokooni nähden olen kuitenkin kohtuullisessa kunnossa, vaikka huonommassa kuin pari vuotta sitten. Verenpaineet kotimittarilla on ok. Minulla on suvussa sydänkohtauksia, joissa lähtö on tullut aikaisin. Olen 47-vuotias, työssäkäyvä ja lasten takia alan pelkäämään että lähtö tulee. Haluaisin elää siihen saakka, että eivät ole enää lapsia. Ja muutenkin.

Joten miten toimin? Työterveys? Ne ottaa EKG:n, mutta entä muita testejä? Paine tuntuu nimenomaan rasituksessa. Voiko rasitus-EKG;n tehdä? 

Olen tietysti aloittanut laihdutuksen ja kuntoilun. Mutta joudun ottamaan varovasti, että ei tule mitään.

Sekava sepustus. Olisi kiva kuulla miten kannattaa edetä ja mitä on luvassa. Alkoholia en käytä kuin kerran kuussa ja tupakkaa en polta. Esidiabetes todennäköisesti on.

Saako tähän apua?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet lääkäriin ja kerrot tuon saman. Todennäköisesti kylläkin lähettävät sut kotiin buranareseptin ja laihduttamiskehotuksen kanssa, mutta voihan olla että sulla käy tuuri ja kohtaat asiallisen ja ammattitaitoisen lääkärin. Niitäkin kuulema kuitenkin on olemassa. 

No ei nyt sentään. Kyllä tuollaiset asiat otetaan ihan vakavasti. Toisaalta, ei tuo laihduttamiskehoituskaan huono asia ole. Ylipaino aiheuttaa ja ylläpitää ihan oikeasti sairauksia, ja on suuri rasite sydämelle.

Vierailija
62/65 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö sinäkin lehtijuttua palstojen idiooteista ja keskustelukulttuurista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt aloittaja, kysyt" saako tähän apua" kerrottuasi oireistasi. Et ole koskaan kuullut lääkäristä ? Kaiken lisäksi sulla on työterveyslääkäri käytettävissä. Kirjoitellaan pitkin vauvapalstoja, kun samalla olisi tilannut ajan lääkärille. Ja noi tämän kaltaisilla sivustoilla lääkäriä huutavat ajattelevat näköjään, että ilmainen lääkärin vastaanotto hoituu kivasti näin.

Vierailija
64/65 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveydessä kyllä otetaan nämä asiat vakavasti. Todennäköisesti saat heti lähetteen verikokeisiin ja EKGhen. Epäilet esidiabetestä, joten jos sinulta löytyy jo korkeat sokeriarvot, verenpainetta ja korkea kolesteroli, niin kaikkien arvojen ollessa koholla tavoitearvot on todella matalat (esim. LDL-kolesterolissa) ja lääkitys määrätään heti.

Rinnan alueelle outoja tuntemuksia voi aiheuttaa myös refluksi, närästys ja ruokatorven tulehtuminen. Osalla ihmisistä oireet on siinä niin voimakkaat, että ne passitetaan siltä istumalta sydänfilmiin. Kun suvussa on rasitteena keski-iän infarkit, niin en odottelisi kovin kauaa. Tilaa aika jo tänään, jos teillä on netin kautta siihen mahdollisuus.

Vierailija
65/65 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miessukupuolisena asia otetaan vakavasti terveydenhuollossa, mutta jos satut olemaan naissukupuolinen diagnoosiksi tulee ahdistus. Terveisin viiveellä sydänoireisiin apua saanut viisikymppinen nainen, jolla nyt asianmukainen lääkitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi