Järkyttävä mustasukkaisuus!!
Olen järkyttävän mustasukkainen kumppanistani. En haluaisi päästää häntä mihinkään, mutta pakkohan se on. Vankina ei voi olla. Kun hän lähtee ulos, mielessäni pyörii valtavasti ajatuksia kuinka pettää minua. Nuo ajatukset sattuvat todella paljon. Syvällä minussa. Kipu saattaa tultua ihan fyysiseltä.
En oikein tiedä mistä tämä kumpuaa. Toinen vanhemmistani on myös erittäin mustasukkainen (aikuisena sain kuulla). Itse olen aikaisempaa kumppaniani pettänyt useaankin otteeseen, mutta minua ei tietääkseni ole petetty.
Kommentit (25)
Tiedät kuinka julma toiselle voi olla. Siksi.
Mulla on ADD ja liitännäisenä ahdistuneisuushäiriö. Olen myös tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pahin turn off ikinä.
Onneksi et ole kumppanini. Hän tukee minua ja haluaa auttaa. Ap.
Hae apua. Älä jää yksin tunteidesi kanssa.
Lisään vielä, että mulla on myös valtava hylkäämisenpelko. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, onneksi. Tuommoiset henkiset iilimadot on painajainen. Vie omasta mielestä kaiken viehättävyyden ihmisestä. Onneksi kuitenkin teillekin löytyy hyysääjiä.
Etkö saa kaipaamaasi läheisyyttä ja positiivista huomiota kumppaniltasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, onneksi. Tuommoiset henkiset iilimadot on painajainen. Vie omasta mielestä kaiken viehättävyyden ihmisestä. Onneksi kuitenkin teillekin löytyy hyysääjiä.
Kiitos mielipiteestäsi. 😀
VARHAISLAPSUUS. Eli sinua on todennäköisesti hylätty ihan useamman kerran eri tavoin. Kannattaa selvittää oma pää, miksi kärsisit koko elämäsi? Ei se muuten poistu.
Pelkäät, että toinen on samanlainen pettäjä kuin sinä. Ne pettäjäthän yleensä juuri olettavat että kaikki pettää. Koska se on heille itselleen niin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Etkö saa kaipaamaasi läheisyyttä ja positiivista huomiota kumppaniltasi?
Saan kyllä. Siksikään en ymmärrä tätä. Kun olemme ulkona yhdessä tai reissussa, ei hän huomio kuin minut. Hän on rakastunut minuun ja kohtelee minua erittäin hyvin. Huomio arjessa pienin teoin ja satunnaisesti yllättää lahjoin. Avoimesti puhuu tunteistaan ja näyttää ne. Ap.
Eli pettäjä on huolissaan, että kumppani pettää.
Uskon, että tässä tapauksessa sun kumppanin pitäisi olla huolissaan siitä, että sinä petät. Paras ennustus tulevaisuudesta on menneisyys. Ihmisten on vaikea muuttaa itseään ja tapojaan. Petät kerran petät toistekin...
Vierailija kirjoitti:
VARHAISLAPSUUS. Eli sinua on todennäköisesti hylätty ihan useamman kerran eri tavoin. Kannattaa selvittää oma pää, miksi kärsisit koko elämäsi? Ei se muuten poistu.
Varhaislapsuus toisella vanhemmallakin?
Vierailija kirjoitti:
Eli pettäjä on huolissaan, että kumppani pettää.
Uskon, että tässä tapauksessa sun kumppanin pitäisi olla huolissaan siitä, että sinä petät. Paras ennustus tulevaisuudesta on menneisyys. Ihmisten on vaikea muuttaa itseään ja tapojaan. Petät kerran petät toistekin...
Ehkä saman kumppanin kanssa pätee tuollainen. Uuden kumppanin kanssa harvoin. Jos vain ovat toisilleen sopivia.
Olen samanlainen. Olin mustasukkainen jo ensimmäisessä suhteessa alkumetreiltä asti, ennen kuin kukaan oli satuttanut minua mitenkään. Kahdessa ekassa suhteessa petin itse, koska kostin toiselle omia kuvitelmiani. Suhteet olivat muutenkin hirveän dramaattisia.
Kaipa tuo lapsuuden hylkäämiskokemuksista juontuu. En ole päässyt mustasukkaisuudesta eroon, mutta nykyisessä 10 vuotta kestäneessä suhteessa osaan käsitellä tunteitani paremmin yksin, tuomatta suhteeseen tuhoavia elementtejä. Näen paremmin miten ajatuskulut ja assosiaatiot muodostuvat ja miten ne ovat kiinni ainoastaan minusta. Mieheni ei edes tiedä mustasukkaisuudestani enkä halua kertoa, koska pystyn toimimaan niin ettei se näy mitenkään ja olen varma ettei siihen ole oikeaa syytä.
Olisi tietenkin mukava joskus päästä noista ajatuksista kokonaan eroon mutta edistys tämäkin.
Oireesi kertovat asian: kyse on varhaisista vaurioista. Todennäköisesti vanhemmissa vika. Älä siis hyljeksi omia lapsiasi. Terapiaa tarvii useamman vuoden. Aloita heti. Lukittu vihasi voi aiheuttaa erittäin pahaa jälkeä ja jopa vankilareissun, kannattaa alkaa hoitaa itseä.
Vierailija kirjoitti:
Oireesi kertovat asian: kyse on varhaisista vaurioista. Todennäköisesti vanhemmissa vika. Älä siis hyljeksi omia lapsiasi. Terapiaa tarvii useamman vuoden. Aloita heti. Lukittu vihasi voi aiheuttaa erittäin pahaa jälkeä ja jopa vankilareissun, kannattaa alkaa hoitaa itseä.
En koe, että lapsuuteni olisi ollut huono. Vanhempani ovat aina tukeneet minua ja olleet läsnä parhaansa mukaan. Näyttäneet välittävänsä. Ainut negatiivinen muisto lapsuudesta on toisen vanhemman sairastuminen ja hänen pidempi sairaalajakso. Tuolloinkin kyllä hän oli tukena ja soitteli päivittäin jne.
Kuinka mustasukkaisuus juontuu lapsuuteen? Ymmärrän, että tuo hylkäämisenpelko voi tulla tuosta kokemuksesta, mutta mustasukkaisuus? Ap.
Voi olla persoonallisuushäiriö. Saattaa periytyä. Myös ahdistuneisuushäiriö, narsistinen tms. mahdollinen. Täytyisi tietää enemmän.
Kaikki ei liity aina lapsuuteen. Tiedän useita henkilöitä, joilla lapsuus ollut kuin sadusta ja aikuisena tullut oirehdintaa esim. päihteidenkäyttöä ja aggressiivisuutta.
Sitä saa mitä tilaa.