Nukahtamisvaikeuksia, vinkkejä kaivataan!
Eli olen tässä jo vuoden verran kärsinyt nukahtamisvaikeuksista. Sain reseptillä 3mg melatoniinia, niitä otan illassa 2 kpl eli 6mg. Siltikään en välttämättä saa unta.
Otan melatoniinin tarpeeksi ajoissa, sekä koittanut ottaa myös niin että viimeisestä ruoasta on pari tuntia aikaa.
Melatoniinin jälkeen vältän tv:tä, puhelinta sekä tietokonetta. Olen yrittänyt lukea, meditoida, venytellä. Rentoutua kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Herään joka aamu samaan aikaan, koska koiran pitää päästä ulos. Se ei kuitenkaan auta että herään aamulla aikaisin, väsymyksen määrä ei vaikuta nukahtamiseen.
Saan onneksi kuitenkin nukuttua koko yön kun vihdoin saan nukahdettu, mutta kaipaisin vinkkejä siihen miten nukahtaa. En haluaisi kuitenkaan mitään unilääkkeitä ruveta käyttämään.
Ai niin ja ikää 27-vuotta, en juo kofeiinia tai käytä päihteitä paitsi jouluna ja joskus. En myöskään keksi mitään mikä arjessani tai syömisissäni vaikuttaisi nukahtamisongelmaan. Makkarissakin 18 astetta lämmin, ja nautin viileästä ilmasta eli siitäkään ei ole kyse, että makkari olisi sauna.
Kommentit (39)
Minulla on käytössä iltamagnesium, joka rentouttaa lihaksia, sekä melatoniinin, kärsimyskukan, valeriaanan ja sitruunamelissan sekoitus lisänä, eli rauhoittavia yrttejä. Nukahdan kyllä hyvin, mutta kärsin aiemmin aamuyön heräilyistä, tuon sekoitusmelatoniinivalmisteen käyttöönoton jälkeen aamuyön heräilyt on loppuneet, tai jos herään, nukahdan nopeasti uudelleen.
Hengittele muutaman kerran syvään ja kuuntele jotain rauhoittavaa podcastia tai sitten ainakin storytelistä löytyy Unisatuja rauhattomille -sarja. Itse olen nukahtanut useammankin kerran tähän ja aina on täytynyt kuunnella uudestaan koska tarina on jäänyt kesken, mutta sitten taas käy samoin 😄
Miksi edes syöt sitä melatoniinia, sehän auttaa vain harvoilla ja selvästikin hyöty siitä on sinullekin pyöreä nolla.
Tee pieni rauhallinen kävelylenkki illalla ennen nukkumaan menoa. Auttaa.
Alkoiko se nukahtamisvaikeus siis kuin tyhjästä, ei stressiä laukaisemassa sitä?
Vierailija kirjoitti:
Alkoiko se nukahtamisvaikeus siis kuin tyhjästä, ei stressiä laukaisemassa sitä?
Just näin. Kun tiedät mikä sen aiheuttaa, pystyt myös korjaamaan.
Tähän nyt voi olla miljoona syytä.
Itellä nukkuminen parani kun aloin treenata raskailla painoilla uupumukseen asti kaksi-kolme kertaa viikossa.
Liikuntaa lisää arkeen.
Illalla venyttely.
Illalla kamomillatee ja magnesium. Ei liikaa juomista.
Vältä raskaita aterioita illalla.
Sängyssä sano iltarukous, kun menet nukkumaan. Ajattele kaikkea, mistä olet kiitollinen. Laita sen jälkeen toinen käsi rinnalle ja toinen vatsalle. Rentoudu.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja täällä:
Alkaa tyhjästä, usein väsyttää kun olen iltapesulla, mutta kun pääsen sänkyyn olo on taas täysin vireä. Vaikka olen koittanut miettiä, en myöskään koe kokevani stressiä nukahtamistilanteessa. Enkä keksi mitään syytä miksi en saa unta
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa lisää arkeen.
Illalla venyttely.
Illalla kamomillatee ja magnesium. Ei liikaa juomista.
Vältä raskaita aterioita illalla.
Sängyssä sano iltarukous, kun menet nukkumaan. Ajattele kaikkea, mistä olet kiitollinen. Laita sen jälkeen toinen käsi rinnalle ja toinen vatsalle. Rentoudu.
Aloittaja täällä:
Käyn koiran kanssa 3 kertaa päivässä koiran kanssa lenkillä sekä 3 kertaa viikossa salilla tekemässä treenin kunnon painoilla. Venyttelen useasti viikossa sekä illalla syön kevyesti. Tuota teetä ja magnesiumia voisin koittaa
Puhelimen ja tietokoneen käyttö pois viimeistään iltakahdeksan jälkeen. Vältä myös tv:n katsomista. Lue mieluummin kirjaa. Säännölliset iltarutiinit voivat myös auttaa, kun aivot oppivat, että kohta mennään nukkumaan. Voi myös olla, että nukahtamisvaikeudet ovat yksilöllinen piirre.
Saattaa olla, että kun tulee ikää lisää, ne helpottavat. Sinusta tulee kehäraakki, joka työpäivän jälkeen nukahtaa helposti jo kymppiuutisten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja täällä:
Alkaa tyhjästä, usein väsyttää kun olen iltapesulla, mutta kun pääsen sänkyyn olo on taas täysin vireä. Vaikka olen koittanut miettiä, en myöskään koe kokevani stressiä nukahtamistilanteessa. Enkä keksi mitään syytä miksi en saa unta
Voit sanoa itsellesi mielessäsi tässä tilanteessa: "Ei haittaa, vaikka tänä yönä en saisikaan unta. Lepään tässä ja rentoudun joka tapauksessa. Sekin on hyvä."
Tällainen ajatusmalli on auttanut itseni unettomuudesta.
Juotko kahvia tai teetä (tai kolajuomia)? Joillain ihmisillä kofeiini poistuu elimistöstä todella hitaasti. Aamullakin nautittu kupiliinen voi vielä illalla vaikeuttaa nukahtamista, jos kuuluu niihin joilla kofeiini hitaasti metaboloituu. Myös suklaa voi piristää liikaa ja haitata nukahtamista.
Yhden vinkin voin sanoa, jota ap ei ehkä ole vielä koittanut: kämppä pimeäksi kolme tuntia ennen nukkuma-aikaa. Talvella se oli helppoa, sammutti vaan valot, mutta nyt pitää jo vetää verhotkin eteen. Ei riitä että lakkaa tuijottamasta ruutuja ajoissa, vaan kaikki valo pitää elimistöä virkeänä.
Vierailija kirjoitti:
Nussittuna nukkuisit paremmin.
Tämä. Milloin olet viimeksi saanut kovaa kyrpāā oikein kunnolla, ap?
Vierailija kirjoitti:
Tee pieni rauhallinen kävelylenkki illalla ennen nukkumaan menoa. Auttaa.
Tuolla lumihangessa???
Juotko paljon kahvia, kolaa, teetä, energiajuomia? Entä suklaa?
Älä käytä kofeiinia kuuden jälkeen.
Illalla kamomillatee tai muu hyvän yön yrttitee.
Joillakin auttaa tukevahko, mutta ei ähkyyn asti, tryptofaanipitoinen ruoka illalla pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Esim kala ja pähkinät sisältää tryptofaania.
Kokeile seuraavaa! Mene nyt iltapäivällä sohvalle kuuntelemaan Yle areenaan podcasteista Sinuhe egyptiläinen...ei kauaa tarvitse kuunnella :D https://areena.yle.fi/podcastit/1-4172550