Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jari Virtanen, 35, on syönyt pelkkää jäätelöä jo kolme vuotta.

Vierailija
27.01.2024 |

TAMPERE. Jari Virtanen, 35, on syönyt pelkkää jäätelöä jo kolme vuotta. Hän kertoo, että hänellä on pakonomainen tarve nauttia kylmää herkkua joka päivä, useita kertoja päivässä.

"En voi lopettaa. Jäätelö on minulle kuin huume. Se tuo minulle iloa ja lohtua, kun muu elämä on kurjaa", Virtanen sanoo.

Virtanen aloitti jäätelödieetin, kun hän erosi vaimostaan ja menetti työpaikkansa. Hän halusi lohduttaa itseään makealla ja viilentävällä ruoalla, josta hän oli aina pitänyt. Hän ei kuitenkaan osannut lopettaa, vaan jäi koukkuun.

"Aluksi söin vain yhden tuutin tai puikon päivässä, mutta pian se ei riittänyt. Aloin syödä isompia annoksia, kuten litran paketteja ja jumbotuutteja. Nyt syön noin viisi litraa jäätelöä päivässä", Virtanen kertoo.

Virtanen sanoo, että hän ei syö mitään muuta kuin jäätelöä. Hän ei juo edes vettä, vaan huuhtelee suunsa jäätelöllä. Hän ei myöskään liiku paljon, vaan viettää suurimman osan ajastaan kotonaan, jossa hänellä on useita pakastimia täynnä jäätelöä.

"Ostan jäätelöä kaupasta, kioskilta, kärryltä, mistä vain. Minulla on aina rahaa jäätelöön, koska en käytä sitä mihinkään muuhun. En välitä, mitä muut ihmiset ajattelevat minusta. Jäätelö on minun elämäni", Virtanen sanoo.

Virtasen terveys on heikentynyt huomattavasti jäätelödieetin seurauksena. Hän on lihonut yli 50 kiloa, ja hänellä on useita sairauksia, kuten diabetes, korkea verenpaine, sydänvaivoja ja hammaskarieksia. Hän ei kuitenkaan halua hakea apua, vaan kieltää ongelmansa.

"En usko, että jäätelö tekee minulle mitään pahaa. Se on vain maitoa ja sokeria, eikä siinä ole mitään vaarallista. En tarvitse lääkäriä tai ravitsemusterapeuttia. Tarvitsen vain jäätelöä", Virtanen sanoo.

Ravitsemuksen asiantuntijat ovat huolissaan Virtasen tilanteesta. He sanovat, että jäätelö ei ole terveellinen ruoka, varsinkaan yksinään. He neuvovat Virtasta lopettamaan jäätelödieetin ja aloittamaan monipuolisen ja tasapainoisen ruokavalion.

"Jäätelöä voi syödä kohtuudella, mutta ei pelkkää jäätelöä. Se on liian rasvaista ja sokerista, eikä siinä ole tarpeeksi proteiinia, kuitua, vitamiineja ja kivennäisaineita. Jäätelödieetti aiheuttaa vakavia terveysongelmia, kuten lihavuutta, diabetesta, sydän- ja verisuonitauteja ja hampaiden reikiintymistä. Jäätelöaddiktio on vakava asia, joka vaatii ammattiapua", sanoo ravitsemusterapeutti Hanna Partanen[^1^][1].

Partanen sanoo, että jäätelöaddiktiota voi verrata muihin riippuvuuksiin, kuten alkoholiin, tupakkaan tai huumeisiin. Hän sanoo, että jäätelöaddikti tarvitsee sekä fyysistä että psyykkistä tukea päästäkseen eroon koukustaan.

"Jäätelöaddiktiolla on usein taustallaan jokin henkinen syy, kuten masennus, ahdistus, yksinäisyys tai stressi. Jäätelöä käytetään keinona paeta todellisuutta ja tuntea hetkellistä mielihyvää. Jäätelöaddikti tarvitsee siis sekä ravitsemusneuvontaa että psykoterapiaa, jotta hän voi löytää uusia tapoja käsitellä tunteitaan ja ratkaista ongelmiaan", Partanen sanoo.

Partanen toivoo, että Virtanen ottaisi yhteyttä häneen tai johonkin muuhun asiantuntijaan, joka voisi auttaa häntä muuttamaan elämäntapojaan ja parantamaan terveyttään.

"En halua tuomita Virtasta, vaan auttaa häntä. Hän ei ole yksin ongelmansa kanssa, vaan hän voi saada apua ja tukea. Toivon, että hän ymmärtäisi, että jäätelö ei ole ratkaisu, vaan ongelma. Hän voi vielä kääntää elämänsä suunnan, jos hän vain haluaa", Partanen sanoo.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi