Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon 12v:lta voi "vaatia" vastuuta vauvan hoidossa?

Vierailija
04.09.2008 |

Kertokaa kokeneemmat, kyse on uusioperheestämme, joten itselläni ei ole pahemmin kokemusta lapsista, pelkästään omasta vauvasta ja pienemmistä lapsista, joten on vaikea tietää kuinka paljon 12-vuotiaalta voi "vaatia".

Eli tilanne on se, että tuo 12v tyttö aina innokkaasti haluaa ottaa vauvan syliin jne. mutta jo parin minuutin päästä kyllästyy ja tavallaan "unohtaa" vauvan. Eipä tässä muuten mitään, mutta nyt on käynyt niin, että vauva on melkein esim. pudonnut hänen sylistään tai vaunukävelyllä yhtäkkiä lähti muualle ja jätti vaunut keskelle jalkakäytävää ilman jarrua.

Lisäki 12v saattaa hermostua vauvalle, esim. pukiessa kun vauva rimpuilee, saattaa "vääntää" kättä oikeaan asentoon ja kun vauva kiljui, hän huusi vauvalle vihaisesti "lopeta".

12v on luonteeltaan tunnollinen ja tarkka, joten järki sanoisi, että hän huolehtisi vauvastakin tarkkaan, mutta toisaalta taas hän on jollain tavalla todella "kylmä". En oikein osaa selittää.

Ollaan tästä lapsen isänkin kanssa puhuttu, ja hänkin on huomannut samat asiat, mutta 12v:lle ei olla mitään puhuttu. Katsotaan kuitenkin aina, ettei hän ole yksin vauvan kanssa, ja yritetään neuvoa ja opastaa tekemään oikein jne.

Mutta kysymys siis on, että voiko 12-vuotiaalta vaatia enemmän tarkkavaisuutta ja vastuun ottamista, vai onko tämä ihan ok käytöstä häneltä? En halua mitenkään syyllistää tyttöä, enkä tosiaan hänelle mitään ole sanonutkaan, mutta toki mulla on huoli omasta vauvastani.

Kiitos kaikista asiallisista vastauksista!!! =)

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä tuo ap:n 12-vuotiaan käytös kuulostaa lapselliselta.

Itse olin 11-vuotias, kun naapurissa asuvalle tädillemme syntyi lapsi, siis minun serkku. Autoin itse häntä vauvan hoidossa paljon (ilman pyytämistä eli koin, että sain auttaa). Sain käydä yksin vaunulenkeillä, vaihtaa vaipat, syöttää jne. Itse kyllä ymmärsin jo, miten vauvan kanssa ollaan, vaikka aluksihan tietysti käytiin kaikki nostamiset ja muut jutut läpi. Kun serkku oli vanhempi (1 v ->), niin kävin hänen kanssaan leikkipuistoissa, kaupassa, lenkillä, pulkkamäessä. Teimme juttuja aktiivisesti koko hänen pikkulapsi-iän ja muuttoni opiskelemaan oli hänelle kova juttu.

Vieläkin olemme hyviä ystäviä ja välillämme on hyvä side. Ikää meillä on nyt 30 ja 18 vuotta ja serkkuni on vielä poika.

En tiedä, olinko jotenkin varhaiskypsä, mutta perheessämme on aina katsottu nuorempien sisarusten/serkkujen perään ja tehty juttuja yhdessä. Toisten satuttaminen ja tällaiset sekä vastuunkantaminen (lyhyinä hetkinä, kun vastuuta on annettu) pitäisi tuon ikäisellä olla jo selkeää. Toisaalta se, että saa tehdä juttuja ja luotetaan jo hieman kuin aikuiseen, tuntuu hienolta. Monessa paikassa 12-vuotiaita kohdellaan vielä pikkulapsina...

Vierailija
22/27 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista kun hyväksytään että lapset hoitaa vauvoja, mutta täällä eräs omillaan pärjäävä ja itsestään huolehtimaan kykenevä asperger-henkilö ei joittenkin mielestä saa hoitaa vauvaa edes toisen ihmisen ollessa läsnä. Onko niin, että vaikka hänellä siihen varmasti olisi kykyjä ja tietoakin mitenkä tehdään mutta hän ihmisenä on niin tympeä että kukaan ei halua neuvoa eikä opastaa sellaisessa asiassa niin vaikeaa ihmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 12-vuotiaalta voi VAATIA vauvan hoitoa mielestäni. Omakin tyttöni 10v tuollainen, mutta aina olen mukana kun "hoitaa" vauvaa. Ei tulisi mieleenikään yksin jättää. Mielestäni sitten voi vaatia vastuuta, kun on niin vanha, että esim yksin voi palkata lapsenlikaksi. Ehkä 15v ylöspäin..?

Vierailija
24/27 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Se on vanhempien vastuulla 100%

Vierailija
25/27 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuoetenkään voi mitään vaatia jossei vauva ole sen oma lapsi.

mutta jos lapsi itse haluaa sisaruksensa ottaa syliin niin toki pitää vaatia että sitä käsitellään turvallisesti eikä tiputella jne.

Vierailija
26/27 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella saattaa olla omat syynsä ailahtelevaan ja vastuuttomaan käytökseen. En kyllä itse odota mieheni 16-vuotiaalta pojalta mitään vastuuta meidän 1-vuotiaan kanssa, ainakaan vielä. Palkalliset lapsenvahtikeikat esim. vuoden päästä voivat olla eri asia.

Vierailija
27/27 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla muiden kanssa, vaatia ei voi mitään.

Mutta kun 12v vapaaehtoisesti haluaa pitää sylissä, niin kunnolla on pidettävä ja rauhassa alas laskettava (eli jos ei tahdokaan pitää sylissä, ei saa tiputtaa vaan joko laskee nätisti/antaa aikuiselle). Ihan sama vaunujen työntäjän vaihtamisen kanssa. Voi työntää, jos tahtoo, mutta kun ei tahdo, on se sanottava, että työntäjä saadaan turvallisesti vaihdettua.

Mitään hoidollista en kyllä päästäisi tuota 12-vuotiasta tekemään. Kiellä jatkossa pukemasta. 

Meillä myös uusperhe, tosin kaikki lapset ovat minun ja lähilapsia. Oma esikoiseni täyttää 12, syksyllä syntyy kuudes. Mustasukkaisuuden tunteet on meillä käsitelty ja isommilta odotetaan pienempien asiallista kohtelua, mutta esim. vauvaa pukemaan ei isommat ole päässeet kertaakaan (1-2-vuotiasta sen sijaan saavat hyvinkin auttaa halutessaan tms.). Isommat etsivät hukkuneita tutteja apuna, saattavat "vahtia" esim. suihkun ajan tai viihdyttää sillä aikaa kun laitetaan ruokaa... nelivuotias meillä työntää parivuotiasta rattaissa halutessaan jne. Mutta hoitamaan ei pienempiä vaadita. Hoitaminen on aikuisten hommaa. Leikkiminen ja muu viihdyttäminen sitten lapsille :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan