On edelleen voimassa oleva henkilökortti, poliisin järjestelmä sanoo että täytyy tulla tunnistautumaan ennen kun hakee uuden???
Onko oikein?
Henkilökortti on siis menossa vanhaksi.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Siis hakee vai noutaa? Uutta ei anneta mistään jos ei ole entistä voimassaolevaa vaan tehtävä toiselle valtakirja.
Alle 1v sitten vanhentuneella henkkarilla saa uuden haettua ärrältä. Ei tarvitse valtakirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoitko viimeksi sormenjäljet? Ne pitää uusia joka toinen kerta.
Sormenjäljet muuttuu joka viides vuosi.
Sormenjäljet todellakin voivat muuttua. Siellähän on vain pari sormea tallennettuna. Sormia irtoilee, palaa, niihin tulee arpia ja silloinhan se jälki ei enää päde. Myös allekirjoitus muuttuu iän myötä. Pelkistyy, tulee lisää vapinaa.
Kannattaa säilyttää varalta ne irronneet sormet muutenkin. Hyvin suolattuna säilyvät pienessä pussissa taskussa.
Aloittaja ei ole voinut antaa sormenjälkiä henkilökorttiin viisi vuotta sitten, koska henkilökorttiin alettiin ottaa sormenjälkiä vasta elokuussa 2021. Passeihin on otettu sormenjäljet jo pitkän. Aika useasti ihminen myös muistaa väärin: olen ihan varmasti käynyt viisi vuotta sitten antamassa sormenjäljet. Ja sitten kun asia tarkistetaan niin henkilökohtainen käynti onkin ollut kymmenen vuotta sitten-
Vierailija kirjoitti:
Siis hakee vai noutaa? Uutta ei anneta mistään jos ei ole entistä voimassaolevaa vaan tehtävä toiselle valtakirja.
Myös vanhentunut passi tai henkilökortti kelpaa, jos se on mennyt vanhaksi alle vuosi sitten ja sinut tunnistaa kuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei ole voinut antaa sormenjälkiä henkilökorttiin viisi vuotta sitten, koska henkilökorttiin alettiin ottaa sormenjälkiä vasta elokuussa 2021. Passeihin on otettu sormenjäljet jo pitkän. Aika useasti ihminen myös muistaa väärin: olen ihan varmasti käynyt viisi vuotta sitten antamassa sormenjäljet. Ja sitten kun asia tarkistetaan niin henkilökohtainen käynti onkin ollut kymmenen vuotta sitten-
Tästä syystä varmaan ne nyt sitten uuteen haluaa ne sormenjäljet.
Pieniltä lapsilta ei myöskään oteta sormenjälkiä, isommalle kun uusii passia niin pitääkin taas käydä paikanpäällä
Vierailija kirjoitti:
Minun edelleen voimassaolevasta henkkarista voin ihan tarkistaa koska olen sen uusinut.
Tiedän koska olen siellä viimeksi käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoitko viimeksi sormenjäljet? Ne pitää uusia joka toinen kerta.
Sormenjäljet muuttuu joka viides vuosi.
Mistä lähtien? Pikemminkin ne ei nimenomaan muutu vuosien mittaan.
Sulta puuttuu suojaväritys?
Olet hallintoalamainen jota kyykytetään, ja Pekka kohtaa kuivana kakkoseen....
Varmasti olet voinut uusia henkilökorttisi viisi vuotta sitten, mutta edelleen: sormenjälkiä siihen ei ole voitu ottaa eikä ole saanut ottaa viisi vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun edelleen voimassaolevasta henkkarista voin ihan tarkistaa koska olen sen uusinut.
Tiedän koska olen siellä viimeksi käynyt.
Uusiminen on eri asia kuin sormenjäljet. Uusimpiin henkkareihin ne tulee, vaikka edellisen olisi käynyt tunnistautumassa poliisiasemalla ILMAN sormenjälkien ottamista viimeksi
Vantaan poliisille on kuukausien jonot ajanvarauksessa, mutta kun menee ilman varausta ja ottaa vuoronumeron, pääsee sisään puolessa tunnissa. Niin minulle kävi ja minun naapurille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään joka toinen kerta tulee tehdä näin. Tipsuttelet vain asemalle nyt.
Tein sen viimeksi!
ap
Vaikka. Poliisi voi kutsua ihmisen monista eri syistä näytille. Älä mene niin et saa henkkaria.
Minulla ei ole mitään syytä asioida poliisilla. Olen täysin nuhteeton työsskäyvä henkilö jolla ei ole edes autoa saati parkkisakkoja. Asun pääkaupunkiseudulla enkä tarvitse autoa.
No älä sitten asioi.
Nyt vanhaksi menevät henkilökortit ovat sellaisia että niissä ei välttämättä ole sormenjälkiä. Silloin jos henkilöllä ei ole passia tulee kysymykseen tilanne jossa poliisi joutuu pyytämään henkilön paikalle uusimaan kortin.
Minulla ei ole eikä ole koskaan ollut minkäänlaisia sakkoja.