Missä iässä lapset tavallisimmin oppivat laulamaan nuotilleen?
Kommentit (10)
tuo olikin hyvä kysymys oma lapseni täyttää ensi viikolla 3 vuotta ja laulaa ihan nuotilleen...ja sehän riippuu kuinka musikaalinen lapsi on:-)itse en sitä heti hoksannu mutta mieheni sisko on Muusikko ammatiltaan hän sen sitten huomasi kun tyttäreni oli noin 2 vuotias.
että eipä kait tuo mikään automaatti ole, joillakin on lahjoja ja jotkut tarvii treenausta... ja jotkut ei opi treenistäkään huolimatta:(
" Lauloi" pitkiä pätkiä Ihahaa-laulua. Nuotilleen oikein, sanoissa haparoiden. Nyt vanhempana (alle 2v) laulaa muskarin laulut kotona.
Rytmitajukaan ei ole hullumpi.
Musikaalisuus ja puhumaan oppiminen kulkevat meidän lapsella samaa tahtia. Nämä ovat kuulemma periytyviä ominaisuuksia.
Oma kaksvee hoilaa vielä vaan kovaa ja tasaisesti, ammuvainaan nuotilla. :)
Mutta siitähän oli joku aika sitten ihan tutkimustakin, että lapsi voi oppia tuottamaan musiikkia kunnolla vasta 8-vuotiaanakin. Vain harvat ovat ns. luonnostaan musikaalisia, useimpia pitää siihen opettaa. Ja että Suomessa lapset luokitellaan aivan liian aikaisin " epämusikaalisiin" ja " musikaalisiin" , ja näin tapetaan orastava luovuus monista. Että näin. :/
meidän lapset on laulaneet ihan nuotilleen alusta asti. Ja sitä eivät ole minulta perineet!
Mä en osaa vieläkään :). Pitänee ottaa yhteyttä neuvolaan! Eli ei kai kaikki opi koskaan laulamaan juuri nuotilleen....
Eivät taida sitten meidän lapset olla musikaalisia. Välillä laulavat nuotilleen, usein menee pieleen. Lapset 3- ja 5-vuotiaat. Itselläni on tarkka nuottikorva ja olen ikäni harrastanut musiikkia. Mies ei osu oikeaan nuottiin laulaessaan edes vahingossa. ;p
Puhuttiin miehen kanssa ennen kuin lapsia oli, että olisi ihanaa, jos lapset perisivät minun musikaalisuuteni ja ruskeat silmäni sekä miehen pitkät, mustat ripset ja matemaattisen lahjakkuuden. Ripset ja matikkapää periytyivät molemmille, mutta silmät ovat siniset kummallakin eikä musikaalinen lahjakkuuskaan tainnut periytyä ainakaan siinä määrin kuin olisin toivonut...
Minun lapseni on harrastanut omasta toivomuksestaan 5-vuotiaasta pianonsoittoa ja on itse asiassa selvästi siinä lahjakaskin. Me molemmat vanhemmat olemme musikaalisia, mutta isä ei kylläkään laula kovin hyvin. Lapsen laulu oli todella epävireistä jonnekin 6-7-vuotiaaksi saakka, jonka jälkeen tapahtui suuri muutos. Nyt laulaa puhtaasti ja kauniisti ja osaa vaikeitakin intervalleja. (Puhumaan ja lukemaan oppi pienenä, niillä ei ainakaan mitään yhteyttä asiaan.)
Yksi, mikä kyllä varmaan haittaa laulun oppimista on se, jos pitää laulaa sopimattomalla sävelalalla. Meidänkin soitonope yritti alkuun saada lasta laulamaan liian korkealta, vaikka hän on selvästi alttoainesta.