sokeriarvot
Millaisia arvoja, itse sormenpäästä mitattuna, tulisi olla näin raskauden aikana ennen ruokailuja ja ruokailujen jälkeen?
Kommentit (5)
Meillä paastoarvon pitäisi pysyä alle 5.5 mmol/l ja 1½ tuntia aterian jälkeen pitäisi arvon olla alle 7,8 mmol/l.
Mulle annettiin neulat ja mittauslaitteet omaseurantaan. Mittaan puolitoista tuntia ruokailun jälkeen arvot, kerran kuussa. Ei saisi ilmeisesti kovin heitellä. Ohjekirjasessa oli, että alle 8 kakkostyypissä (joka kai on raskausdiabeteskin. Omasta mielestä mulla ei ole mitään, mutta jäin kuitenkin sokerirasituksessa paastoarvosta kiinni.
Minulla on tällä hetkellä Guarem-lääkitys juuri kohonneiden verensokereiden vuoksi. Minulle neuvolantäti antoi viitearvoiksi ennen lääkitystä paastoksi 4,5 mmol ja ruokailun jälkeen 6,8?
Taitaa olla melko erilaiset käsitykset eri paikkakunnilla?
1,5 h aterian jälkeen pitäisi olla alle 7,5 mmol/ l. Suositeltavaa arvoa ennen ateriaa ei ole kerrottu. Paastoarvon pitäisi olla alle 5,5 mmol/ l. Raskaana olevilla on huomattavasti tiukemmat viitearvot kuin normaalitilassa olevilla. Lääkärien mukaan vauva ei ymmärrä arvoista mitään, vaan jos on liikaa sokeria, vauva tietää vain, että nyt pitää kasvaa. Veikkaisin, että raskaana olevilla nämä sokerijutut otetaan varman päälle.
Jänisj. rv 27+0
Tavoittena on:
verensokeri ennen ateriaa alle 5,8 mmol/l
1 tunti aterian jälkeen alle 7,5 mmol/l