Oletko muuttanut ulkomailta takaisin Suomeen?
Miltä tuntuu asua Suomessa? Kuinka kauan asuit ulkomailla ja missä maassa asuit?
Kommentit (8)
Asuimme Aasiassa viisi vuotta. Joka maassa on omat hyvat ja huonot puolensa, mutta ulkomailla asuessani kuvittelin monen asian olevan paremmin Suomessa, mutta nyt takaisin muuttamisen jalkeen ovat laput pudonneet silmilta. Vielakin meilla taalla on moni asia hyvin ja paremmin kuin maailmalla, mutta en todellakaan enaa voi sanoa taydesta sydamesta, etta on lottovoitto syntya Suomeen :)
Minusta ja miehestäni tuntuu että kuolemme tänne, en millään totu tähän menoon. Sydämmemme jäi sinne kauas :-(
Pahinta on se että meillä olisi mahdollisuus palata takaisin ensi kesä, mutta lapset tykkäävät menosta täällä ja he eivät halua palata. Eli nyt pitäisi tehdä iso päätös, luopuakko omista haaveista lapsien takia.
SUomessa on tavallaan helpompi asua. TÄällä on valmiina verkostot jne, systeemi toimii aina totutulla ja odotetulla tavalla. Eikä mulla ole mitään talvea, syksyä eikä kevättä vastaan. Pimeäänkin tulee valoa kun katkaisijasta vääntää.
Olen asunut vuoden Englannissa, 2 vuotta Saksassa ja eri mittaisia pätkiä RUotsissa sekä yhden puo vuotta Jenkeissä.
On varmaan vähän erilainen kokemus, jos on asunut vuosikausia samassa maassa ja sitten paluumuuttaa. Näin ainakin itse ajattelisin.
SUomessa on tavallaan helpompi asua. TÄällä on valmiina verkostot jne, systeemi toimii aina totutulla ja odotetulla tavalla. Eikä mulla ole mitään talvea, syksyä eikä kevättä vastaan. Pimeäänkin tulee valoa kun katkaisijasta vääntää.
Olen asunut vuoden Englannissa, 2 vuotta Saksassa ja eri mittaisia pätkiä RUotsissa sekä yhden puo vuotta Jenkeissä.
Afrikassa, paluu Suomeen oli pakko, muuten en olisi tullut takaisin kuin käymään. Totta on,että eläminen täällä on helppoa, mutta elämänlaatu henkisesti.....Masentavaa!
Nyt asumme ja teemme työtä täällä vain siksi,että voimme olla suurimman osan vuodesta poissa täältä. Eläkepäivät toivottavasti vietämme Afrikan kodissamme! ; )
Kävimme kesällä Afrikassa hakemassa itsellemme lapsen, emmekä millään olisi halunneet takaisin Suomeen. Kovasti yritämme keksiä, miten voisimme elättää itsemme, jos muuttaisimme lapsemme lähtömaahan... Mutta eipä tämä oikein lupaavalta tunnu, ei ole siihen tarkoitukseen oikein fiksut ammatinvalinnat. :(
2,5 ensimmäistä vuotta olivat aivan kamalia, nyt 4v takana, olen alistunut kohtalooni. En käy koskaan entisessä kotimaassani (asuin siellä 13v, Keski-Eurooppaa), ikävä on liian suuri.